Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Mr Planning

Medlem
SAS ger ju dåligt med poäng, speciellt med tanke på att det är betydligt kortare sträckor än ex Singapore och Thai flyger.

Fick nästan lika många poäng på Thai ekonomi (B) ARN-BKK-AKL som en C biljett med SAS till LAX. (som dessutom kostar dubbelt upp mot Thai biljetten)

Singapore C till ex Sydney finnes från 20.000 till max 29.000, och känns prisvärda, utan att det ens är någon kampanj.
Blir betydligt bättre med poäng för pengarna.
 

palmen

Moderator
SAS ger ju dåligt med poäng, speciellt med tanke på att det är betydligt kortare sträckor än ex Singapore och Thai flyger.

Fick nästan lika många poäng på Thai ekonomi (B) ARN-BKK-AKL som en C biljett med SAS till LAX. (som dessutom kostar dubbelt upp mot Thai biljetten)

Singapore C till ex Sydney finnes från 20.000 till max 29.000, och känns prisvärda, utan att det ens är någon kampanj.
Blir betydligt bättre med poäng för pengarna.
11250 poäng i economy som kostar 2300-3500 på kampanj med SAS är dock väldigt mycket billigare. Thai B klass är väl inte någon av de billigare bokningsklasserna? Att jämföra business priser med economy blir väldigt mycket äpplen och päron.
 

mischadee

Medlem
Hej.
Jag tror att jag har räknat rätt men vill gärna dubbelkolla med er experter då uträkningen ligger till grund för hur många poäng som saknas för att bli Diamond i år.
Resa 1: ARN-SIN-AKL-SIN-FRA-ARN hos Singapore Business D-klass, genererar 200% eurobonus poäng, allt avrundar uppåt till närmaste hundratal i miles. ARN-SIN (6000 miles) + sin-akl-sin (10600 miles) + Sin-fra (6400 miles) + fra-arn (800 miles) = 23 800 x 2 = 47 600 eurobonus poäng?

Resa 2: TLL-IST-LAX-IST-TLL hos Turkish business K-klass, genererar 150% eurobonus poäng. TLL-IST (1300 miles) + Ist-lax-ist (13800 miles) + ist-tll (1300 miles) = 16 400 x 1,5 = 24 600 eurobonus poäng?

Vad tror ni, ser det rätt ut? Den totala kostnaden för dessa två resor hamnade på 36 000 kronor. Är detta en bra spendering för intjänade av poäng eller är jag helt galen? Är väldigt ny på detta område.
 

seat56f

Medlem
De bästa MRs brukar väl anses vara intercont i SAS Go på kampanj (typ Now-or-never/F&F), där man kan få ca 12000 poäng (ARN-xxx-PVG/NRT/MIA/SFO med EBG-bonus) för 3-4000kr, dvs 3-4 (bas)poäng per krona. Du hamnar ovan på ca 2 baspoäng per krona, men slipper flyga ekonomiklass för att få ihop dem, och med färre flygtimmar.

Hur högt du värderar EBD kan bara du säga, men om du i övrigt bara flyger ca 20k miles (eller ännu konstigare: inte alls och har Amex Elite för resterande 20k poäng) så låter 36000kr som, well, galet mycket pengar.... Iallafall om du inte tänkte göra resorna ändå, dvs rena MRs?
 

mischadee

Medlem
De bästa MRs brukar väl anses vara intercont i SAS Go på kampanj (typ Now-or-never/F&F), där man kan få ca 12000 poäng (ARN-xxx-PVG/NRT/MIA/SFO med EBG-bonus) för 3-4000kr, dvs 3-4 (bas)poäng per krona. Du hamnar ovan på ca 2 baspoäng per krona, men slipper flyga ekonomiklass för att få ihop dem, och med färre flygtimmar.

Hur högt du värderar EBD kan bara du säga, men om du i övrigt bara flyger ca 20k miles (eller ännu konstigare: inte alls och har Amex Elite för resterande 20k poäng) så låter 36000kr som, well, galet mycket pengar.... Iallafall om du inte tänkte göra resorna ändå, dvs rena MRs?

Hej

Jo generellt vet jag att SAS go ger bäst intjänade på kampanj men det är som du skrev längst ner. Resorna görs dels för att få poäng givetvis men till största del för att flyga "lyxigt" i business med tillhörande lounger samt resmålen förståss :). Samt, jag är bara Silver när första resan görs.
 

