Lämnar kanske topic för TS fråga, som nu har löst sig
, men fortsätter på trådens rubrik.
Dagens, imorgons (13 nov) och övermorgons (14 nov) SAS flight från Tokyo till Köpenhamn är fullbokade i alla kabinklasser. Flighten på söndag finns det endast 2 platser i Business class, i andra kabiner är fullbokade.
Antagligen pga ombokning från inställda Lufthansa flygningar.
Misstänker att Lufthansa har fått använda alla *A-alternativ som finns, för det finns sällan många alternativ om många är drabbade.
Förra lördagens flight till Hongkong, blev cirka 80 min sen från Arlanda. Orsaken som sade var att vi väntade på ett sent inkommande plan från Köpenhamn, som innehöll ca 30 pax som skulle med till Hongkong. Följdmeddelande förklarade senare att det planet var ytterligare försenat på grund av tekniska orsaker. Kaptenen var tydlig på att det inte var hans beslut att hålla SK963 och det framgick mellan raderna att han hellre hade lyft och säkrat alla anslutningar för de ombord.
Först tänkte jag på diskussionerna här om hur många som ansluter från Köpenhamn och tyckte att 30 var rätt bra.
Jag pratade lite med CC om det senare, vilka också var upprörda. De hävdade att dessa CPH-pax var ombokade Lufthansa-pax, för de som hade bokat CPH-ARN-HKG, med SAS satt redan på planet och hade anslutit med en tidigare CPH-flight.
På någon nivå hade SAS bestämt att hålla planet och sälja alla platser som fanns kvar till Lufthansa. Vid CC-briefingen hade det funnits mer än 30-platser kvar. Väl ombord fick de veta att planet skulle avgå senare än planerat och att det var fullt till sista stol.
Jag misstänker att SAS fick bra betalt för dessa säten..?
För de som hade tighta anslutningar kan jag förstå att de var irriterande, annars kändes det helt okej, med tanke på att en del tid flögs in och att landa vid 8-tiden är snarare skönare än vid sju. Det sega var att på Arlanda gavs ingen info förrän 15 min innan avgång och enbart vid gaten. På Swedavias skyltar såg allt i vanlig ordning ut att vara i tid.