Senaste nytt

Hur mycket tjänar man egentligen på att skaffa exempelvis ett BA VISA?

Är lite halvt förbannad nu, nästan så att jag sitter och packar resväskan och drar till Tyskland omgående...

...Känns helt sjukt att vara mindre kreditvärdig än Calle, 48 som lever i huvudstadens kloaksystem och har som daglig huvudsyssla att fylla halsen med den glada dansken.. :mad:

//

Andreas Eriksson

Hehe, you ain't seen nothing yet! Försök att skaffa ett kort i USA i så fall. Om inte du har en mille på kontot hos Chase(kortutgivare för BA, UA och andra) kommer ingen att ta dig på allvar förrän systemet säger OK. "I am sorry, sir, but computer says NOT approved."

Om du har ett konto hos SEB och din lön kommer dit kan du prova skaffa EB MC. Om du söker endast 15K i kredit (tror det är minsta gräns) så borde det vara OK.
 

Alx

Medlem
Hehe, you ain't seen nothing yet! Försök att skaffa ett kort i USA i så fall. Om inte du har en mille på kontot hos Chase(kortutgivare för BA, UA och andra) kommer ingen att ta dig på allvar förrän systemet säger OK. "I am sorry, sir, but computer says NOT approved."

Om du har ett konto hos SEB och din lön kommer dit kan du prova skaffa EB MC. Om du söker endast 15K i kredit (tror det är minsta gräns) så borde det vara OK.

Hmm... Jag delar verkligen inte din bild av Chaseutställda kort. Tvärtom var jag förvånad över hur "lättvindigt" de ställde ut kort till utlänningar utan "credit score" och verkliga bevis på påstådda tillgängliga medel... Antar att de antingen hade en vettig människa där, alternativt såg möjligheten som större än risken, eller helt enkelt både och....

Gör om, gör rätt! Chase kommer att ställa ut ett kort lättare än du trott om du besöker de personligen. :)
 

mry

Medlem
Kan man inte skaffa EB dinners utan kredit? Fast de har väl imget tak på hur mycket man kan köpa för per varje månad så det är kanske svårt iaf...
 

Alx

Medlem
Med risk för att låta elak så blir jag uppriktigt glad när jag hör att bankernas bedömningar fungerar och att de skärpt till den oansvariga kreditgivningen.
 
Hmm... Jag delar verkligen inte din bild av Chaseutställda kort. Tvärtom var jag förvånad över hur "lättvindigt" de ställde ut kort till utlänningar utan "credit score" och verkliga bevis på påstådda tillgängliga medel... Antar att de antingen hade en vettig människa där, alternativt såg möjligheten som större än risken, eller helt enkelt både och....
:) YMMV som man brukar säga. Det finns kort och det finns kort. Situationen är helt annan idag och jag är nöjd med min bank. Enligt trådar på FT Chase är knappast lättaste kreditkortsutgivare på marknaden.
 
Bara att gilla läget säger jag som också ung (men utan betalningsanmärkning). Ja, jag skulle vara lite gladare om jag kunde få ett kort med poängintjäning, men nu är reglerna som de är. När de gäller de poänggivande korten handlar det mindre om att du skall ha inkomsten för att inte utgöra en fara för att inte kunna betala, utan snarare för att du skall ha köpkraft så att de tjänar mer pengar på dig!

All värdering som körs via kreditupplysning är ofta lite missvisande. Omsättningskrav som företagare är lika missvisande (omsätta 1M är enkelt om du säljer varor, svårare om du säljer din egen tid trots att det senare säkert har högre vinstmarginal) i många fall, men det är så vi bygger riskbedömning och i de flesta fall funkar det bra.

Det kommer en dag och därefter många, många år framöver med ett sådant kort i plånboken. :)
 
Tycker det är bra att du inte kan få kredit på kortet, din anmärkning visar tydligt att du inte är torr bakom öronen. Tycker det är ett lindrigt straff att vänta 3 år och på det sättet ha ett tomt "register" trots allt du själv som misskötte dig och inte tvärtom?

Sen är det väl skönt att betala cash och slippa ha kredit?
 

Gnopps

Medlem
Är det möjligt att skaffa kort med borgen? Minns att jag fick ett Diners på så sätt medan jag var student, familjekort.
 

seat56f

Medlem
Tycker nog att du motiverar rätt bra varför du inte ska få kredit, men du kan ju kolla om du kan få ett SAS MC utan kredit som du istället får föra över pengar till i förskott?

Annars vad man tjänar? Anta att du lyckas spendera 150k (mycket med bruttolön på dryga 200', men ok) och får det på ett SAS Amex (troligen bästa valet om vi bortser från kraven), då har du 30k poäng som du kan dubbla med vouchern - 60k. I min bok är poängen värda runt 1000 sek/10k, så det är sextusen vilket stämmer bra med en ToR USA i eco - som du får för 60k eurobonuspoäng.
 

Homer

Medlem
Om du känner någon som är kreditvärdig och dessutom litar på dig
så kan denne ta ut ett BA VISA och sen beställa ett extrakort i ditt namn.
Med hushållskonto går alla poängen går i samma pott.
 
Toppen