Senaste nytt

Hur minimerar man risken för att bagaget ska bli försenat?

agehall

Medlem
Jag tolkade som det som att personen hade fått besked av incheckningspersonalen att bagaget skulle gå hela vägen och han själv skulle inte behöva göra något. Men jag läste inte tråden så noga.

Så kan det mycket väl vara, men chansen att incheckningspersonalen på alla flygplatser vet hur det funkar i alla andra länder är rätt minimal.

Vilka fördelar finns det med att checka en väska hela vägen om förtullning krävs? Som jag har förstått det innebär förtullning att man hämtar väskan från bagagebandet, låter bagaget gå igenom en scanner liknande den som handbagaget går igenom i säkerhetskontrollen och därefter lämnar man in den igen vid en disk.

Ofta kan du droppa av väskan direkt efter tullen igen. Annars måste du upp i avgångshallen och checka in väskan igen.

Vet någon var man kan hitta en lista över vilka länder som kräver förtullning?

Ingen aning. Har man inte varit i ett visst land tidigare så ingår det i min pre-flight-procedur att läsa på om hur allt sådant funkar.
 

rvarttinen

Medlem
Själv brukar jag fråga gatepersonalen precis innan ombordstigning, när boadingkortet blir scannat, om mitt bagage är med. Det tar oftast ett par sekunder och jag får svar .. .för det mesta är det redan lastat eller precis på väg att bli lastat (de skannar tydligen bagaget längs vägen och i gate kan de se var det är).

Efter missat bagage i CDG (inlägg ovan) så brukar jag alltid fråga. Aldrig varit knussel eller problem ... utom, när jag gjort det vid ett byte i Köpenhamn (SAS) har de stirrat på mig som om jag inte var riktigt klok och påpekat att det faktiskt är 40 minuter mellan flygningarna. Och, inte kollat.. bagaget kom med, inga problem, men deras reaktion på mitt lilla spörsmål ...
 
Kom just på en grej som kanske är värt att nämna. En gång när jag hade landat i Bryssel trodde jag att mitt bagage var försenat, efter att ha väntat vid bagagebandet i över en timme hade det fortfarande inte dykt upp. Jag gick och ställde mig i kön för att anmäla mitt bagage försvunnet, men när jag hade köat i en halvtimme tänkte jag att jag kan ju kolla om väskan har hamnat på fel bagageband. Mycket riktigt fanns min väska på ett annat bagageband, 15 meter bort...
 

Dr. Miles

Expert
Kom just på en grej som kanske är värt att nämna. En gång när jag hade landat i Bryssel trodde jag att mitt bagage var försenat, efter att ha väntat vid bagagebandet i över en timme hade det fortfarande inte dykt upp. Jag gick och ställde mig i kön för att anmäla mitt bagage försvunnet, men när jag hade köat i en halvtimme tänkte jag att jag kan ju kolla om väskan har hamnat på fel bagageband. Mycket riktigt fanns min väska på ett annat bagageband, 15 meter bort...
En gång hamnade min väska i området Oversized bagage i Bryssel trots att det var en vanlig resväska som vägde under 20 kg...
 

Sofia

Medlem
Man kan ju ta ut väskan och lämna den på flygplatsen om man inte vill släpa runt på den men ändå ha lite koll. Så får det bli i KL tror jag minssann.
 

Senator

Moderator
@Budgetresenär lite som @rvarttinen säger går man till personalen vid gaten. Dock gör det lagom tidigt i ditt fall så man hinner agera.

Jag hade under en tid 40% "syntax error ratio" på alla resor via CPH :oops:. Vad än jag gjorde, kom inte väskan med. Tror aldrig en väska som har varit via Frankfurt har gått M.I.A.

För mig är det inte rädslan att väskan skall bli borta som driver mitt beteende, bara att mitt i (normala fall) ganska stora tålamod totalt går åt skogen när jag behöver vänta på en väska. Min 3 1/2 veckas Norge- och USA-resa i somras hanterades med enbart handbagage.. Så mycket ogillar jag att vänta på en väska :)
 
Toppen