Senaste nytt

Hur man tar sig till Bali på 5 dagar i första klass

Glenn E

Medlem
KIX Osaka Kansai Airport Anländer 31 juli kl 7.45 och TG623 till BKK avgår 11.45
LH740 landar kl 07.40 vilket är 10 minuter efter tidtabell. (Helt ok i F:))
Det är meningen att jag ska gå av först men dörren längst fram öppnas först och business klass passagerarna börjar embarkera.
Panik utbryter hos LH besättningen som vill ta mig till den främre utgången men då öppnas min utgång så alla är nöjda.
Jag blir överlämnad till en kvinna som arbetar för ANA och ska hjälpa mig till Thai loungen inför nästa flygning.
Denna trevliga japanska tog mig till huvudterminalen och genom säkerhetskontrollen och till Thai loungen nästan vid gaten där jag gick av.
Fast nu var klockan 08.10 och loungen skulle öppna 09.15 vilket är 2 timmar och 30 minuter innan TG flyget återgår till Bangkok.
Så nu är jag själv men den gör inget.:)
Jag har ju kollat innan om dusch möjligheter på KIX så jag tar automat spårvagnen tillbaka till huvud byggnaden.
Där i mitten vid passkontrollen finns loungen där man kan duscha.:)
Det kostar 500 yen men jag tar ett rum i 2 timmar för 1500yen och då ingår dusch.:)

Detta är ett väldigt bra och prisvärt system som jag såg på Narita för länge sedan.
Lustigt också att ett litet budgetrum i Japan kan vara lika stort som världens största förstaklass!;)

Ok så jag var lite trött pga att i Sverige var klockan 2 på natten men jag vågade inte somna.
Kl 10.20 gick jag till Thai loungen som låg alldeles vid gaten.
Där fanns det en särskild 1 klass avdelning och jag tog ett par soda vatten.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Mycket trevligt skrivit, hur långt innan bokade du, och när sker returen?
Vägen till Bali bokades 14 dagar innan avresa då LH släpper första klass stolarna.
Hemresan bokades i April och då blir det inte LH.
Returen påbörjas 20 augusti och blir precis lika lång och "jobbig".:)
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Onsdag 31 Juli Kl 11.45 TG623 Från Osaka till Bangkok i första klass
Ingen eskort från Lounchen denna gången med det är bara 50 meter från loungen till Gaten.
Jag går fram mot kön där C och F passagerarna väntar på att borda. Om man nu kan kalla 3 personer för kö.
En person från ANA vill kolla att jag står i rätt kö och jag kan se hur det rycker till i hennes ögon när hon får se F boardingkortet.:cool:
Sedan är det bara rätt in till säte 1A.:)
1A måste man ju ha haft någon gång tycker jag.
Detta säte är beläget längst fram i nosen på denna Thai B747-400 med 10 säten i F varav 2 till visade sig vara upptagna av en Thai kvinna och hennes dotter tror jag.
De satt i mitten på rad 2. .
Fram kommer champagnen som är Dpm Perignon 2003.:)
2 glas hann det bli innan start och 1 efter.
Sedan känner jag mig lite trött och jag ber dem att bädda säte 1K som var tomt.:)
Jag säger att jag vill vänta med maten i drygt 2 timmar.
Flygningen till Bangkok ska ta 5 timmar och 50 minuter enligt tidtabell.
Så klockan 14.30 Japan tid påbörjas måltiden.
Nu skulle jag ha laddar in lite bilder men då låste sig min iPad och för att låna ett utryck från Agehall WTF!:mad:
Så helt perfekt är inte internet förbindelsen från Bali Hyatt trots servera i Singapore.:)
Tur att texten var auto sparad.:)
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Det blev en kavalkad av olika rätter också då denna flight inkl 2 vita och 2 röda flaskor som öppnades bara för mig för Thai passagerarna drack mest kaffe när de inte sov.
Och så avslutades måltiden med kaffe och Otard Extra!:p
Fast inredningen var lite sliten var detta en mycket trevlig flight.:)
Efter landning fick vi en Gate längst ut på piren med då väntade ännu en personlig assistent på mig och jag fick åka elbil till diplomat passkontrollen som snabbt passerades och så var det dags att vänta på väskan.
Och vänta fick jag för Thai bagage killarna vet väl inte vad HON betyder så väskan kom efter en bra stund.
Sedan hjälpte assistenten mig till min transport som blev flygplats tåget för 45 THB för klockan var nu 16.00 och jag ville inte fastna i trafiken i Bangkok.:)
 

Glenn E

Medlem
När var hur ska man få till en sånhär resa..

Perngarna är mitt största bekymmer

Jag har använt eurobonus poäng som jag till största delen tjänat genom att använda kreditkort. Mest diners club för det går att få utan årsavgift om man är EBG.
Vem som helst kan få ihop tillräckligt med poäng på 5 år som eb poängen är giltiga Genom att köpa coop presentkort under kampanjer då man får dubbla eller tippa poäng får man ihop minst 12000 poäng per år bara på det. Sedan finns det ju tex bensin och allt annat man behöver.

Så det handlar om kunskap och den får man på Bc.se:)
 

Glenn E

Medlem
Torsdag 1 Augusti kl 15.30 Bangkok till Singapore med SQ977 i C klass
Efter en layover på 23 timmar och 55 minuter i Bangkok var det dags att fortsätta resan mot Bali.
EB reglerna säger ju att man inte får ha stopover = >24 timmar så jag var mycket nöjd med denna bokning.
Jag tar taxi till flygplatsen och har redan hört att taxi chaufförerna i Bangkok inte vill använda taxametern till flygplatsen så det blir ett fast pris på 475 THB inkl vägavgifter.
Så kl 11 lämnar jag hotellet och åker till Bangkoks nya flygplats.
Det blir en smidig business check in denna gång och jag får fast track genom immigrationen.
Jag tittar i tax free butiken och hittar min då nya favorit Ron Zakapa rom.
1 liter för 1750 THB. Ett kap nu behöver jag lite cigarrer också men de ska jag köpa i Singapore efter jag checkat in igen för till Singapore får man inte ta med tobak.
Jag söker mig till SQ loungen som har ett bra utbud och som Jacob redan har beskrivit utförligt på Bc.se.
SQ loungen har dock inga toaletter så för att ta en dusch går jag till Thai loungen på piren i närheten.
Där har de stora badrum kombinerat med toalett.
image.jpg
Dags att gå ombord och prova SQs medeldistans konfiguration i en B777 som är 2+3+2.
Jag sätter mig på min fönsterplats och får ett glas Bollinger champagne.
En kvinna i sätet framför fäller sitt säte Max samtidigt som maten serveras och plötsligt blir allt väldigt trångt.:confused:
Är man förtappad för alltid efter bara 2 F segment?:confused:
Nej det ska nog gå bra.
Kl 18.50 landar vi i Singapore och då väntar the Private Room!:)
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    202 KB · Visningar: 1 348
Last edited:

Unicornone

Medlem
Inspirerande tripp, du får gärna berätta om skicket på Bali Hyatt, förstod att du skulle natta där. Verkar vara sista tiden de har öppet då hotellet inte är bokningsbart i vinter. Troligen renoveringsdags, jag var där senast 2011 och då hade det slitit rejält på hotellet från mitt besök 2010. Kanske ska spara lite points o flyga anständigt någon gång framöver.... Som någon skrev tidigare i tråden: First Class Syndrome är lätt att få när man hänger på BC.se. Kanske läge för en vedertagen förkortning för åkomman:FCS??
 
Toppen