Senaste nytt

Hur påverkas andra flygplatser av terrordåden i Bryssel?

ARN T4 idag, skyddsvakt promenixade runt vid incheckningsdeskarna och skyddsvaktsbil stod parkerat lite coolt utanför T4 och T5.

KLR idag vid lunchtid. biz as usual... :)
 

Patarei

Medlem
Hemkommen från Albanien kan jag inte påstå att jag märkte av något större säkerhetspådrag vare sig i Tirana eller Istanbul.
 
Att döma av Flightradar24 så flyger förnärvarande Ryanair in till BRU. Jag vet att de som ligger outbound till 100% är ferryflights.

Sen ser man att Ryanair omdirigerar sig till CRL. Är detta för att upprätthålla trafik och få in degen och vad är passagerarnas rättighet när de väl anländer CRL? De har ju de facto löst biljett till BRU.

I nuläget ligger följande med giltlighet till midnatt 28 (kan alltid förlängs om så behövs)

(A0846/16 NOTAMR A0821/16
Q) EBBU/QFALT/IV/NBO/A /000/999/5054N00429E005
A) EBBR B) 1603261415 C) 1603282359
E) AD ONLY AVBL FOR FERRY, EMERG, STATE, SAR, GENERAL
AVIATION AND
CARGO
-
ONLY FLT. AIRPORT SLOT COMPULSORY FOR ALL CIV FLT. NO
NGT
CURFEW IN PLACE)


Brussels airline har flugit ifrån Antwerpen häromdagen och idag istället för Bryssel för "våra" flygningar.

Jag vet inte men jag misstänker att man helt enkelt frågar folk om dom vill ha ny biljett och hamna på Charleroi/Antwerpen/vad man nu använder eller om man vill ha pengarna tillbaka.
 

In_Sweden

Medlem
Sen ser man att Ryanair omdirigerar sig till CRL. Är detta för att upprätthålla trafik och få in degen och vad är passagerarnas rättighet när de väl anländer CRL? De har ju de facto löst biljett till BRU.
Var det flighter som skulle gå till BRU ursprungligen? För Ryanair har ju betydligt mycket mer trafik tilll Charleroi än till Zaventem i sitt normala linjenät.
 

AndersSt

Medlem
Jag är incheckad på min flight till BRU med SAS i morgon, är det någon som vet om den kommer att vara omdirigerad till t ex Charleroi eller Liege? Knappast troligt att Zaventem är öppen redan i morgon? Hittar ingen information någonstans men flighten är inte inställd i alla fall, som den blev förra veckan.
 

In_Sweden

Medlem
Jag är incheckad på min flight till BRU med SAS i morgon, är det någon som vet om den kommer att vara omdirigerad till t ex Charleroi eller Liege? Knappast troligt att Zaventem är öppen redan i morgon? Hittar ingen information någonstans men flighten är inte inställd i alla fall, som den blev förra veckan.
Enligt flygplatsens officiella sida i relation till dåden, så är den än så länge stängd utan ett klart öppningsdatum
SAS sida om Bryssel så säger de att du borde kontakta dem, kontaktinformation finns på samma ställe.

Slå dem en signal
 

Dr. Miles

Expert
Bryssel flygplats är tekniskt redo att användas i bruk men det behövs politisk beslut för återöppning av flygplatsen.

Även om de skulle öppna, blir det begränsad kapacitet. 800 avgående passagerare per timme, vilket är ca 20% av normal kapacitet.
Brussels Airport Company skrev:
The airport is thus technically ready for a restart of passenger flights in the temporary infrastructure foreseen for check-in. In the past few days a provisional infrastructure that would allow the airport to receive 800 departing passengers per hour, or 2.5 million departing passengers a year was erected. That's about 20% of the normal capacity at Brussels Airport.
Brussels Airport Website: Brussels Airport is operationally ready to restart flights
 

AndersSt

Medlem
Det blev så att jag flög till Liege istället. När jag skulle tillbaka var det först säkerhetskontroll utanför flygplatsen i ett "hangartält" med mycket militär, bombhundar, kroppsvisitering och röntgning av allt bagage. Sedan var man tvungen att vänta på att flighten ropades ut, först då fick man gå till incheckningsdisken och hämta boardingpass för att sedan gå igenom säkerhetskontrollen för att komma airside, det spelade ingen roll om man redan var incheckad och reste utan incheckat bagage. I säkerhetskontrollen packade man upp allt i mitt handbagage och swipade för analys i itemiser. Jag förstår varför med tanke på all elektronik och skumma saker jag hade i väskan, måste sett intressant ut på röntgen....

På CPH däremot såg jag inte en enda polis, varken på ut- eller hemresa.
 

AABack2ARN

Medlem
Tyvärr har terroristerna i Belgien lyckats med sitt upsåt att förutom ta död på andra människor också skapat stor oreda och höga extra kostnader för landet/staden. I det sistnämnda dessvärre till stor del med hjälp av politiker och tjänstemän :(
 
Toppen