Senaste nytt

Hur mycket tjänar man egentligen på att skaffa exempelvis ett BA VISA?

Syftet med tråden var nog mest att skriva av mig lite men..

Vissa verkar dock missförstå lite grann, det är inte "krediten jag vill åt" .. alltså, jag har sparade pengar så jag slipper handla något på kredit bra långt i framtiden men jag vill ju få mer poäng för det jag handlar!
Det svider att köpa en dator för 20.000:- till exempel och veta att jag går miste om tusentals Avios på det stora hela.
Förstår ni?
Sen om jag får 5.000:- eller 50.000:- i kredit, det kvittar!
Jag kan betala kontant också men då missar jag ju poängen.

Någon frågade om min inkomst, ja den är tyvärr bara 200K (netto) på "pappret" men då jag sysslar med sportsbetting och lite "köpa utomlands - sälja här" på sidan av så är min faktiska inkomst snarare uppemot 400K (netto) även om bankerna bara ser 200k+.
Jag tycker ledig tid är mer värt än pengar, därför jobbar jag inte heltid.
Hur som helst tycker jag det borde räcka för ett litet kreditkort med 5000:- i gräns (jag frågade om det gick att få utan kredit men man var tvungen att ha minst 5000:).

Om du känner någon som är kreditvärdig och dessutom litar på dig
så kan denne ta ut ett BA VISA och sen beställa ett extrakort i ditt namn.
Med hushållskonto går alla poängen går i samma pott.

Säker? Detta verkar ju toppen.
Dock har ju föräldrarna avbetalning på relativt dyr villa men kan vara värt att kolla upp.
Tack för tipset.
 
Last edited:

SvartMjolk

Medlem
Jag är nöjd med mitt VISA-kort (Fotnot: ej kreditkort), men tyvärr ska Swedbank byta ut alla VISA-kort till Mastercard så jag får se om jag tittar på andra alternativ då.

När går kortet ut? Ring telefonbanken eller mejla via din internetbank att du vill fortsätta med VISA så kan de ersätta ditt kort utan att det blir omgraderat till ett MasterCard. :)
 

Homer

Medlem
Säker? Detta verkar ju toppen.
Dock har ju föräldrarna avbetalning på relativt dyr villa men kan vara värt att kolla upp.
Tack för tipset.



Efter gemensam ansökan kan Kontohavarens make/maka
eller annan i Kontohavarens hushåll erhålla extrakort. Med
Kortinnehavare menas i detta avtal både Kontohavare och annan
som fått extrakort enligt detta avtal. Kortinnehavare är skyldig att
följa dessa villkor, dock är endast Kontohavare betalningsskyldig
 

forastero

Medlem
Är det bonuspoäng du vill åt finns det ju en del andra kort som ger bonus, om än inte i form av flygbolagspoäng, och som kanske har lägre krav på de som ansöker. OKQ8:s Visakort har t ex en lägsta kreditgräns på 500 kr (och över 3% ränta på pengar man sätter in på kontot, om jag fattat det rätt!) istället för 5000 kr som många har. Nåt sånt kan ju vara bra som tillfällig lösning så "tjänar" du lite på inköp även i väntan på att bli godkänd av t ex Entercard...

Grejen är att det förmodligen tar längre tid att arbeta upp en bra bankrelation i ett nytt land, tex Tyskland
Japp. När jag flyttade till Norge tog det ungefär ett år innan jag kunde skaffa kreditkort där, eftersom de inte kunde göra ordentlig kreditupplysning innan dess.
 
Last edited:
Men det är väl bra att du inte kan skaffa något kort (brukar väl även bli nekad vanligt visa/mastercars med bet anm) vad skulle annars en betalningsanmärkning fylla för nytta?
 
Men det är väl bra att du inte kan skaffa något kort (brukar väl även bli nekad vanligt visa/mastercars med bet anm) vad skulle annars en betalningsanmärkning fylla för nytta?
Betalningsanmärkning är en onödig och elak grej. Man har slutat se personen bakom siffror. Ibland vore bra om banken ansträngde sig lite mer och lärde känna sina kunder.

