Det kan vara värt att notera att det finns strikta lagkrav på marknadsföring i bl.a. Marknadsföringslagen och Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/29/EG. Bl.a. måste det tydligt framgå att det handlar om marknadsföring och vem som svarar för denna, detta är också skälet till att man ofta ser "hela denna sida är en annons för NN". Detta är särskilt centralt när samma medium innehåller fullt redaktionella texter och i del eller helhet sponsrade texter.
Definitionen av marknadsföring är "reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare" (Min fetmarkering). Med produkter i detta avseende menas både fysiska varor och tjänster samt icke fysiska varor och tjänster.
I och med att man i samband med texten länkar till bokning av resor kan detta vara en sådan annan åtgärd, detta då jag antar att BC eller någon i samma gruppering av företag får sedvanlig resebyråprovision på bokningar som görs genom länken. På rent kommersiellt drivna marknadsföringssidor får det anses framgå att allt material är ämnat som just marknadsföring, men då BC till en övervägande del innehåller redaktionellt material samt foruminlägg (som också framgår genom Jasons inlägg) bör det tydligt framgå när innehåll ämnar att främja näringsverksamhetens avsättning.
Det kan vara värdefullt att ha med sig detta då nuvarande utformning riskerar att inte följa god marknadsföringssed i enlighet med marknadsföringslagen och de EU-direktiv som finns på området.