Nemo
Medlem
I pilotutbildningen lär de ut att människan gör ungefär 1 fel på 100. Just för att vi är människor, det är helt enkelt mänskligt att fela. Genom att flyget, mycket tack vare CRM, har dubbla piloter så minskar man felen till 1 på 10.000 då den ene/andre säger till om det felas. Först när båda har fel samtidigt blir det galet. (1/100 x 1/100 = 1/10.000, antag oberoende fel).
De flygbolag som dock har kvar en hierarki i cockpit blir det mycket större risk för fel, ty då är vi tillbaka på 1 fel av 100 om styrman inte kan säga till. Jag har svårt att tro att ett skandinaviskt flygbolag har något hierarkiskt tänkande. Det finns dock kvar i vissa andra kulturer.
I övrigt är det som flera påpekar inte åldern på planen som ställer till det, utan om det är något mekaniskt fel är det snarare underhållet som fallerat.
De flygbolag som dock har kvar en hierarki i cockpit blir det mycket större risk för fel, ty då är vi tillbaka på 1 fel av 100 om styrman inte kan säga till. Jag har svårt att tro att ett skandinaviskt flygbolag har något hierarkiskt tänkande. Det finns dock kvar i vissa andra kulturer.
I övrigt är det som flera påpekar inte åldern på planen som ställer till det, utan om det är något mekaniskt fel är det snarare underhållet som fallerat.