Senaste nytt

Hur många SAS Business class stolar finns tillgängliga på long haul?

Storsteffe

Medlem
Min uppfattning har varit att de släppt 4 / 6 / 8 (Business, ekonomi extra, ekonomi). Detta var innan ändringen till Plus och Go. Sedan sker det säkerligen en del variationer som du nämner.

Det som dock är märkligt är att long haul ofta har tillgängliga platser till destinationen men inte hem. Se USA i sommar, det kan omöjligen vara så många som bokar enkel resa hem?!

(en överslagsräkning ger att det finns >35 platser till USA v.25 men <10 hem under hela juli!

Det är inte så konstigt om det gäller business, jag har bokat eco till USA men business hem flera gånger, man vill gärna sova på en nattflygning hem.
 

Filip

Medlem
Det är inte så konstigt om det gäller business, jag har bokat eco till USA men business hem flera gånger, man vill gärna sova på en nattflygning hem.

OK, jag var nog lite otydlig, jag syftade på samtliga tillgängliga awardplatser inte bara business. Det finns nästan inga platser alls att tillgå hem men relativt bra tillgång dit.
 

Storsteffe

Medlem
OK, jag var nog lite otydlig, jag syftade på samtliga tillgängliga awardplatser inte bara business. Det finns nästan inga platser alls att tillgå hem men relativt bra tillgång dit.
Kan vara så att man vill fort hem och då är SAS ofta ett bra alternativ men på utresan vill man ha en bättre produkt, så tänker jag iaf.
 

Stefan62

Medlem
Tror nog att SAS är mer intresserade av intäkter via OptionTown snarare än bonusplatser som de inte får några intäkter från.

Det är nog helt rätt, men samtidigt så måste man inom SAS rimligen ha en vision och strategi som sträcker sig längre än fram till nästa bokslut...

Släpper man ytterligare 5% av alla osålda platser som bonusplatser så blir skillnaden på tillgång stor och good-will-värdet högt. Mitt intryck är att många andra bolag inom Star Alliance och OneWorld gör på det sättet när man närmar sig avgång.

Jag har dock inga belägg för att det är som ovan.
 

Storsteffe

Medlem
Tror nog att SAS är mer intresserade av intäkter via OptionTown snarare än bonusplatser som de inte får några intäkter från.

Jag undrar lite hur många som avstår från att köpa en vanlig biljett och prövar Option Town i stället och då är ju frågan hur mycket intäkter det egentligen ger? Fadern köpte bara business förut men använder nu Option T. och uppgradering med poäng när det inte funkar.
 

Senator

Moderator
Det är nog helt rätt, men samtidigt så måste man inom SAS rimligen ha en vision och strategi som sträcker sig längre än fram till nästa bokslut...

Släpper man ytterligare 5% av alla osålda platser som bonusplatser så blir skillnaden på tillgång stor och good-will-värdet högt. Mitt intryck är att många andra bolag inom Star Alliance och OneWorld gör på det sättet när man närmar sig avgång.

Jag har dock inga belägg för att det är som ovan.

Tror vi måste komma ihåg att SAS är en affärsverksamhet som har ackumulerat upp ett antal miljarder i förluster sedan 2001. Hur denna goodwill skulle gynna SAS (svaga) finansiella ställning missar jag kanske?

Tyvärr känns det som missmatch mellan efterfråga och tillgänglighet i allmänhet då kabinfaktorn på vissa sträckor är väldigt hög (CPH-SFO verkar ha varit en väldigt lyckat satsning) samt implicita och explicita förväntningar när AMEX samarbete startade att "nu jäklar skall alla 2-for-1 användas till långsträckor".

Min personliga åsikt är att det är bara en statistik som är intressant: procentsatsen av bonusplater (som andel av totalt antal stolar) tillgängliga för resenärer mellan olika bolag. Ingen av oss vet (tyvärr) hur bra/dålig SAS är (statistiskt sätt) jämfört med konkurrenterna.

Jag undrar lite hur många som avstår från att köpa en vanlig biljett och prövar Option Town i stället och då är ju frågan hur mycket intäkter det egentligen ger? Fadern köpte bara business förut men använder nu Option T. och uppgradering med poäng när det inte funkar.

En konsekvens jag tror inte SAS är så nöjda med :) Min amatörbedömning är att syfte med OptionTown är två:
Företagsresenärer med strikt ekonomiklass policy, men som kan tänka sig att betala lite själv
Medvetna konsumenter
 

nilsson

Medlem
Min amatörbedömning är att syfte med OptionTown är två:
Företagsresenärer med strikt ekonomiklass policy, men som kan tänka sig att betala lite själv
Medvetna konsumenter

Jag tror att det finns många som skulle vara glada över att kunna köpa ekonomi + uppgradering samtidigt, bara det hamnar på två olika kvitton.
 

Nystrom

Medlem
Hittade en intressant, om än lite gammal, uppsats om SAS Eurobonus och tillgång på awardplatser. Kan bringa lite klarhet i hur SAS resonerar med tillgång på awardplatser. SAS Eurobonus
 

fcx

Medlem
Hittade en intressant, om än lite gammal, uppsats om SAS Eurobonus och tillgång på awardplatser. Kan bringa lite klarhet i hur SAS resonerar med tillgång på awardplatser. SAS Eurobonus

Hatten av för författarna! Någon som vet om någon av dem jobbar inom flygbranschen idag, kanske kan bli "keynote speaker" på ett kommande bc.se-event?
 
Toppen