Senaste nytt

Hur många nätter per år bor du på hotell?

Hur många nätter per år bor du på hotell?


  • Total voters
    103

erhel

Medlem
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat
ca 50/50 för mig. Förra året blev det 19 nätter privat och 20 nätter jobb/ideellt

- Vilka kedjor använder du främst?
Radisson och Accor. Blir även en del Scandic i Sverige när det inte finns Radisson.

- Ditt bästa tips att ordna uppgradering
Boka på hotell som har ett bra track record av uppgraderingar. Om det är ett hotell jag aldrig bott på tidigare brukar jag maila till hotellet med någon fråga och då även meddela att jag skulle uppskatta en uppgradering. Ett glatt humör vid incheckning skadar aldrig heller. (Status är i princip en förutsättning, men det räcker som bekant att följa BC för att lösa den saken).
 

Fedup

Medlem
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?
Bor cirka 90-100 dagar om året på hotell. Jobb 80%, privat 20%. Ibland, lyckligtvis, går dem väl ihop :)

Jag har i övrigt mkt tur i och med att jag i dem flesta fallen får använda corporate rate när jag bokar privat också.

- Vilka kedjor använder du främst?
Accor och IHG, eftersom mina besök främst är i Asien. Accor har ett bra nätverk och uppmärksammar status mycket bra.
- Ditt bästa tips att ordna uppgradering
N/A.

Ja, jag älskar att vara på resande fot. Ogillar att vara på en plats för länge ;-)
 
Last edited:

Najk

Medlem
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?
Cirka 70% jobbet, 30% privat

- Vilka kedjor använder du främst?
Radisson och Hilton

- Ditt bästa tips att ordna uppgradering
Det kostar inget att fråga... ett mail innan brukar funka bra alt. i bokningen
 
Last edited:
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat
Brukar nog bli någonstans runt 30-40 nätter/år. Totalt. 50% jobb och 50% privat.

- Vilka kedjor använder du främst?
Tyvärr är det svårt för mig att styra jobbhotellen då det oftast är konferenser där hotell redan är bestämt från organisatören. Och det är sällan de tillhör någon bra kedja. Privat har det blivit en del Starwood och Radisson. Tyvärr tog ju Amex bort Hilton-kortet som fördel, så nu går de bort.

- Ditt bästa tips att ordna uppgradering
Statuskort, som man anskaffat via alla trick på BC! :)
 
De senaste åren har det varit mellan 30-55 nätter. Förra året landade på 35.

- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?
9 av 10 nätter är jobb.

- Vilka kedjor använder du främst?
Nästan uteslutande Elite Hotels i Sverige, Choice Hotels (Clarion), Scandic vid resa i Skandinavien.

- Ditt bästa tips att ordna uppgradering
Gå med i stamgästprogrammet. Statusmatcha smart. Uppgradering erbjuds exempelvis redan från Silver-nivå i Choice Hotels program och de statusmatchar gärna.
 

Transit

Medlem
Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?
Ca 30 - 40st nätter arbete, 10-15 st nätter privat.
- Vilka kedjor använder du främst?
Vad som passar bäst beroende på syfte med resan, jobb ofta Conrad, Hilton m.m. pga av HHonours Guld genom Australientricket. Privat blir det ofta mindre butik hotells.
- Ditt bästa tips att ordna uppgradering
MItt enda trick HHonours Gold.
 

johhenrik

Medlem
Runt 75 nätter förra året

- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat?

10 nätter privat

- Vilka kedjor använder du främst?

InterContinental

- Ditt bästa tips att ordna uppgradering

Som Ambassador och numera Royal Ambassador så är man ju garanterad uppgradering. Om man kan bo mycket på IC så rekommenderar jag Ambassador-programmet.
 

Palazzi

Medlem
Hamnar i spannet 25-49 i år, och det gjorde jag även förra året. Kanske blir det aningen färre nätter i år, men åtminstone över 25st...
Skulle uppskatta att det är 70/30 i fördel för privatresor.

Kedjor är Accor (allt utom Ibis) o Clarion. Den första för internationella resor o den andra gäller för resor inom Norden... Några nätter på privata hotell blir det i alperna (finns få kedjor) o i London håller jag mig till Hilton Park Lane. Aningen märkesotrogen när det gäller hotell....

Har stående platinumkort på Accor, men tyvärr bor jag mestadels på Mercure (och där är det ingen fördel). Blir bara uppgraderad på Hiltonvistelser i London, och min status försvinner snart där...
 

doc

Medlem
Enbart privat resande. Bor oftast på Hilton när det är möjligt. Med mitt HHonors Guld blir jag oftast uppgraderad till ett bättre rum.
 

segra

Medlem
- Hur stor del är jobb och hur mycket är privat? Privat 25 nätter, jobb 5 nätter
- Vilka kedjor använder du främst? SPG så ofta jag kan.
- Ditt bästa tips att ordna uppgradering. Har upplevt att med min SPG guld status så förekommer
uppgraderingar lite då och då.
 
Toppen