Senaste nytt

Hur skriva sitt Eurobonusnummer hos Lufthansa?

Meazza

Medlem
Är jag den ende som tycker att SAS format med bokstavsprefix är idiotiskt?
När en uppdragsgivare bokade en resa åt mig för en tid sedan så fyllde de i EBB istället för EBG. Trots att numret var helt korrekt så fattade inte systemet att jag var guld.

Så, nej du är inte ensam...
 
A

Aurora

Guest
Min kollega hade exakt samma problem med SAS och sina flygningar bokade med AMEX Global Business Travel. Han kunde inte lägga till sitt EBnr i AMEX profil.
Jag kollade på det och såg att han hade Förnamn Mellannamn Efternamn Efternamn registrerat med SAS EB och bara Förnamn Efternamn på sin AMEX profil.
Han var tvungen till att ändra så att namnen matchade på både EuroBonus och AMEX efter det fungerar det fint.
Skulle rekommendera dig att göra det samma.
Jag har inte mitt mellannamn med i varken i min EB eller AMEX Travel profil och har inte haft några problem när jag rest inom Europa eller till USA.

Interessant, takk for info! Det er samme løsning vi har på jobb.

Men jeg har:
Fornavn Etternavn Etternavn på passet mitt.
Samme har jeg hos AmEx.
Hos Eurobonus har jeg Fornavn Etternavn.

Tør ikke endre Eurobonus i frykt for at hele skiten havarerer + jeg ikke får mails igjen (har vært der en gang, endelig fått tilbake tilbudsmailene :p ) - mener du altså at det går greit om jeg legger inn Fornavn Etternavn hos Amex-profilen og f.eks i framtiden booker billetter med Fornavn Etternavn selv om jeg har to etternavn i passet? Amerikanske myndigheter blir inte sura? :p
 

Jensik

Medlem
Interessant, takk for info! Det er samme løsning vi har på jobb.

Men jeg har:
Fornavn Etternavn Etternavn på passet mitt.
Samme har jeg hos AmEx.
Hos Eurobonus har jeg Fornavn Etternavn.

Tør ikke endre Eurobonus i frykt for at hele skiten havarerer + jeg ikke får mails igjen (har vært der en gang, endelig fått tilbake tilbudsmailene :p ) - mener du altså at det går greit om jeg legger inn Fornavn Etternavn hos Amex-profilen og f.eks i framtiden booker billetter med Fornavn Etternavn selv om jeg har to etternavn i passet? Amerikanske myndigheter blir inte sura? :p

Jag har Förnamn Mellannamn Efternamn i mitt pass. På EuroBonus och i min AMEX Travelprofil har jag Förnamn Efternamn. Jag har rest ett par ggr de senaste åren med SAS/United till USA och har inte haft några problem med detta förutom en gång då systemet strulade hos TSA och jag blev förhörd (av någon anledning trodde deras fantastiska system att jag och mitt svenska pass hade någon anknytning till Libyen, ett land jag aldrig varit i!);). Detta hade inget att göra med mina namn i passet eller EBprofilen att göra sa de till mig utan var en bugg i deras system, vilket de lyckligvis fixat för mig nu, har aldrig haft problem efter den händelsen, precis som de lovade mig (de bad om ursäkt och lovade att det skulle rättas till).

Min kollega ändrade sina namn på AMEX Travel så han har Förnamn Mellannamn Efternamn Efternamn, samma som på EB och nu kan han registrera sitt EBnr när han bokar resor via AMEX Travel, så det viktigaste är att du har samma namn i bägge dina profiler.
Om du ska ändra namnet måste du nog kontakta AMEX, min kollega kunde inte ändra namnen själv i sin profil utan detta behövdes göras av AMEX kundtjänst efter godkännande av vår reseansvarige på jobbet.
 
Toppen