Hur reserverar man sittplatser med Asiana flighter?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Swisser, 18 Januari 2013.

1. Swisser

Swisser Medlem

Jag hittar ingen info här på forumet om hur man kan reservera sittplatser när man flyger med Asiana. Jag har försökt reservera via deras webbsida och via Lufthansas, men inget har fungerat.

Är det någon som har erfarenhet av hur man går tillväga?

2. Magino

Magino Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förra året lyckades jag boka mina sittplatser på Asiana online via deras hemsida. Året innan dess lyckades jag inte med detta men ringde då kontoret i Sydkorea och de fixade mina platser utan problem.

använde mig av denna länken http://eu.flyasiana.com/Global/EU/en/homepage?fid=INFO13000

3. Förr var det så att man måste vara Asiana Club medlem för att kunna sittplats.

Om du har ett Amadeus bokningsnummer, kan du gå till classic.checkmytrip.com och kolla bokningsnummer av Asiana.

Sedan gå till Asianas webbsida och checkar in (det kan man göra långt i förväg). Där kan du välja sittplats.

4. Swisser

Swisser Medlem

Tack för era input Magino och Dr. Miles!

Tyärr fungerar inget för mig. Jag har tom reggat mig som Asiana Club medlem, men det fungerar ändå inte. Jag har provat bägge alternativen de har på deras webbsida för Asiana Club members "Enter booking reference" resp "Enter my itinerary info", men systemet accepterar inget. Alternativet via "Guest Access" fungerar inte heller, då systemet inte accepterar mitt e-ticket number. Antagligen då biljetten inte är utställd av Asiana.

Det återstår väl bara att ringa ett av deras "worldwide offices" och begära dem att reservera sittplatserna åt mig.

5. Är din bokning biljetterad? Jag har ett svagt minne om det inte gick att förboka sittplatsen online ifall bokningen inte var biljetterad.
    Kanske jag blandar ihop med Singapore Airlines...

6. sepbemi

sepbemi Medlem

De gånger jag har åkt OZ har jag alltid ringt deras kontor i London eller Frankfurt, har bara tagit ett par minuter för dem att reservera sittplatser åt mig.

1 person likes this.
  7. Swisser

Swisser Medlem

Tack för era tips Magino, Dr. Miles och sepbemi!

Jag har nu reserverat sittplatserna för min OZ-flighter. Det var inte helt lätt pga det jag beskrivit ovan samt att det är lördag idag. Jag provade med deras kontor i Frankfurt som var stängt, sedan med London som även det var stängt, men mitt samtal dit blev vidarekopplat till deras 24h servicecenter som antingen är i USA eller Asien beroende på tiden på dygnet. Det tog dock ca 10 min i väntetid innan jag fick prata med en medarbetare i det asiatiska serviceteamet. Det var inte heller så lätt att förstå engelskan med koreansk brytning som denna person pratade.

8. Swisser

Swisser Medlem

Jag såg att denna tråd har hamnat under fel Forum. Det bör vara Star Alliance och inte Oneworld.

Kan någon ändra till rätt forum!

9. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har nu lyckats reservera platser för mina två flighter bokade som USDM.

Jag bad om OZ nummer av US-agenten.

Sedan loggade jag in på Asiana's hemsida. Mha PNR & Mitt namn.

Det enda som är skumt är att jag har FRA-ICN i F och ICN-NRT i C men jag kunde välja samma plats (2K) på båda flygen.
    Bör jag vara orolig eller extra glad?

10. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ICN-NRT har väl inte F?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!