Hur många poäng blir det? - Stockholm-Frankfurt-Seoul

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Sakoz, 13 November 2011.

1. Sakoz

Sakoz Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Efter fredagens lyckade bokning då Lufthansa körde sin kampanj, lyckades jag boka följande:
    ARN-FRA(SK)-FRA-ICN(Lufthansa)-ICN-FRA(Lufthansa)-FRA-ARN(SK) roundtrip, ARN-FRA ger 3000 EuroBonus poäng som EBG per leg, men hur många poäng blir det med Lufthansa? hela resan bokad i Z klass. Lufthansa Z klass kan väl inte uppgraderas till F (läs O) om man har EuroBonus, kan man komma runt detta på någotvis?

2. sungtae

sungtae Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    FRA-ICN är 5400 enkel. Med businessbiljett och två legs är det 21600 EuroBonus poäng. Totalt 27600 alltså.

Bokade själv via MUC hem så där försvinner 1600 poäng för mig. MUC-ICN är 5300.

3. Sakoz

Sakoz Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skönt att höra då har man har man dubbel kvalificerat sig för EBG tills mars. :)

4. Bonden

Bonden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

Bara till att gratulera till ett prismässigt klipp!
    För att se Lufthansa ur sin bästa sida så är mycket riktigt F att föredra och som vanligt får man jobba lite för att få det till rimligt pris!

Tyvärr finns det inget sätt om du inte uppgraderar Z klass till något annat, men det brukar vara dyrt. Men satsar du på M&M så finns det två sätt att fixa Z-klass.

* Uppgradera som vanligt med miles och lägg till 15k poäng
    [For upgrades from booking class Z on Lufthansa and SWISS flights, a
    surcharge of 15,000 miles applies.

* Som senator kan du välja att uppgradera som ovan utan att där finns lediga bonusplatser till en kostnad på 150% extra miles.

Ok, nu börjar jag låta lite som concorde..
    Flyger man mycket star alliance och vill nyttja poängen till att åka förstaklass så finns inget bättre än miles & more (om man bor i Sverige)!
    Blir du senator så får du dessutom två evouchers som räcker till en IC förstaklass uppgradering :)

M&M kvalificerings period är Jan-Dec, så det är ett utmärkt tillfälle att byta nästa år :)

5. Sakoz

Sakoz Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bumpar upp den här tråden!

Ringde SAS och kontrollerade O tillgänglighet på min ovanstående Lufthansa trip till Seoul. Och det fanns plats i bägge riktningar.

Är det 15.000p per leg till first, om jag uppgraderar en Z biljett? Ska jag regga mig för M&M och köpa 30.000p? Finns det något annat alternativ?

6. Om jag har tolkat Miles & Mores regler rätt, normal uppgradering från Business till First mellan Europa och Far east kostar 65.000 M&M miles per sträcka.

Men om man uppgraderar ifrån Lufthansa Z klass, lägger man till 15.000 M&M miles per sträcka. Alltså 80.000 M&M miles.
    Det är absolut inte värt det.

7. Bonden

Bonden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker det är smart att använda miles/poäng till att uppgradera om:

* Du har redan köpt en "billig" resa som inte går att avboka och du vill få en first upplevelse, eller:
    * Arbetsgivaren har betalt din resa och du vill få en "first" upplevelse

Jag tycker det är dumt att använda poäng/miles till upgrades till:
    * Privat köpa fullprisbiljetter och sedan uppgradera istället för att köra på award biljetter direkt (mycket mer poängeffekivt med awards).

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!