Hur mycket är Flying Blue Silver värt?

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av kristofergustafsson, 10 November 2011.

  1. kristofergustafsson

    kristofergustafsson Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom jag flyger mycket från LPI är KLM mitt standardval, och jag kommer när året är slut att ha uppnåt 14 flygningar med Skyteam. Det är en flygning under gränsen för att nästa år ha Flying Blue Silver. Under 2012 har jag redan två eller tre långflygningar bokade med KL (i diverse ekonomiklasser).

    Nu funderar jag på vad det är värt att försöka ta igen den saknade flygningen och få silver-status nästa år i form av potentiella uppgraderingar, extra bagage och andra förmåner. När jag tittar på biljetter och mitt schema ser jag att jag nog skulle kunna få till en "mileage-run" (ARN-CDG-AMS-LPI) för runt 3000 SEK utan att behöva stanna över natten.

    Frågan är alltså: tycker ni att det är värt det priset?
     
  2. Jacob

    Jacob Medlem

    Silver är ju inte guld, så du får ju inte lounge och annat. Men silver är fortfarande klart bättre än att vara bas/ivory, du får ju ändå status, så med endast en flygning för att få silver tycker jag det kan finnas ett värde med det.
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Man får ju access till loungerna i AMS och CDG mot en mindre avgift tror jag. Du får även tillgång till business checkin och ev mer bagage, men jag är osäker på reglerna hos SkyTeam.

    Det du INTE kommer att få, är uppgraderingar. Är du inte Platinum så kan du nog räkna med att chansen är större att du vinner på lotto än att du får en uppgradering. Jag har flugit en del med ST som Gold i år och jag tror inte jag sett någon få en uppgradering.
     
  4. kristofergustafsson

    kristofergustafsson Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Ah, då låter det nästan som jag ska investera pengarna i Triss :) Lounger har jag ju en del redan genom Diners, och bara snabbare incheckning och extra bagage känns inte som det är värt de pengarna.

    Tack för bra input!
     
  5. rvarttinen

    rvarttinen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Last edited: 11 November 2011
  6. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Har i år varit Flying Blue Silver Elite. Lite synpunkter om denna nivå. Det skall tilläggas att FBS var min första högre status än basic hos något bonusprogram, så jag är/var stolt över detta. Flög under 2010 16 flygningar, främst med KL/AF, men även en OK. Betalade runt 13000 för alla biljetter. (Den längsta var GOT-CDG/AMS-IAD för 3800). I år har jag gjort 12 flygningar med KL/AF. Planerar för att hålla status även nästa år.

    På hemsidan nämns några förmåner:
    - Priority check in: Alltid skönt att slippa stå i någon längre kö.
    - Priority luggage: Reser oftast med handbaggage, men annars har jag fått väskan topp 20 på bandet i alla fall...
    - Mer baggage: Nog den bästa förmånen
    - Mer poäng: till det lilla man får på billiga economybiljetter så är det ett trevligt tillskott.
    - Baggagetaggar: tyder på att man är en medveten resenär:)

    Loungerna har jag inte provat, men vid en längre väntetid kan jag tänka mig betala 35€ för access. Uppgraderingarna har varit lika med noll.

    Så jag skulle råda dig att göra en Milage Run. Som Jacob sa: Silver är inte guld, men mer än ivory.
     
  7. charlesswe

    charlesswe Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns billigare och roligare sätt att göra en mileage run ex-LPI. är det segments du behöver eller miles?
     
  8. Jacob

    Jacob Medlem

    Kan i alla fall konstatera att Flying Blue Silver (Skyteam Elite) är betydligt mer värt än Star Alliance Silver.

    Exempelvis i Amsterdam får du använda fast track pass och säkerhetskontrollen även som Elite, t.ex den för att komma mellan non-Schengen och Schengen, kan nog spara in lite tid. Verkar också som man ganska genomgående får prio check-in och prio bagage på de flesta Skyteam flygbolag som Elite.
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle inte säga att ST silver är speciellt mycket bättre än *A silver. Visst får man fast track i AMS, men det är inte en jätteförmån vid transfer. Det går rätt fort i alla köer och ibland har jag valt den vanliga för att den gått fortare!

    Den största förmånen tycker jag nog är att man kan komma in i lounger på AMS och CDG, men de tar ju betalt för det, vilket drastiskt minskar fördelen med det. M&M FTL ger väl samma förmån, fast gratis i Lufthansa/LX lounger?
     
    1 person likes this.
  10. kristofergustafsson

    kristofergustafsson Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu vet jag inte hur det skulle gå ihop med min kalender den här gången, men jag har inte lyckats hitta jättemycket billigare lösningar med roundtrip samma dag. För framtiden kan det dock vara intressant, så har du några konkreta förslag och tips där? I mitt fall var det antal segment som var intressant.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×