Jag tycker att man borde kunna få ett kort i fall när man har 1-2 anmärkningar på mindre summa än själva sökta krediten förutsatt att man får sin lön till ett konto hos samma bank eller så sätter in pengar som säkerhet.
Även betalningar av hyra och dylikt bör ingå i scoring annars kommer ju en ond cirkel skapas där man inte kan få en kredit och kan inte bygga en heller. Dvs borde man kanske ha kortkontot kopplat mot ett bankkonto där pengar dras automatiskt vid överdraft eller obetald faktura.
Varför straffar vi våra egna ungdomar när vi själva har haft mer än bra under 90-talet och 00? Nu är man plötsligt alert och vaken. Tycker nog att man kanske borde leva själv som man lär. Idag är det mycket svårare att ens öppna ett bankkonto när för 10 år sen kunde man göra det med endast anställningskort eller CSN-kort som leg. Jag vet, det är för vår egen säkerhet :D
 
Betalningsanmärkning är en onödig och elak grej. Man har slutat se personen bakom siffror. Ibland vore bra om banken ansträngde sig lite mer och lärde känna sina kunder.

Jag tycker att man borde kunna få ett kort i fall när man har 1-2 anmärkningar på mindre summa än själva sökta krediten förutsatt att man får sin lön till ett konto hos samma bank eller så sätter in pengar som säkerhet.
Även betalningar av hyra och dylikt bör ingå i scoring annars kommer ju en ond cirkel skapas där man inte kan få en kredit och kan inte bygga en heller. Dvs borde man kanske ha kortkontot kopplat mot ett bankkonto där pengar dras automatiskt vid överdraft eller obetald faktura.
Varför straffar vi våra egna ungdomar när vi själva har haft mer än bra under 90-talet och 00? Nu är man plötsligt alert och vaken. Tycker nog att man kanske borde leva själv som man lär. Idag är det mycket svårare att ens öppna ett bankkonto när för 10 år sen kunde man göra det med endast anställningskort eller CSN-kort som leg. Jag vet, det är för vår egen säkerhet :D

Instämmer.

1 år är mer rimligt i sådana fall.

Att straffas som en ligist för att ha en betalningsanmärkning under 1000:- är ju sjukt.
Andra bullar är det om anmärkningen gäller kanske 50.000:-

Jag har hört talas om folk som fått anmärkning pga 500:- (parkeringsböter) och ej varit hemma och kunnat betala.

Jag tycker att anmärkningar inte bör utgå så länge det rör sig under 5000:- MEN däremot ska det givetvis läggas på hos kronofogden.
Men att man blir straffad 3 år för ett pyttelitet misstag under 1000:- är sjukt.

Nu när jag bara har ett tag kvar på anmärkningen så är det inte på tal om att flytta omgående men hade jag varit lite äldre när jag fick den så hade jag flyttat utomlands per omgående.

UC är ett svenskt påfund och är ett rent skämt rakt upp och ner.
Så mycket skulle kunna förbättras men man bryr sig inte.

Ungdomar idag har allmänt dålig koll på ekonomi och när man väl fått en anmärkning får man inga "samlingslån" och allt byggs då bara på i en karusell.
Sen klagar dom på att det ser ut som det gör, de där uppe..

Nej, gör om - gör rätt.

Men det är väl bra att du inte kan skaffa något kort (brukar väl även bli nekad vanligt visa/mastercars med bet anm) vad skulle annars en betalningsanmärkning fylla för nytta?

Nej, det är verkligen inte bra.
Sätt då istället något form av 3-strike-rule eller liknande.

På den tredje anmärkningen så får du betalningsanmärkning i 3 år.
Givetvis hamnar ärendet hos kronofogden redan vid första betalningsmissen.
 
Last edited:

Patrik

Medlem
Att få en anmärkning för att man inte varit hemma och kunna betala är rätt osannolikt med tanke på att man kan ringa fogden och prata med dem och då betala direkt när de hör av sig utan att få någon anmärkning... däremot är det ju onekligen lite trist att man får betala deras administrativa avgift.
 
Vem utfärdar betalningsanmärkningar?
Många tror att Kronofogden sätter betalningsanmärkningar. Men så är inte fallet. En anmärkning sätts av olika kreditupplysningsföretag med hjälp av information som tillhandahålls av Kronofogden.

Tyvärr finns för många oseriösa inkassobolag som beter sig minst sagt orättvist mot "klienten". Det är ganska lätt att hamna i en dålig ställning med dessa då skulderna säljs och skickas mellan olika parter för fort för att reagera. Bolagen lägger på sina "lagstadgade" avgifter och gör det ganska svårt att stoppa allt. De lever ju på att "mjölka" sina klienter. En 500 kronors faktura kan växa till 1800 på nolltid.
 
Toppen