Senaste nytt

Hur många länder har du besökt?

Gus

Medlem
För enkelhetens skull kanske vi ska räkna alla länder vi har varit i? Alltså att man räknar med Sverige, eller var man nu bor.

Aruba, Costa Rica, Nicaragua, Puerto Rico, Spanien, USA, Portugal, Grækenland, Italien, Jugoslavien, Rumænien, Ungarn, Polen, Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Frankrig, Holland, Belgien, Lithauen, Østrig, Schweits, Island, Grønland, USA, Solomon Islands, Australien, Thailand, Cambodia, Laos, Vietnam, Indonesien, Kina, Madagascar, Zimbabwe, Malawi, Elfenbenskysten, Ghana, Ethiopien, Sudan, Tanzania, Ægypten, Mozambique, Swaziland, RSA, Tanzania, Kenya, Rwanda, Burundi, Indien, DRC, Uganda, Singapore, Malaysia.

Det giver vist 56, sorry Mr. Gus....

Aruba tillhör Nederländerna, Puerto Rico tillhör USA och Grönland (Verkar vara ett häftigt ställe!) tillhör Danmark. Sorry Mr. Pep :p


Får det till 24 st.
Såg förövrigt en dokumentär om en svensk som besökt ALLA länder, rätt imponerande!

Nu har Peter sett alla världens 194 länder | Resa | Aftonbladet

Imponerande och inspirerande!

Det här gick inget bra. 36 F.N.-länder, exkluderat Taiwan och Sverige.
Du får gärna räkna med icke FN-länder, exempelvis Vatikanstaten. Även Taiwan räknas om man följer Samling med fakta om Världens länder | Nationalencyklopedin

Jag har 4 nya länder inbokade tom mars 2013. Karibien är för övrigt jobbigt att samla länder i, där finns många ställen man kan tro är egna länder men som tillhör något annat land. :p
 

Traveller

Medlem
Wikipedias definition av vad ett land är:

Ett land är ett landområde som utgör, eller har utgjort, en självständig eller självstyrande politisk enhet. Detta behöver dock inte betyda att landet utgör en egen självständig stat (vilket är vanligt i vardagligt tal) utan det kan ingå i ett större rike.
Ett land kan också bestå av en nation, ofta bestående av en dominerade etnisk grupp, delad mellan olika stater eller riken.


Således kan t.ex Bonaire i Nederländska Antillerna räknas såsom ett land. Detta gäller även T.ex Grönland som har ett eget styre och självstyrande Danskt Territorium.
 

Teddulin

Medlem
Australien, Barbados, Danmark, England, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Indonesien, Island, Italien, Malaysia, Mauritius, Schweiz, Singapore, Spanien, Sverige, Thailand, Tjeckien, Tyskland, USA, Österrike. Får ihop det till 22 godkända. Finns en del europeiska länder som det nästan känns pinsamt att inte ha besökt som typ Holland, Belgien. Det blir gärna att jag åker tillbaka till länder jag tidigare besökt, har blivit ca 15 besök i USA och lika många till Spanien, även 3 resor till Australien. Ställen som lockar och som jag ska försöka besöka hyffsat snart är Sydafika, Dubai och Hong Kong.
 

Mickey

Medlem
18st får jag ihop det till.

Belgien, Danmark, Filippinerna, Frankrike, Grekland, Japan, Kina, Litauen, Mexico, Nederländerna, Norge, Polen, Spanien, Storbritannien, Turkiet, Tyskland, Ungern och USA.
 

Palazzi

Medlem
Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Belgien, Frankrike, Österrike, Schweiz, Italien, Belgien, England, Grekland, Turkiet, Polen, Ungern, Spanien, Kina, Hong Kong, Förenade Arabemiraten, Marocko, USA, Kanada, Nya Zealand, Australien, Singapore (bara flygplatsen), San Marino, Vatikanstaten, Estland, Monaco

Får det till 29:e. Kan ha glömt något land i all hast (t.o.m. ganska troligt).
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Listan över FN:s länder tycker jag blir ganska missvisande då ett besök på Tahiti eller på t.ex.
St Barths räknas som ett besök i Frankrike. Besök på Grönland eller Färöarna blir Danmark..
Har inte hittat någon lista som är bättre då t.ex Travellers Century Club
(Alphabetical List | The Travelers' Century Club)
räknar Turkiet som två länder (europeiska resp. asiatiska delen).

Jag får göra om min lista som tidigare räknat Påskön, Tahiti och del andra öar som "länder".
 

Igorius

Medlem
Har inte hittat någon lista som är bättre då t.ex Travellers Century Club
(Alphabetical List | The Travelers' Century Club)
räknar Turkiet som två länder (europeiska resp. asiatiska delen).

Travelers' Century Clubs lista är kul, men avser som sagt delvis territorier snarare än länder (t.ex. så är Kreta och Sicilien distinkta från Grekland och Italien). Detta gör det förstås mycket enklare att komma upp i de 100 som krävs för medlemskap i klubben (särskilt eftersom det enligt reglerna räcker med ett "plane fuel stop" för att ett "land" ska anses besökt).
 

SvartMjolk

Medlem
Får det till 24 stycken.

Räknar med något nytt i åtminstonde asien under 2013.

Belgien, Danmark, Egypten, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kina, Lettland, Luxemburg, Malaysia, Nederländerna, Norge, Portugal, Singapore, Spanien, Thailand, Tjeckien, Tyskland, Ungern, USA, Vatikanstaten och Österrike.
 

GillBates

Medlem
- Norge, Danmark, Finland, Estland, Ryssland, Tyskland, Polen, England, Skottland, Belgien, Nederländerna, Frankrike, Schweiz, Slovenien, Kroatien, Italien, Spanien, Portugal, Ungern, Tjeckien, Turkiet, Monaco
- Egypten, Sudan
- USA
- Japan, Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien
- Australien

=31

Hmmm, känns som jag varit i fler......(genomresa med buss/bil räknas det?)
 
Toppen