Hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för..

Diskussion i 'Övrigt' startad av Berndt S., 12 Augusti 2011.

  1. Berndt S.

    Berndt S. Medlem

    ..En biljett i Economy, Economy plus eller Business Class t/r på ett höghastighetaplan som tog er ARN-CDG på 1h 10 minuter?

    Jag håller på med ett projekt om höghastighetsplan och jag hittar inga siffror.

    Tack
     
  2. Bamsefar

    Bamsefar Medlem

    Inte för att vara taskig, men ett höghastighetsplan på just den sträckan kommer stöta på problem med t.ex. ljudbangar och liknande oljud - hur har ni tänkt att planet skall drivas och framförallt ljudmattan från det ?
     
  3. Malu

    Malu Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle tro att det är mer av ett tankeprojekt, eller?

    Rent spontant så skulle jag säga att halva tiden skulle vara värt dubbla priset. Problemet är att det alltid finns mycket spilltid kring sånt som transfer, incheckning, säkerhetskontroll och boarding som gör att totaltiden dörr till dörr ofta är mer än dubbla flygtiden inom europa. Sedan varierar ju flygpriser en hel del som det är redan nu, trots att det tar ungefär lika lång tid...
     
    Last edited: 12 Augusti 2011
  4. Om tiden 1:10 är mellan check-in och ankomst till ankomsthallen, skulle några bli intresserad.

    Men om det är bara för flygtiden, kommer inte lyckas ekonomiskt.
     
  5. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Frågan känns lite felställd:

    Hur mycket tror du företaget du arbetar på är beredda att betala för att personal ska kunna förflytta sig snabbare?

    Privatresor tror jag ytterst få människor är beredda att betala särskilt mycket extra för "bara" för att komma fram snabbare. Se bara hur många som vägrar att resa ekonomi när företaget betalar. Men, när det kommer till privatresor, uteslutande väljer billigaste ekonomibiljett, omvägar och till och med flygbolag man annars skyr som pesten!

    Det är alltså en enorm skillnad, beroende vems plånbok som betalar resan! :)
     
  6. Berndt S.

    Berndt S. Medlem

    Min tanke med idéen var att om man skulle "konstruera" en serie höghastighetsplan som skulle ta passagerarna snabbare fram för en något högre peng.

    Det enda, iallafall mest berömda, höghastighetsplanet som har funnits är Concorde.
    Det börjades, för er som inte vet, utvecklas sent 50-tal och kom till marknaden på 60-talet.
    Dess "cruise speed" var 2 mach och det kostade 110 000kr t/r JFK-CDG.

    Nu, 50 år senare, har tekniken gått så mycket framåt att man i teorin borde kunna utveckla ett höghastighetsplan som har iallafall en hastighet på c.a 1300km/h som inte skulle kosta skjortan att åka med. Många av problemen som concorde stötte på har idag fått lösningar.
     
  7. Malu

    Malu Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ett alternativ för de som har plånboken är annars privat-jet.
    Det flyger när man vill och dit man vill, vilket klart förkortar totaltiden.

    Kolla gärna Lufthansas privatjetsite - där finns prisuppgifter som du kan kalkylera med om du vill ha det som ett alternativt case.

    Lufthansa Private Jet
     
  8. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    ARN-CDG skulle således ha 3 alternativ tidsmässigt; 1h snabbplan, 2,5h direktflyg och 4,5h med bytesflyg. I dagens läge finns det gott om resenärer som av olika alternativ väljer bytesflyget istället för direktflyget, min gissning är att det handlar oftast handlar om pris. Det betyder att det finns en gräns hur mycket direktflyget kan ta betalt för förmånen att spara 2h. Snabbplanet skulle idag alltså behöva konkurrera med både direktflyg och bytesflyg, med en gräns hur mycket resenärer är beredda att betala för tidsbesparingen.

    Min gissning är att snabbplanet skulle främst rikta sig till affärsresenärer och där finns det betydligt mer vilja att spara tid. På rak arm skulle jag säga att de affärsresenärer jag jobbar med alltid väljer direktflyg om inte det finns ett rimligt bytesflyg till en kostnad av 50% eller lägre av direktflygpriset. Ytterst få skulle nog vara beredda att betala ännu mer än det för ett snabbplan såvida snabbplanet inbesparade möjligheten att övernatta för att t ex nå en anslutning i CDG.

    Det finns förstås flera andra faktorer att räkna in, men för att folk ska vara villiga att betala tror jag man behöver spara mer än en timme.
     
  9. Berndt S.

    Berndt S. Medlem

    Intressant Gnopps.
    Men concorde led väll inte av brist på passagerare, eller är jag fel ute?
     
  10. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu vet jag inte om Concorden led av passagerar brist eller inte men helt klart var ju att flygen inte var tillräckligt lönsamma, så troligen gjorde de det. Men det är ganska stor skillnad på sträckan CDG/LHR-JFK och ARN-CDG. På längre sträckor hade det varit ännu större skillnad.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×