Senaste nytt

Hur ska framtidens SAS-kabiner se ut? Vi deltar i fokusgrupp inför kommande Airbus A350

Jacob

Medlem
Som vanligt - bra reportage @Jacob!

Jag är väldigt nyfiken på hur dessa deltagare valdes ut. Med tanke på hur ofta flygbolag hävdar att de gör kundundersökningar av olika slag är jag väldigt förvånad att man i princip aldrig ser någon, varken här eller på FlyerTalk, som fått delta. Det enda fallet jag känner till är nog de intervjuer som gjordes på Frösundavik tidigare i år.
Jag håller med @jumbooze, ta en ny titt på bilderna. ;)

Jag vet inte exakt hur urvalet gjordes, men jag satt med på två sittningar och kan garantera att de hade valt folk som både hade koll och erfarenhet och som var precis lika kapabla som vem som helst på detta forum att ge input och idéer. Sen var det förstås en blandning av personligheter och bakgrunder, men det var nog hela tanken med det.

Det var också som sagt inte SAS som gjorde urvalet utan en extern byrå som är specialister på detta. Väldigt kul att följa hur Augur jobbade med sin "live-approach".
 

Jacob

Medlem
Håller med om att ta bort hatthyllor för att skapa rymd och luftighet. Bort med hyllorna i mitten. Scandinavian Airlines Spa, med omklädningsrum och dusch. Gärna ett socialt område. Tycker Qatar har genomfört det bra utan hyllor och socialt område. Bild lånad här från BC. Ser gärna att de spelar lounge musik i kabinen när man går ombord samt klassiskt i business. Champagne i plus också.
Jag hade sällskap hem till Stockholm med SAS kabinansvarig så fick lite kommentarer från honom efter de två sittningarna (han satt precis som jag också tyst i bakgrunden och tog anteckningar).

Visst kommer de ta vidare några av idéerna för diskussion. Han var själv mycket positiv till tanken om ett "socialt område", men det måste i så fall göras smart och passa in i hur SAS jobbar med sina produkter. Och så klart ska allt räknas på, och det finns fler ansvariga som har åsikter. Härligt med projektarbete! :)
 

agehall

Medlem
Fram med luppen och granska bilderna :rolleyes:

OT: Lupp är värdelöst på en skärm - det är för låg upplösning så det blir bara stora prickar. :)

Men när man tittar närmare så ser jag ett bekant ansikte...

Jag vet inte exakt hur urvalet gjordes, men jag satt med på två sittningar och kan garantera att de hade valt folk som både hade koll och erfarenhet och som var precis lika kapabla som vem som helst på detta forum att ge input och idéer. Sen var det förstås en blandning av personligheter och bakgrunder, men det var nog hela tanken med det.

Så må vara fallet, men det är ändå lite konstigt att det är så få här som "råkar" ut för detta. Vi har ändå väldigt många frekventa resenärer här och ändå är det extremt sällan som man hör talas om att någon fått vara med i någon djupare utfrågning...

Uppenbarligen hade ju byrån här vissa kriterier som de strikt följde (eftersom du tex inte fick komma med inspel) - det hade varit riktigt intressant att veta hur de gjorde dessa urval.
 

chazzie

Medlem
OT: Lupp är värdelöst på en skärm - det är för låg upplösning så det blir bara stora prickar. :)

Extra OT: På RTC i Sundsvall (Remote Tower Control) så använder de faktiskt en kikare för att kolla på HD-skärmarna =} Det finns en digital zoom också samt möjlighet att zooma optiskt med kamrorna på remote-flygplatsen.
 

Bimme

Ny medlem
Tänk om de kunde fixa PA systemet så att man kan välja vad man vill höra.
Dvs bara få säkerhetsanvisningar på ett språk.
Välja att slippa info om tax free och flyginfo om man hellre vill sova.
Detta borde inte vara så svårt med ett modernt entertainmentsystem.
 

mha321

Medlem
Tänk om de kunde fixa PA systemet så att man kan välja vad man vill höra.
Dvs bara få säkerhetsanvisningar på ett språk.
Välja att slippa info om tax free och flyginfo om man hellre vill sova.
Detta borde inte vara så svårt med ett modernt entertainmentsystem.
Taxfree-infon lär de inte låta dig komma undan, de ska ju sälja. Men saker som flight-infon borde fungera. Tekniskt är det ju inga problem...

Säkerhetsinfon måste väl gå ut i högtalarna (och inte bara hörlurarna) enligt lag. Men ett par bra noise-cancellers när de byter språk borde ju kunna fungera.
 

Jacob

Medlem
Det är en sak som är lite intressant i denna artikel...nu. Sedan fokusgruppen anordnades i Köpenhamn i september har Finnair som bekant invigt sin första A350, och något de har introducerat ombord är exakt det som efterfrågades av flera i fokusgrupperna, möjligheten att kunna se "schemat" för flygningen.

Finnair har en väldigt överskådlig sida för detta i sitt underhållningssystem, som på långflygningarna (åtminstone enligt demoskärmen jag såg, men det kommer med all säkerhet finnas sen) visar allt som kommer hända under flygningen, från start till landning inklusive måltidsserveringarna. Så helt klart är det tekniskt möjligt. Det är en funktion jag själv gärna ser ombord och Finnair hade faktiskt gjort det väldigt bra.
 
Toppen