Senaste nytt

Hur räknas ersättningtrafik?

Chrille

Medlem
En aktuell frågeställning nu när det är avbrott på nattågstrafiken på övre Norrland. Räknas resa på buss i stället för ligg- eller sovvagn som fullgjord tjänst, eller kan man kräva någon form av kompensation? Om det blir försening så gäller väl restidsgarantin som vanligt, men är verkligen buss fullgod ersättning för tåg? Jag har bokat biljetter åt ett sällskap som sitter på norrlandståget och räknar med att stiga om till buss under natten.
 

JoelG

Medlem
Är tveksam till ersättning då jag inte fått någon ersättning för min resa förra helgen med tre timmars försening, då det var gräsbrand i närheten av Skövde. Det klassades som force majeure då SJ eller Trafikverket hade något med förseningarna att göra. Det tror inte jag att de har i detta fall heller då det var ett godståg som spårat ur. Man kan alltid försöka men tror inte det kommer bli någon positivt besked. Om man ser att förutsättningarna för resan har förändrats brukar SJ ge möjligheten att avboka eller omboka sin resa.
 

mry

Medlem
Jag skulle åkt nattåg i söndags till Luleå men bestämde mig under lördagskvällen att jag tar snabbtåg till Umeå och sen buss då jag kunde få ut det på en trafikstörningsbiljett under söndagen istället för att slippa bussen under natten.

Årskort guld har på sin blogg skrivit om bussersättning och bland annat skrivit "Tänk också på att du inte behöver acceptera bussersättning utan kan lugnt avvakta nästa förbindelse och få restidsersättning och mat/dryck/övernattning eller avbryta och åka hem om förseningen överstiger 60 minuter." Tittar man lite på postvagnen så verkar man ha rätt till ersättning mot skillnaden för bristande komfort mot den billigaste biljetten om man fått åka i "bussklass" istället för det man beställt.
 

Chrille

Medlem
Jo, fast om man åker nattåget, blir avslängd kl 3 på morgonen, och erbjuds buss de sista 30 milen så är man inte så sugen på att "lugnt avvakta" något annat alternativ. Hursomhelst så skickade jag ett försenings-claim till SJ i början på veckan. Vad brukar dom ha för handläggningstider för denna typ av ärenden?
 
Toppen