Senaste nytt

Hur mycket pengar har du sparat på Awardresor?

JohnnyWilde

Medlem
Vet ej om det här ämnet varit uppe tidigare men det vore intressant att höra av er mer rutinerade rävar vilka besparingar ni gjort genom åren på att utnyttja poäng istället för att casha?

Tex min första awardresa ARN -FRA- ICN- BKK -HKT. BKK- NRT -FRA -ARN med 4 C och 3 F gav på ITA Matrix ett pris på 187996 kr eller 237026:- om jag får LH istället för Asiana.
Med skatter och avgifter på 4879:- så är besparingen nu 183117:-

Kan även vara skoj att höra minsta besparingen :)
 

agehall

Medlem
Lär nog vara uppåt miljonen vid det här laget. :) Jag har inte gjort någon detaljerad uträkning men ofta blir ju motsvarande resor, betalda med pengar, väldigt dyra eftersom de kräver lite dyrare fares än om man bara skulle bokat A-B med cash.
 

Thornado

Medlem
Det beror ju litegrann på vad man menar med "sparar" också. När jag gjorde min första resa med Lufthansa F till Toronto i påskas så skulle motsvarande resa enligt Matrix ha kostat ca 89000 kr, och jag betalade i storleksordningen 5000 i skatter, så man skulle ju kunna hävda att jag sparat 84000 kr.
Å andra sidan så skulle jag ju aldrig ha åkt F om jag inte hade haft poäng, och i detta fall så skulle jag inte överhuvudtaget ha åkt till Toronto, så ser man det på det sättet så förlorade jag istället 5000 på resan (eller egentligen en bit över 10k eftersom jag fick betala hotell och annat på plats).
 

JohnnyWilde

Medlem
Faktum är att en av inspirationskällorna till tråden var just att du fick frågan i din Jorden runt tråd så kul att du chippade in :)
Det andra var att när polare frågar vad resorna kostar så brukar jag säga att xxx xxx men fick en just deal med 97% rabatt!
 

Jonas C

Medlem
Multum!

Dock ska man inte jämföra priset för en awardbiljett med priset för en full-fare biljett, vilket ofta uppstår när man bokar konstiga routings.
 

Bryant

Medlem
Massor.

Exempelvis vår bröllopsresa i somras ARN-ORD-IAH-AUA-MIA-ZRH-ARN, allt i C skulle kosta 124.000:- (2+inf) om jag byggt ihop resan själv. Nu blev det drygt 8000:-.

Fast å andra sidan hade jag aldrig gjort resan om jag inte haft poängen.
 

ulagun

Medlem
De besparingar vi gjort är resor för att hälsa på barnbarnen i Lappland.
Dvs några resor per år vi gör oavsett om vi haft bonuspoäng eller ej
Resa MMX-UME ligger ofta på runt 3-4000kr jämfört med 10.000 poäng, vilket är en ren besparing.

Däremot att kvista ner till Paris en week-end för poäng bara för nöjet skull är bra för välbefinnandet men ingen besparing när man ser till totala kostnaden
 

JohnnyWilde

Medlem
Det beror ju litegrann på vad man menar med "sparar" också. När jag gjorde min första resa med Lufthansa F till Toronto i påskas så skulle motsvarande resa enligt Matrix ha kostat ca 89000 kr, och jag betalade i storleksordningen 5000 i skatter, så man skulle ju kunna hävda att jag sparat 84000 kr.
Å andra sidan så skulle jag ju aldrig ha åkt F om jag inte hade haft poäng, och i detta fall så skulle jag inte överhuvudtaget ha åkt till Toronto, så ser man det på det sättet så förlorade jag istället 5000 på resan (eller egentligen en bit över 10k eftersom jag fick betala hotell och annat på plats).
Haha klockren poäng!
Gäller nog för oss alla :)
Men gjorde du inte bort dig enligt gängse forumstandard då du kunde bokat en connecting flight bara för att få sova?
 

JohnnyWilde

Medlem
Kul med all feedback!
Jag uppskattar alla svar och förstår att vi alla är i samma sits.
For real....LH till ICN i F för. €8800 ....vem pröjsar det?
FCT i all ära...
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen