Senaste nytt

Hur noga är Air France/KLM med handbagage?

Stefan62

Medlem
Jag flög 4 flighter med KLM förra helgen och det togs ingen notis om handbagagets storlek eller vikt - flera passagerare såg ut att ha hela bohaget med sig :).
 

Pho

Medlem
Jag flög 4 flighter med KLM förra helgen och det togs ingen notis om handbagagets storlek eller vikt - flera passagerare såg ut att ha hela bohaget med sig :).

Samma sak slog mig på senaste longhaul flygningen med KLM... Det var ett antal som hade med sig väskor som utan tvekan var större än de tillåtna måtten.

I övrigt, så tycker jag det är frustrerande att inte bolagen kan enas om samma mått...
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag håller inte med dig. Jag tycker att Sas, Lufthansas och Turkish viktbegränsning på 8 kg är den hårdaste begränsningen. KLM/Air France tillåter ca 2,5 liter mindre väska men å andra sidan får den väga 4 kg mer (+50%).

Ytterligare är en faktor är vad man får ta med sig in i kabinen utöver sitt handbagage. Kan du till exempel ha en datorväska också så påverkar det ju enormt. På exempelvis Finnair i ekonomiklass får man inte det.

Slutligen så är det viktigt att ta hänsyn till risken att någon stoppar dig från att gå ombord om du har en något för stor eller för tung väska. Här tror jag att både risken och konsekvensen skiljer sig mycket mellan KLM/Air France och Ryanair.

Men samtidigt hur ofta har du fått din väska vägd? Jag har då aldrig varit med om det.
 

Stefan62

Medlem
Något jag missat totalt,vart står det mer om det?

KLM har skickat ut meddelande till FlyingBlue-medlemmar samt skriver på hemsidan:

KLMbagage.PNG
 

agehall

Medlem
Nu blir det lite OT, men jag tycker det är löjligt att inte inkludera en kostnad på €7,50 i biljetten. De flesta vill nog ha bagage och det känns billigt att inte få det per default. BA's handbagage-biljetter är speciellt utmärkta som sådana och man kan enkelt välja att få en biljett med bagage.
 

Kricka

Medlem
Torsdag morgon i veckan som gick ARN-CDG kollades samtliga handbagage i korgen.
Ett handbagage och en handväska eller dator var ok. Resten fick checkas in. Antar
att det berodde på att planet var överbokat så det blev trångt ombord. Man var lite
mer överseende på sträckan CDG-BKO då det bara var en halvfull kärra.
 
Toppen