Senaste nytt

Hur många poäng får jag på Finnair?

marviil

Medlem
Är helt ny inom poängsamlandets djungel och har nu ett nytt AY-kort på lägsta nivå. Flyger GOT - BKK i business (I) och BKK - GOT i economy (R). Allt med AY. Finns det något sätt att se vilken poäng man får eller att räkna ut det?

Uppskattningsvis, vad tror ni att poängen för en sådan här resa räcker till. Snackar vi om en öl på flyget eller en resa till Helsingfors?

Ursäkta mina nybörjarfrågor.
 

MrDollar

Medlem
Hittade den här sidan, den kanske hjälper dig?

https://www.finnair.com/sg/gb/finnair-plus/earn-points



Är helt ny inom poängsamlandets djungel och har nu ett nytt AY-kort på lägsta nivå. Flyger GOT - BKK i business (I) och BKK - GOT i economy (R). Allt med AY. Finns det något sätt att se vilken poäng man får eller att räkna ut det?

Uppskattningsvis, vad tror ni att poängen för en sådan här resa räcker till. Snackar vi om en öl på flyget eller en resa till Helsingfors?

Ursäkta mina nybörjarfrågor.
 

marviil

Medlem
Tack. Enligt den sidan skulle jag få 0 poäng. Kan det vara så illa? Vet dock att jag kombinerar lägsta ekonomiklassen med lägsta business. Hade dock hoppats att det skulle ge något.
 

intuition

Medlem
Tack. Enligt den sidan skulle jag få 0 poäng. Kan det vara så illa? Vet dock att jag kombinerar lägsta ekonomiklassen med lägsta business. Hade dock hoppats att det skulle ge något.
Thailand ligger inom Finnairs "zon-system": Du tjänar poäng baserat på zonerna och inte på verklig flugna kilometer. Vidare ligger Thailand inom Finnairs "biljett-typs-system", dvs bas poängen har en multiplikator baserat på biljett-typen och inte på bokningsklassen.

Alla business class biljetter inom dessa system tjänar 200% av baspoängen, medan economy vanligen tjänar mellan 50% och 150%. Inom zon-systemet är baspoängen
1000 inrikes finland
1000 inom skandinavien och "norra europa"
2000 inom europa och medium-haul (mellanöstern t.ex.)
8000 på alla longhaul

Du kommer alltså att tjäna 18000p på business biljetten. Sedan beror det på vilken biljetttyp du har på din R-biljett. Light / Basic/ Value/Pro/Business saver eller business har multiplikatorn 50% / 50% / 100% / 150% / 200% / 200%

Om du tar reda på vilke biljettyp du har kan du alltså räkna ut även poängen på hemresan
 

090034208

Medlem
Men om han vet att han flyger i R på hemresan så ger det 500 p i Norden. Han har då tydligen en finnair flight "without a ticket type"
 

intuition

Medlem
...
Uppskattningsvis, vad tror ni att poängen för en sådan här resa räcker till. Snackar vi om en öl på flyget eller en resa till Helsingfors?
...
Och om du hamnar på 22500 p. räcker det faktiskt till en hel del: t.ex. till 2-3 upgrades på shorthaul eller en award flight economy t/r inom norra europa eller en enkel flight i business eller...

Läs om tjäna poäng här
https://www.finnair.com/se/se/finnair-plus/earn-points/flying#finnair-flights

och spendera poäng här
https://www.finnair.com/se/se/finnair-plus/use-points
 

intuition

Medlem
Men om han vet att han flyger i R på hemresan så ger det 500 p i Norden. Han har då tydligen en finnair flight "without a ticket type"
Jo visst kan det vara så, fast nog står det bokningsklass på alla biljetter, även de som har biljettyp. Och har den biljettyp går det före bokningsklass när poängen ska räknas ut. På rutten GOT-HEL tror jag R kan finnas i både light, value och basic. Troligtvis också i "Campaign"
 

intuition

Medlem
Bra, då tjänar du mer på din ekonomi-biljett! 9000p på hemvägen plus de 18 000p på ditvägen ger totalt 27 000 p.

PS ett tips när du använder poäng-kalkylatorn är att den inte klarar byten. Du kan alltså inte mata in GOT-BKK utan måste mata in flygen ett och ett: GOT-HEL och sedan HEL-BKK.
 
Toppen