Senaste nytt

Hur många Flying Blue Gold respektive Platinum finns det i Linköping?

jerixon

Medlem
Jag har som sagt LPI som bas och det är bara på vårat lilla kontor här 3 stycken Platinum... då är det bara vi tre som utgår här ifrån som reser frekvent. Men även de som reser lite mindre når ofta Guld.
Platinum kräver trots allt en del, men skulle säga att man ser vääääääldigt många svarta brickor på väskorna.
Guld är väll mer eller mindre standard för många på linjen.
Priokön brukar nog vara cirka 20-30 personer de flesta avgångar.
Man ska dock veta att en hel del personer gillar att ta tåget till Stockholm eller Köpenhamn bättre och flyger sedan SAS där från.

g har aldrig flugit från Linköping men jag har flugit mycket AirFrance/KLM (AF/KLM) från Arlanda och det har tagit mig till Flying Blue Platinum (FBP). Tyvärr åker jag ofta på den kusliga morgonflighten, AF kl 06.10 eller KLM kl 06.30 med påföljande väldigt tidiga uppstigning. Jag kan tänka att dessa två flighter inte är jätteattraktiva om man har någon möjlighet att själv styra sina flygningar. Med tanke på den uppmärksamhet jag får ombord, med personlig hälsning och att man in handdatorn slagit upp hur många gånger jag flugit, att crew ombord hälsar att jag är välkommen fram och sitta i businessclass de gånger då jag åkt ekonomi, är min egen uppfattning att i varje fall FBP ifrån Stockholm är ganska ovanligt. När jag, av en slump råkade flyga med före detta statsminister Fredrik Reinfeldt på sätet innanför mig var det, märkligt nog, mig som pursern hälsade på och inte honom. Jag skulle till och med drista mig till att säga att jag varit den enda FBP medlemmen ombord nästan varje gång jag åkt ut från Arlanda.

@jerixon , har du en känsla för detta. Du tillhör ju gruppen som
krossar gränserna för Platinum med Linköping som bas!
 

Mikey1122

Medlem
I priokön får ju även silvermedlemmar gå så det är inte helt rätt att mäta där. Om man tittar i loungen så är det runt 10-15 personer på de flygningarna som jag är med på. Där får visserligen även businesspassagerare tillträde men där brukar det vara tomt i stort sett i planet.
Nu bygger de ut loungen så att fler ska få plats vilket indikerar att guld / platinum ökar.
 

jerixon

Medlem
Tror inte antalet ökar, tror bara de flesta skiter i att gå in där då det är för trångt och litet :) så gör de flrsta jag känner med status varje fall!
Visste inte att silver fick stå i priokön, trodde bara det gällde i Amsterdam av någon anledning.
Men enligt hemsidan står det:

•Priority check-in
•Priority baggage drop-off
•Dedicated Silver boarding; boarding after SkyPriority, but before Economy Class

I priokön får ju även silvermedlemmar gå så det är inte helt rätt att mäta där. Om man tittar i loungen så är det runt 10-15 personer på de flygningarna som jag är med på. Där får visserligen även businesspassagerare tillträde men där brukar det vara tomt i stort sett i planet.
Nu bygger de ut loungen så att fler ska få plats vilket indikerar att guld / platinum ökar.
 

jerixon

Medlem
Vet i tusan när ni flyger men jag har nog aldrig sett 15 personer i loungen och kanske 10 någon enstaka gång :)
Men klart vi kanske flyger helt olika tider/säsonger på året!

I priokön får ju även silvermedlemmar gå så det är inte helt rätt att mäta där. Om man tittar i loungen så är det runt 10-15 personer på de flygningarna som jag är med på. Där får visserligen även businesspassagerare tillträde men där brukar det vara tomt i stort sett i planet.
Nu bygger de ut loungen så att fler ska få plats vilket indikerar att guld / platinum ökar.

Precis som Mickey1122 nämner så är det nästan alltid 10-15 pers i loungen.
 

jerixon

Medlem
Sen en ytterligare sak är att när vissa resebyråer i länet haft sina "kundevent" och liknande så har de delat ut status med KLM. Så tydligen finns det genvägar och olika mängder kort som de stora affärsresebyråerna kan dela ut om de så vill.
Jag själv har inte fått ta del utav detta men har bekanta som haft turen.
 

agehall

Medlem
Platinum kräver trots allt en del, men skulle säga att man ser vääääääldigt många svarta brickor på väskorna.
När jag flög med SkyTeam var ju FBP den enklaste statusen att få ihop. Deras koncept med roll-over-miles gjorde att jag flög så mycket jag behövde med dem direkt efter nyår för att nå FBP, sedan plockade jag in mitt EBG och därefter flög jag det jag ville resten av året (ca 8 månader) vad jag kände för.
 

jerixon

Medlem
Ja intjäningen är ju rätt kass på short haul och inte minst long haul ekonomi nu för tiden..... minst sagt.
Inte en chans trots 85 flighter förra året att nå Platinum på miles.....
Det är fortfarande relativt enkelt på legs då man behöver 60 för Platinum men visst det krävs ju någon resa i månaden varje fall :)

När jag flög med SkyTeam var ju FBP den enklaste statusen att få ihop. Deras koncept med roll-over-miles gjorde att jag flög så mycket jag behövde med dem direkt efter nyår för att nå FBP, sedan plockade jag in mitt EBG och därefter flög jag det jag ville resten av året (ca 8 månader) vad jag kände för.
 

Alf

Medlem
Ni får väl anamma Göteborgspolitikerns resemönster. Hon reste ju via Amsterdam på alla resor, även när det gällde vissa Nordiska flygplatser. Men så hade hon ju också fått ihop högsta statusen.

Själv åkte jag en massa gånger i samband med ett projekt för några år sedan mellan, LPI - AMS men jag kom aldrig upp i någon högre status eftersom det oftast var på saxade billig ekonomibiljetter.
 

jerixon

Medlem
Jag flyger ju oftast Linköping - Amsterdam - Billund eller Linköping - Amsterdam - Aalborg

Finns inget snabbare sätt att ta mig till Billund än KLM.
Flyger 06 och framme 09.50 i Billund :)
Trist nog tog ju SAS bort sin linje så finns inte mycket val nu när det gäller effektivitet!

Ni får väl anamma Göteborgspolitikerns resemönster. Hon reste ju via Amsterdam på alla resor, även när det gällde vissa Nordiska flygplatser. Men så hade hon ju också fått ihop högsta statusen.

Själv åkte jag en massa gånger i samband med ett projekt för några år sedan mellan, LPI - AMS men jag kom aldrig upp i någon högre status eftersom det oftast var på saxade billig ekonomibiljetter.
 
Toppen