Senaste nytt

Hur oberoende är Businessclass egentligen?

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Erkänner att jag gick på det ända fram till länken där man kunde boka hotellet, men inte ens då tänkte jag direkt att det var reklam:) Självklart bör betalda reportage struktureras så att det tydligt framgår vad det är. By the Way bokade jag såklart sviten på hotellet direkt..:)
Hur lyckas du med det? Jag hittar inget ledigt alls i Maj-Augusti på den site'en, den verkar vara måttligt funktionell, i alla fall med Safari och Chrome...
 

Dr. Miles

Expert
Det kan vara värt att notera att det finns strikta lagkrav på marknadsföring i bl.a. Marknadsföringslagen och Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/29/EG. Bl.a. måste det tydligt framgå att det handlar om marknadsföring och vem som svarar för denna, detta är också skälet till att man ofta ser "hela denna sida är en annons för NN". Detta är särskilt centralt när samma medium innehåller fullt redaktionella texter och i del eller helhet sponsrade texter.

Definitionen av marknadsföring är "reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare" (Min fetmarkering). Med produkter i detta avseende menas både fysiska varor och tjänster samt icke fysiska varor och tjänster.

I och med att man i samband med texten länkar till bokning av resor kan detta vara en sådan annan åtgärd, detta då jag antar att BC eller någon i samma gruppering av företag får sedvanlig resebyråprovision på bokningar som görs genom länken. På rent kommersiellt drivna marknadsföringssidor får det anses framgå att allt material är ämnat som just marknadsföring, men då BC till en övervägande del innehåller redaktionellt material samt foruminlägg (som också framgår genom Jasons inlägg) bör det tydligt framgå när innehåll ämnar att främja näringsverksamhetens avsättning.

Det kan vara värdefullt att ha med sig detta då nuvarande utformning riskerar att inte följa god marknadsföringssed i enlighet med marknadsföringslagen och de EU-direktiv som finns på området.
Hur fungerar med mina deals trådar då?
Jag länkar ibland flygbolagets webbsida för jag har hittat kampanjinformation där eller endast där jag har kunnat att hitta priset.
Jag har aldrig fått några pengar, poäng, gratisresor osv av flygbolagen tack vare/pga mina deals. Räknas det fortfarande som reklam?
 

Palazzi

Medlem
Hur fungerar med mina deals trådar då?
Jag länkar ibland flygbolagets webbsida för jag har hittat kampanjinformation där eller endast där jag har kunnat att hitta priset.
Jag har aldrig fått några pengar, poäng, gratisresor osv av flygbolagen tack vare/pga mina deals. Räknas det fortfarande som reklam?

Tror jag knappast. Berätta saker i en community ska väl tolkas som att göra det muntligt till någon på gatan - du kan väl iofs fortfarande bryta mot forumets egna stadgar.
Hade det varit på en personlig blogg hade det kanske kunnat utredas, då du vid ett sådant fall skulle kunna tolkas ha motiv (mottaga ersättning, saker etc).
Nu är bolaget (eller någon redaktör) ansvarig utgivare för publikationerna här. Vi forummedlemmar behöver bara passa oss för brott mot upphovsrätten, o kanske förtal....hets mot folkgrupp etc ;) :p
 

RickardG

Medlem
Jag är inte så upprörd över att det var en omärkt reklamartikel, det framgick ju rätt tydligt för den som läste, som att kvalitén på artikeln var rätt låg. Visst var det vackra och målande beskrivningar, men i slutändan sa den i princip ingenting mer än "det är ett fantastiskt hotell".
Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang här. Tycker du verkligen att det är ok med smygreklam så länge det är uppenbart att det är reklam och inte en oberoende recension? Det kanske inte är uppenbart för alla, och om texten skulle vara skriven med lite mer "BC-stil" skulle det bli ännu svårare att avgöra vad som är uppenbar reklam och inte. Jag förespråkar nolltolerans.

Om jag vore hotelldirektör skulle jag också bjuda på vistelser till skribenter för resemagasin och resesiter. När personen dök upp skulle jag till 110% se till att rummet var perfekt, all personal var extra alert och trevlig och endast det bästa av det bästa presenterades för gästen. Dessutom skulle jag vara oerhört trevlig och skapa en vänskaplig relation med gästen så att denne skulle få dåligt samvete om det uppstod tankar på att skriva något negativt om mitt hotell. Skribenten får en helt annan uppfattning av mitt hotell än en betalande gäst får.

Att @Jason BusinessClass inte inser detta är i bästa fall naivt och i sämsta fall ett brott motmarknadsföringslagen enligt min mening.
 

Dr. Miles

Expert
Det är väldigt tyst från "officiellt" håll.
Utan att veta bakgrunden till tysthet, kan det vara så att de har interna diskussion och har inte kommit något resolution även där.
Då är det lika bra att hålla tyst än att skriva något och sedan ändrar sig igen.
 
Last edited:

flum

Medlem
Utan att veta bakgrunden att tystheten, kan det vara så att de har interna diskussion och har inte kommit något resolution även där.
Då är det lika bra att hålla tyst än att skriva något och sedan ändrar sig igen.
Håller med och får hoppas att det ligger till på det sättet.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag har nog ännu inte förstått till 100 % vad det gäller. Är inte det här en dementi av anklagelserna att Portofino-recensionen är reklam;

"Konkret så kan jeg bekrefte at vi ikke har blitt spanderat på alle de 3 hotellopphold du ref til."
?

Jag kan mycket väl ha missat något inlägg, del av ett inlägg, eller nyanser, så det är en uppriktigt menad fråga.
 
Toppen