Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

mha321

Medlem
Haha... ja, och det är inte utan att man undrar varför vederbörande är ledsen över att vagnen bara kommit ut en gång, när densamma säger att vagnen bara ska komma ut just _en_ gång.
Det är väl inget konstigt - medarbetaren tycker personligen att det är en dålig ny policy och är därför ledsen över resultatet, men det är fortfarande policy.
 

Niclas.J

Medlem
Lite OT - men kabyss? Man får uppskatta att de inte skriver svengelska ”galley” men jag trodde att kabyss bara fanns på fartyg som färdades på vatten. Skepp ohoj!

Nu är kanske inte Wikipedia den säkraste av källor, men där anges att: "Kabyss, även byssa [1] (slang), är köket på ett fartyg eller flygplan..."
Även ett flygplan är ju ett (luft)fartyg, kanske ska tilläggas.

Wikipedia-artikeln stöds av två källor, men i den ena länken (till KLM) kan jag inte hitta något relevant. Patentansökan som det också hänvisas till avser dock: "Modulär kabyss för ett flygplan..."

Slut OT.
 

fcx

Medlem
Jaha, nu är det min tur att skämmas. Sitter i taxin efter en plusflygning med både en muffin och en låda chokladpraliner i väskan.

Till mitt försvar ska jag dock säga att jag egentligen inte ville ha muffinen, men flygvärdinnan trugade på mig den eftersom den tydligen var ny i sortimentet från idag. Hoppas att jag är ursäktad.
 
Jaha, nu är det min tur att skämmas. Sitter i taxin efter en plusflygning med både en muffin och en låda chokladpraliner i väskan.

Till mitt försvar ska jag dock säga att jag egentligen inte ville ha muffinen, men flygvärdinnan trugade på mig den eftersom den tydligen var ny i sortimentet från idag. Hoppas att jag är ursäktad.
Att ta 3 bitar choklad och en muffins med sig hem är inget att skämmas över alls tycker jag. Däremot om man lastar på sig massor med sprit för att konsumera hemma tycker jag inte är ok... Skillnad om du beställt in kanske 1 whisky, en cognac och en vodka, och den lilla vodkaflaskan inte hinner drickas upp, då kan man ta med sig den hem. Tanken var ju att dricka den ombord.
 

KalleSus

Medlem
Nu kom jag osökt att tänka på damen som satt bredvid mig på planet från Frankfurt till Stockholm för något år sedan. Hon blev så oerhört förtjust i det vita vinet hon beställt till middagen, så efter avslutad måltid frågade hon vänligt flygvärdinnan om hon kunde få en liten flaska till - "att ta hem, det är ju så lagom storlek för en ensam person till middag".
Efter några minuter kom flygvärdinnan tillbaka med två flaskor i en liten påse.
 
EEB54622-F532-4EBE-A350-1A09D508510A.jpeg
Frågan har kanske kommit upp tidigare eller ställts i någon annan tråd men jag såg i The Menu att måltider och dryck endast finns tillgängligt på flighter längre än 80 min. Tidigare var det ju starksprit utanför Norden, vin och öl inom Norden och en öl alt. vin vid inrikesresor. Vad ingår då egentligen i Plus numera inom Norden och inrikes?

Lite ringrostig på flygfronten, därav min stilla undran

/Mr C
 

gjohansson

Medlem
Visa bifogad bild 78467 Frågan har kanske kommit upp tidigare eller ställts i någon annan tråd men jag såg i The Menu att måltider och dryck endast finns tillgängligt på flighter längre än 80 min. Tidigare var det ju starksprit utanför Norden, vin och öl inom Norden och en öl alt. vin vid inrikesresor. Vad ingår då egentligen i Plus numera inom Norden och inrikes?

Lite ringrostig på flygfronten, därav min stilla undran

/Mr C
Under 80 så är det väl en rulle istället för måltid. Annars tror jag det är samma fortfarande som du skriver.
 

Berglund

Medlem
Fast den där texten är verkligen inte ny. Sådär har det stått i flera år. Tittar du riktigt noga så ser du även en röd stjärna/asterisk vid de måltider (exempelvis pizza slice) och drinkar som du inte kan beställa på de korta flygningarna. De har helt enkelt ett menykort nedstucket i stolsfickan, oavsett vilken rutt som själva flygplanet råkar vara på för tillfället. Menykortet visar allt men allt finns inte lastat på de kortare flygningarna.
 

Plus

Medlem
Ska åka lunchflygning inrikes.
Vad brukar det vara för mat i plus vid den tiden?
Ber om ursäkt för dum fråga men längesen jag flög inrikes
 
Toppen