Senaste nytt

Hur söker ni Miles & More -bonusresor?

mika

Medlem
Visst går det att söka med verktyget som finns på Miles & Mores hemsidan, men det är inte så optimal att använda. Finns det något bättre som hittar bonusresor för dom som har status (Senator) på Miles & More. Hur fungerar det om man ringer kundtjänsten istället av att söka själv? Jag tänker primärt boka Swiss First.
 

Senator

Moderator
Visst går det att söka med verktyget som finns på Miles & Mores hemsidan, men det är inte så optimal att använda. Finns det något bättre som hittar bonusresor för dom som har status (Senator) på Miles & More. Hur fungerar det om man ringer kundtjänsten istället av att söka själv? Jag tänker primärt boka Swiss First.

Swiss First måste ringas in. Dock tas inventory från A-klass så kolla det först.
 

mika

Medlem
Jag kollade först vad som finns i A-klass och sedan ringde och bokade. Jag lyckades boka exakt det som jag hittade (San Francisco t/r i maj). Riktigt bra tillgänglighet, måste jag säga. Kunde till och med välja mellan de alternativ som jag hade.
 

Senator

Moderator
Vad means med “inventory från A-klass”?

Att det måste finnas bokningsbara platser i boknings klass A på de flyg man vill boka.

Jag borde har varit lite tydligare :) Swiss First är begränsat till M&M medlemmar med SEN eller HON status. Inte bara det, men om bonusplatsen bokas åt något annan så måste medlemmen själv befinna sig ombord samma flight och i samma klass. Jag fick boka en plats åt min sambo eftersom jag hade en revenuebilljett på samma flight.

På grund av dessa regler, verkar inte Swiss vilja använda den överenskomna bokningsklassen O som används inom Star Alliance för bonusresor i First, men att bonusplatser tas av den billigaste "inventoryn" av betalade platser (A - billigast, F - dyrast). I teorin, men har ingen aning hur detta skulle vara i praktiken, skulle en M&M SEN eller HON kunna boka 8 platser om inventory visar F8 A8 (något jag sällan ser).

Uppgraderingar med M&M miles eller vouchers tas också från A-klass inventory. Det som jag inte vet hur funkar i praktiken är att Swiss erbjuder andra program, bland annat SAS Eurobonus, att uppgradera från D, C eller J till First. Hur det hanteras vet jag inte. Det finns några bra D-klass priser med Swiss både till Australien, Karibien samt asiatiska destinationer som ger 200% till Eurobonus som skulle kunna användas som bas för en uppgradering med Eurobonus till Swiss First.
 

ELOS

Medlem
Hej

När det gäller uppgradering från business till first (som bara kan göras av SEN/HON men möjligen av andra bonusprogram direkt på flygplatsen - rapportera gärna om det varit möjligt i sista minuten) tas de från inventory A-klass.
Rena bonusplatser i Swiss first kan bara bokas av SEN/HON medlemmar och där använder man precis som i hela Star Alliance bokningsklass O. Det är inte alltid att bokningsklass O finns på Swiss flighter särskilt till USA västkust men är man lite flexibel hittar man datum. Alternativet är att boka en businessclass och i princip vara garanterad uppgradering till first bara det finna bokningsklass A kvar. Som vanlig medlem i Miles and More kan Du aldrig komma åt rena award platser i bokningsklass O med Swiss och för andra bonusprogram är det omöjligt oavsett status.
 

Senator

Moderator
Hej

När det gäller uppgradering från business till first (som bara kan göras av SEN/HON men möjligen av andra bonusprogram direkt på flygplatsen - rapportera gärna om det varit möjligt i sista minuten) tas de från inventory A-klass.
Rena bonusplatser i Swiss first kan bara bokas av SEN/HON medlemmar och där använder man precis som i hela Star Alliance bokningsklass O. Det är inte alltid att bokningsklass O finns på Swiss flighter särskilt till USA västkust men är man lite flexibel hittar man datum. Alternativet är att boka en businessclass och i princip vara garanterad uppgradering till first bara det finna bokningsklass A kvar. Som vanlig medlem i Miles and More kan Du aldrig komma åt rena award platser i bokningsklass O med Swiss och för andra bonusprogram är det omöjligt oavsett status.

Du har helt rätt! Miss av mig. Renodlade M&M award-bokingar till SEN/HON bokas i O-klass. Dock går det inte se dessa någonstans jag har hittat.
 
Toppen