Senaste nytt

Hur säkra är SAS långdistansplan?

chazzie

Medlem
Jag saknar SAS 767:eek:r, tyvärr blev det bara en flight men jag gillar den maskinen, kan inte riktigt säga varför... (Nej, jag vill inte åka AeroSvit som nu har SAS gamla 767:eek:r :p )
 

rvarttinen

Medlem
Gammalt och gammalt; vad gäller flygplan är nog en relativ term - med tanke på hur det går till att underhålla dessa maskiner, med det lilla jag vet, så är det inte samma plan efter ett antal år - de lär visst vara mer eller mindre helt renoverade och vitala delar utbytta så det är väl egentligen inte samma plan ... med andra ord ett "flygplan" kan väl bli hur gammalt som helst!?

Såg en TV-film för många år sedan om hur man hos Lufthansa, som servade även andra bolag, rigoröst gick igenom diverse flygplan och plockade samman dem igen. Det var helt igenom nya maskiner efter den behandlingen ...

P.S. Min svägerska jobbar med underhåll på flygplansmotorer - fascinerande att höra hur det går till att plocka isär jetmotorer och plocka ihop dem igen så de är precis som nya!
 
En till här som tycker det är lite obehagligt att flyga. Jag gick en kurs på SAS flight academy mot flygrädsla och den hjälpte massor, jag upplever fortfarande en viss obehagskänsla under starten och till bältesskyltarna slocknar men jft med innan kursen så är det en himmelsvid skillnad .
Innan kursen så söp jag bokstavligt talat ner mej till apstadiet innan jag flög (tänk Berra i sällskapsresan-fylla). Om jag någon gång var tvungen att flyga nykter så var det svettningar, panikkänslor och illamående hela resan, ja jag till och med svimmade en gång.
Så en kurs kan jag verkligen rekommendera.
 

Alf

Medlem
Du behöver nog inte oroa dej så mycket när det gäller flygplanen. Dessa får i regel ett mycket mycket bra underhåll, i varje fall hos SAS och andra stora bolag. Vad jag minns så har de olyckor med dödsfall med SAS inte orsakats av några fel på flygplanen utan det har varit andra orsaker.

Säkerhetskulturen varierar ganska ordentligt bland världens flygbolag. Detta trots att det finns internationella regelverk.

Själv är jag mycket uppmärksam på vilka bolag jag flyger med, men det beror till stor del på yrkesskada genom att jag jobbar inom flygbranchen. Det finns många flygbolag jag aldrig skulle sätta mej i.
 
A

Aurora

Guest
Jag är flygrädd. Det hela är en lång historia men började med att mitt plan blev träffat av blixten och att jag fick landa i en tyfon. Då allt gick bra och jag fortfarande lever borde jag egentligen inte vara rädd. :)

Jag reser mycket i jobbet och har varit EBG i flera år. På semestrarna tar jag normalt SAS-planen hem till Sverige. Jag är väldigt nöjd med hela SAS-upplevelsen förutom de gamla planen för långdistans.

SAS flyger gamla A340 där interiören håller på att rasa samman med trasiga armstöd och underhållningssystem som ser ut att vara från tidigt 90-tal (som förövrigt sällan fungerar).
I övrigt är jag väldigt nöjd med SAS, de har en utmärkt personal och det är praktiskt för mig att resa via Köpenhamn.

Inför julhelgen har jag börjat fundera en aning på vilket bolag jag ska välja.
Något som gnager mig nu är säkerheten på dessa gamla A340-plan. Hur säkra är dessa plan att flyga?

Jag har hatt sterk flygrädsla - men som deg har jeg kommet meg over det värsta og flyger mycket short haul (B737 & A321) med SAS varje månad.

I går fløy jag min første long haul tur med SAS, København - San Francisco. Det tok nesten 11 timmar! Fra før av har jeg flydd Swiss og Lufthansa business class på long haul. Ja, setene er litt eldre hos SAS foreløpig, men hvordan setene ser ut har jo lite med flygplanets totale helse.

Når jag gikk ombord spurte jeg purser om hun visste om ngt turbulens, da jeg enda har store problemer med turbulens. Vet du hva hun sa? Kom her, så får du snakke med pilotene. Rett inn i cockpit, fikk sitte på jumpseat og 3 hyggelige piloter ( 1 norsk 2 dansk) møtte meg. Full briefing om planlagt rute, vindkart og invitasjon inn i cockpit når vi var over Grønland. Alle pilotene hadde vært i militæret (utdannet i USA) og gav et SOLID inntrykk. Jeg var skjelven når jeg gikk ombord, men på veg tilbake til setet etter "briefing" av SAS pilotene var jeg helt rolig.

Vi møtte ganske sterk turbulens over Seattle, såkalt moderat turbulens, hvor flyet flaksa helt villt overalt. Man kunne se motorene riste og vibrere og det var seatbelt on i ca 15 minutter med veldig intens turbulens. Kapteinen kom på PA-systemet 2 gang under turbulensen og sa beroligende ord og forklarte alt om hvorfor og hvor lenge det kom til å vare. Det var en veldig hyggelig og betryggende handling av han.

Flygplanet fløy helt plettfritt gjennom den verste turbulensen jeg har hatt, og setet var faktisk komfortabelt til tross for at det er av en eldre variant. Det falt absolutt ikke fra hverandre :p Men viktigst av alt var crewet.... Omtanke, varme, åpenhet, ærlighet. Jeg følte meg helt trygg på tross av uroen. Swiss sitt crew har aldri vist meg slik oppmerksomhet, og Lufthansa er mer hit or miss (men de har og en eldre business class på enkelte fly, med akkurat samme IFE.)

Så jeg anbefaler SAS hvis du har flygrädsla og skal fly langt! :)
 

Joakim P N

Medlem
Du behöver nog inte oroa dej så mycket när det gäller flygplanen. Dessa får i regel ett mycket mycket bra underhåll, i varje fall hos SAS och andra stora bolag. Vad jag minns så har de olyckor med dödsfall med SAS inte orsakats av några fel på flygplanen utan det har varit andra orsaker.

Säkerhetskulturen varierar ganska ordentligt bland världens flygbolag. Detta trots att det finns internationella regelverk.

Själv är jag mycket uppmärksam på vilka bolag jag flyger med, men det beror till stor del på yrkesskada genom att jag jobbar inom flygbranchen. Det finns många flygbolag jag aldrig skulle sätta mej i.
Alf, är det något av världens större flygbolag du tycker man ska undvika av säkerhetsskäl?
 
Toppen