Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Ormen

Medlem
@walle33 Intjäningen till EB, baserad på bokningsklass, är olika för olika bolag inom Star Alliance. Gå in på Great Circle Mapper och fyll i routing. Gå sedan in på SAS intjäningssida, välj bolag och undersök poängsättningen (t.ex LH V-klass ger 50% för flights utanför Europa). Multiplicera miles med procent så får du en någorlunda uppskattning.

EBG ger dig 25% bonus på SAS-flights.

Edit: Gissningsvis flyger du LH. