Hur många Tier Points vid köpt uppgradering?

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Mr.A, 24 Februari 2016.

1. Mr.A

Mr.A Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej, nu har jag en T/R till London i ekonomi men kan uppgradera varje segment för en dryg tusing. Jag skulle normalt inte tycka att det är värt besväret då jag med mitt guldkort redan har fördelarna på flygplatsen. Dock så såg jag att jag vid en tidigare uppgradering fick 40 istället för 10 Tier points och detta ändrar ju så klart saken... Är detta praxis?

2. nissefalk

nissefalk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja detta är praxis, betalade uppgraderingar får Tier points och Avios för nya bokning klassen, jag gjorde en sådan uppgradering från Premium Economy till Business från Delhi till London tidigare i år och fick avios och poäng för den uppgraderade klassen.

Själv saknar jag 30 Tier för att behålla Guld kortet så skall fråga om paid upgrade till Heathrow nästa gång jag flyger dit i Economy.

3. Mr.A

Mr.A Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja då är det ju faktiskt värt något!

4. EricT

EricT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det vanligt att det går att uppgradera för 1000kr?

5. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Beror på sträcka, men mellan Arlanda-London brukar det ligga på runt 1000 kr, plus/minus några hundralappar.

6. Mr.A

Mr.A Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag betalade 1035 per sträcka nu, väl värt det med tanke på 80 Tier Points...

7. Sträckan mellan Stockholm-London ger endast 40 Tier Points per segment i Business class väl?
    Är det inte Helsingfors-London och andra långa sträckor inom Europa som ger 80 Tier Points per segment i Business class?

8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stämmer. Det är alltså 80 TP totalt, inte extra utöver vad man annars fått.

Det kan vara en riktigt bra deal att uppgradera numera eftersom en del bokningsklasser bara ger 5 TP/sektor...

9. Mr.A

Mr.A Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    80 TP tur och retur.

10. khybner

khybner Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Värt att tänka på vid long haul är att om man köper en biljett i en klass (t.ex. World Traveller), sedan uppgraderar med Avios till nästa klass (WTP) och därefter på MMB eller flygplatsen uppgraderar med pengar (till CW) så får man TP och Avios enligt World Traveller.

Jakob Österberg gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!