Hur ska man räkna förseningstid för bagage med SAS Amex Elite

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Thornado, 13 Oktober 2015.

  1. Thornado

    Thornado Medlem

    Hej!

    Är nu på plats i Beijing efter att ha flugit ARN-HKG-PEK, resan betald med SAS Amex Elite.
    Vi var lite sena in till Hong Kong och fick en väldigt tight connection så vi eskorterades genom hela flygplatsen fram till vår nästa gate, men föga förvånande så kom inte vårt baggage med på flighten hit.

    Nu funderar jag på hur man gör bedömningen om bagaget är "nog" försenat för att man ska anses ha rätt till ersättning för utlägg för kläder. Enligt villkoren säger Amex:

    Det jag funderar över är hur jag ska veta när väskan kommer fram till destinationsflygplatsen - det jag märker (och det som är relevant för mig) är ju när väskan kommer till mitt hotell. Vi landade ~kl 12 idag, och enligt bagage-disken så borde väskan komma till PEK nån gång "this afternoon" och till hotellet "probably in the evening". Är det alltså rimligt att gå och handla om ingen väska kommit till hotellet 4 timmar efter att vi kom hit, eller hur ska man tänka?
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade gått på när väskorna kommer till hotellet. Däremot hade jag kanske inte kastat mig ut och shoppat allt jag hittat det första jag gjorde. Det går väl rätt många flighter mellan HKG och PEK, så chansen är ju rätt stor att du får din väska snart...

    Sunt förnuft måste råda i dessa situationer - dvs är det prylar du verkligen behöver - handla dessa så billigt som möjligt och AmEx kommer troligen att vara tillmötesgående.
     
    AtleFlyg gillar detta.
  3. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kom ihåg att du måste ha fått ett PIR-nummer, annars kommer Amex inte att betala ett öre.
     
    jumbooze och agehall gillar detta.
  4. Foffer

    Foffer Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Dagens dumma fråga: Vad är ett PIR nummer?
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Property Irregularity Report - skrivs när bagage kommer bort.
     
    Foffer gillar detta.
  6. Jag har haft en hel del bagageförseningar och utnyttjat bl a kortförsäkring från Amex.
    Mina tidigare erfarenheter är att det räknas när väskan/väskorna levererades till hotellet/boende.

    Om ditt plan landar till Beijing t ex kl. 13:00 och du inte har fått väskan till hotellet förrän kl. 18:00, får du handla kläder och hygienartiklar upp till 3.000 SEK per person (för bagageförsening minst 4 timmar).
    Källa: https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf

    och som @fcx nämner, PIR behövs för skadereglering. Annars får du inte någon ersättning.
     
  7. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker jag du skall göra.
    Har inte haft några problem med att få igen pengarna från Amex när jag tillämpat deras regelverk.
    Handlade det jag ansåg mig behöva för morgondagens möte, Sen var det bara att skicka in kvittona och intyget, som tydligen med fint namn heter PIR.
     
  8. RickardG

    RickardG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag råkar ständigt (nåja, men ofta) ut för liknande situationer och har utnyttjat försäkringen ett flertal gånger. Varje gång har jag skickat in PIR och gått på den tid väskan har ankommit till hotellet. För säkerhets skull har jag bett hotellet att ange på fakturan/kvittot vid utchekning att försenad väska mottagits vid en viss tidpunkt men jag har aldrig behövt skicka in det "beviset".
    Amex har alltid varit väldigt tillmötesgående och aldrig ifrågasatt något. Jag har köpt både kostym, skor, rakapparat, laddare till iphone och annat.
     
  9. I PIR kommer det att stå vilken tid väskan levererades till mottagaren så informerar man om PIR kan försäkringsbolaget kan kolla leveranstidpunkt själv.
     
    jumbooze gillar detta.
  10. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Exakt och det gör det svårt, för det hänger på vad flygplatsen skriver in i PIR. Det kan ange tiden väskan kom till flygplatsen eller när bagageutköraren kom tillbaka till kontoret. Men det går omöjligt att säga i generella termer.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×