Senaste nytt

Hur man maximerar SJs bokningssystem

Har kompis som flera gånger bokat Falköping-Stockholm och inte hoppat på förrän i Skövde (stationen efter Falköping mot Stockholm).

SJ har väl aldrig varit kända för sina smarta bokningssystem.
En period reste jag mkt med SJ till Stockholm pga styrelseuppdrag. Organisationen jag reste för hade avtal med SJ då de har mkt folk som reser runt hela Sverige. Vid ett tillfälle skulle jag av nyfikenhet jämföra min organisations rabatterade avtalspris med det ordinarie priset o upptäckte att det ordinarie var billigare....
Påtalade för organisationen att de måste vara jäkligt dåliga på att förhandla om SJ tog mer betalt för biljetter som köptes för avtalspris.

Man blir ju helt matt. :(
 

flierman

Medlem
Har kompis som flera gånger bokat Falköping-Stockholm och inte hoppat på förrän i Skövde (stationen efter Falköping mot Stockholm).

SJ har väl aldrig varit kända för sina smarta bokningssystem.
En period reste jag mkt med SJ till Stockholm pga styrelseuppdrag. Organisationen jag reste för hade avtal med SJ då de har mkt folk som reser runt hela Sverige. Vid ett tillfälle skulle jag av nyfikenhet jämföra min organisations rabatterade avtalspris med det ordinarie priset o upptäckte att det ordinarie var billigare....
Påtalade för organisationen att de måste vara jäkligt dåliga på att förhandla om SJ tog mer betalt för biljetter som köptes för avtalspris.

Man blir ju helt matt. :(

Var det inget med bättre villkor på biljetterna då? Brukar ju inte alltid vara billigare men man har bättre villkor/ombokning eller liknande på biljetterna ist.
 

mry

Medlem
Just nu får man om man förbeställer mat på alla SJ snabbtåg samt på några intercity tåg (Stockholm - Falun samt Stockholm - Oslo). Man kan köpa en biljett för 41 kr samt förbeställa en Billys panpizza eller billys pankakor för 39 kr, det ingår även en smaskis eller en mjölk i detta pris. Alltså köper man en biljett för 80 kr borde man just nu nu få drygt 550 SJ prio poäng som är nivågrundande. Någon som kan bekräfta att det verkligen är så?

Man behöver ju 25 000 poäng för svart SJ prio, och då kan man alltså köpa ca 45 resor för totalt 3600 kr och få ett svart sj prio kort?

Så man kan köpa 45 Billys panpizzor och lika många smaskis för 3600 kr och få ett svart sj prio kort på köpet. Det jobbiga är nog att man måste åka en tågresa med IC tåg i andra klass för att få maten. Det räcker ju med en tågresa för du kan ju köpa biljetterna till samma tågresa på samma sträcka och går till bistron och hämta ut pan pizzorna i förpackningarna....

Edit: Kom på att man ju fick poängen med så man kan ju säga att man får en hotellövernattning samt 45 panpizor och 45 smaskis för drygt 3500 kr..
 
Last edited:

Najk

Medlem
Förra sommaren körde de även då att man fick 500p vid förbeställning av mat. När jag senare kollade kontot hade jag fått 1000p per gång.

Däremot kan SJ Prio Svart som statuskort vara det mest meningslösa som finns, åker du första klass finns det inga som helst mervärde med kortet.
 

Jonas C

Medlem
Enda egentliga värdet för SJ Prio Svart är för en morgonpendlare, som i stort sett får kortet som en bonus på en utgift som ändå måste betalas. Bortset från det ser inte jag heller något mervärde med kortet, då man får alla förmånerna med 1klass biljett.

Oh juste, på tal om recognition så har SJ infört op-ups för Grå och Svart. Ges främst vid kraftiga förseningar, överbokningar eller sittplatsändringar (t.ex dubbelbokad plats). Har fungerat utmärkt flera ggr för mig!
 

mry

Medlem
Sen får man ju ett gratis mastercard som man får 0,3 poäng per krona att använda till hotellövernattningar när man flyger så man slipper åka mer tåg :)
 

Gnopps

Medlem
SJs biljettbokningssystem är ännu en gång uppe för analys och diskussion, detta inte minst då en stor del av systemet låg nere igår tisdag.

SJ:s biljettsystem - en djungel för resenären | Familj | Min Ekonomi | Nyheter | Aftonbladet
P1 tog upp det här för några veckor sedan. SJs representant sa att det nya systemet att sälja biljetter är mer uppskattat av kunder enligt deras undersökningar. P1 har sedan dess i flera program frågat både lyssnare och SJ efter hur de ställt frågan för att hitta nöjdhet; SJ ger inte ut undersökningen och ingen lyssnare känner igen att de varit med i den... Framförhållning SJ - Plånboken
 

johan_fbg

Medlem
Tänkte återuppliva den här tråden då det fortfarande går att utnyttja SJ:s bokningssystem på olika sätt. Ett exempel:

9NOV Malmö - Katrineholm 655:- i 2:a klass och 794:- i första klass.
9NOV Malmö - Göteborg (via Katrineholm) 273:- i 2:a klass och 438:- i första klass.

Ungefär halva priset med andra ord. Går givetvis att utnyttja på andra destinationer på väg till Katrineholm som Linköping eller Norrköping.

Skärmklipp 2015-11-09 07.05.24.png
Skärmklipp 2015-11-09 07.05.58.png
 
Toppen