Senaste nytt

Hur planerar SJ när man ställer in tåg för delar eller hela resan ?

Valley

Medlem
En av SJ mer försenade sträckor måste vara den mellan Karlstad - Stockholm.
Trots allt som hänt och händer verkar inte SJ göra det minsta för att komma till rätta med problemen.

Blir så full i grin över sista exemplet när fru Valley skulle till Sundsvall och jag ännu en gång avrådde från SJ som alternativ.
Det första som slår en när man kommer till stationen är att det står +100 personer med resväskor utanför. Mycket riktigt så är sträckan till Kristinehamn avstängd pga banarbeten. Skall bli buss den sträckan istället.

Fråga 1 - Eftersom detta med säkerhet är ett planerat arbete. Varför framgår det inte när man bokar biljett ?

Bussen kommer. En liten historia som rymmer ett fåtal. Detta ackompanjerat av en klart otrevlig busschaufför som högt och tydligt åter sin vrede gå ut över de som kliver ombord. Och de som inte får plats.

Fråga 2 - SJ vet vid bokningstillfället hur många som skall resa till minst Kristinehamn. Man vet att det blir buss. Varför finns då inte bussar på plats som kan ta emot samtliga passagerare ?

Därefter kommer det tydligen upp lite information att tåget är inställt. Som vanligt. Ingen vet någonting och Fru Valley får nog. Blir att åka bil.

Fråga 3 - Varför kan SJ fortfarande inte se till att någon har information om vad som händer ?

Den som vet är välkommen att svara
 

jsn

Medlem
Som ett implicit svar på dina frågor, för att du bättre skall förstå vilka det är du talar om, se följande ögonblicksbild ur verkligheten nedan...

From:kund@trafikverket.se [mailto:kund@trafikverket.se]
Sent: den 6 mars 2015 10:11
Subject: Angående ärende #178150


Hej <snip!>,

Tack för ditt mejl!


Jag har varit i kontakt med vår Trafikinformationsledare och fått följande svar:


Informationen i Töreboda styrs från Hallsberg, medan informationen i Skövde styrs från Göteborg.
I detta fall tror jag att informatören i Göteborg tyvärr inte fått till sig informationen från Hallsbergs personal och därför inte kunnat göra en korrekt beräkning i god tid.
Vi har nyligen startat ett nytt arbetssätt just för att samarbetet mellan våra olika områden ska fungera bättre.
Händelsen som du har varit med om är ett utmärkt exempel på att detta behövs.
Jag kommer att ta detta med berörd chef för att vi ska kunna förbättra informationen framöver.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Jennie Larsson
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se


Hej

Jag är mycket besviken på ert sätt att meddela förseningar. Ta ett aktuellt exempel just nu.

Tåg 10197 från Stockholm med avgång 15:24. Jag skall stiga på i Skövde. Ni meddelar följande på hemsidan.
Tåget avgick från Töreboda 18.44 och beräknas ankomma 18.52. Hur går detta ihop? Enligt tidtabellen skall tåget avgå 18.20 från Töreboda och vara framme i Skövde 18.37. Dvs. 17 minuters körtid.

Hur kan ni ange en beräknad ankomst som förutsätter en körtid på 8 minuter. Som ni lite senare uppdaterar till 18.55 (10 min körtid) och sen 19.00 (16 min körtid) Som slutligen blir Ankom 19.04 (20 min körtid).

Ett mer rimligt antagande vore att ni klarade av att köra tåget på 17 minuter enligt tidtabellen. Isåfall borde ni ha angett beräknad ankomst i Skövde 19.01.

Jag har mycket svårt att förstå hur ni kan hålla en så låg kvalitet på er information. Jag skulle uppskatta en förklaring till detta och naturligtvis att ni ser till att genast börjar ange rimliga och korrekta beräknade ankomsttider.

Hälsningar

<snip!>
 

olo

Medlem
Hur ser ansvaret ut mellan Trafikverket och operatören vid banarbete. Vem är ansvarig för att fixa fram bussar?
Jag trodde att det var operatören, men förstod i förra veckan av SJs personal i loungen att det var Trafikverkets business. Stämmer det?
 
Toppen