Canadien

Medlem
Hej.
Jag tror att jag har räknat rätt men vill gärna dubbelkolla med er experter då uträkningen ligger till grund för hur många poäng som saknas för att bli Diamond i år.
Resa 1: ARN-SIN-AKL-SIN-FRA-ARN hos Singapore Business D-klass, genererar 200% eurobonus poäng, allt avrundar uppåt till närmaste hundratal i miles. ARN-SIN (6000 miles) + sin-akl-sin (10600 miles) + Sin-fra (6400 miles) + fra-arn (800 miles) = 23 800 x 2 = 47 600 eurobonus poäng?

Resa 2: TLL-IST-LAX-IST-TLL hos Turkish business K-klass, genererar 150% eurobonus poäng. TLL-IST (1300 miles) + Ist-lax-ist (13800 miles) + ist-tll (1300 miles) = 16 400 x 1,5 = 24 600 eurobonus poäng?

Vad tror ni, ser det rätt ut? Den totala kostnaden för dessa två resor hamnade på 36 000 kronor. Är detta en bra spendering för intjänade av poäng eller är jag helt galen? Är väldigt ny på detta område.

FRA-ARN ger inte poäng baserat på miles, antar att detta är lufthansa? Isåfall ger den sträckan 750-2000 poäng beroende på klass. (P/Z/CDJ)

EuroBonus partner – Lufthansa - SAS

Är FRA-ARN med SAS borde den ge mellan 1500-2000p beroende på klass (Point charts - SAS
 

mischadee

Medlem
FRA-ARN ger inte poäng baserat på miles, antar att detta är lufthansa? Isåfall ger den sträckan 750-2000 poäng beroende på klass. (P/Z/CDJ)

EuroBonus partner – Lufthansa - SAS

Är FRA-ARN med SAS borde den ge mellan 1500-2000p beroende på klass (Point charts - SAS

Jo, antog att det skulle vara annorlunda på Lufthansaflighten. På min bekräftelse står det bokningsklass D även för den flighten. Det borde således ge 2000 poäng, således bättre nu om det hade räknats på miles .
 

Canadien

Medlem
Jo, antog att det skulle vara annorlunda på Lufthansaflighten. På min bekräftelse står det bokningsklass D även för den flighten. Det borde således ge 2000 poäng, således bättre nu om det hade räknats på miles .
Ja 2000p, såvida den inte är bokad som codeshare, då vet man aldrig vad det blir. 0 eller 2000 eller nånstans däremellan.
 

palmen

Moderator
Vad tror ni, ser det rätt ut? Den totala kostnaden för dessa två resor hamnade på 36 000 kronor. Är detta en bra spendering för intjänade av poäng eller är jag helt galen? Är väldigt ny på detta område.
Du har redan fått kommentarer av andra på om det ser rätt ut så kommenterar inte detta vidare.
Vad det gäller om det är en bra spendering per poäng låter jag vara osagt, beror lite på vad varje resa kostar. Om du har flyg med Singapore Business till Auckland för ca 20k så är det bland den bästa intjäningen du kan få för den summan om du ska resa i Business eller högre. Som andra påtalat kan man få Miami för 2300 och Hong Kong för 2500 kronor i economy på kampanj (lägsta kampanjpriser som varit). Dessa ger 9000 poäng (plus eventuell connection inom norden) utan status och 11250 poäng med EBG eller högre.
Priset till Los Angeles med Turkish om det är ca 16k är riktigt bra, SAS har dock tidigare haft kampanj för ca 16k under sommaren i longhaul Business (framgår dock inte när du ska åka). I så fall är det bättre att resa med SAS Business Saver som ger 9k per väg, totalt 18k plus eventuell bonus från EBG eller högre.

Generellt är det två bra rutter du har till vettiga priser.
Om det är värt att lägga ut 36k för att flyga in ett Diamond låter jag vara osagt, det är upp till var och en. Men jag värdesätter inte mitt Diamond så högt i alla fall. Finns ju fler aspekter i det också då du får poäng som är värda en del och om du ändå ska till destinationerna och inte "okynnesåker" så låter det vettigt enligt mig. Jag skulle kanske inte flyga Turkish då jag vill undvika dom i största möjliga mån men det är ett eget beslut jag gör.
 

trekker

Medlem
Som lite Eurobonusnovis just nu och en SAS sida som har fler fel än Theresa May har jag en fråga hur manga poäng det blir till Eurobonus med Lufthansa business saver. Jag har kollat på MAN - FRA/MUC - BSL och detta skall ge 1250 poäng per resväg till Miles & More, men vad blir det till Eurobonus? Jag är bara silver så Inga bonusar.
 
Toppen