Hur räknas ersättningtrafik?

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Chrille, 12 Maj 2013.

  1. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    En aktuell frågeställning nu när det är avbrott på nattågstrafiken på övre Norrland. Räknas resa på buss i stället för ligg- eller sovvagn som fullgjord tjänst, eller kan man kräva någon form av kompensation? Om det blir försening så gäller väl restidsgarantin som vanligt, men är verkligen buss fullgod ersättning för tåg? Jag har bokat biljetter åt ett sällskap som sitter på norrlandståget och räknar med att stiga om till buss under natten.
     
  2. JoelG

    JoelG Medlem

    Är tveksam till ersättning då jag inte fått någon ersättning för min resa förra helgen med tre timmars försening, då det var gräsbrand i närheten av Skövde. Det klassades som force majeure då SJ eller Trafikverket hade något med förseningarna att göra. Det tror inte jag att de har i detta fall heller då det var ett godståg som spårat ur. Man kan alltid försöka men tror inte det kommer bli någon positivt besked. Om man ser att förutsättningarna för resan har förändrats brukar SJ ge möjligheten att avboka eller omboka sin resa.
     
  3. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle åkt nattåg i söndags till Luleå men bestämde mig under lördagskvällen att jag tar snabbtåg till Umeå och sen buss då jag kunde få ut det på en trafikstörningsbiljett under söndagen istället för att slippa bussen under natten.

    Årskort guld har på sin blogg skrivit om bussersättning och bland annat skrivit "Tänk också på att du inte behöver acceptera bussersättning utan kan lugnt avvakta nästa förbindelse och få restidsersättning och mat/dryck/övernattning eller avbryta och åka hem om förseningen överstiger 60 minuter." Tittar man lite på postvagnen så verkar man ha rätt till ersättning mot skillnaden för bristande komfort mot den billigaste biljetten om man fått åka i "bussklass" istället för det man beställt.
     
  4. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, fast om man åker nattåget, blir avslängd kl 3 på morgonen, och erbjuds buss de sista 30 milen så är man inte så sugen på att "lugnt avvakta" något annat alternativ. Hursomhelst så skickade jag ett försenings-claim till SJ i början på veckan. Vad brukar dom ha för handläggningstider för denna typ av ärenden?
     
  5. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Det tog tre veckor innan SJ svarade att dom betalar ut kompensation. :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×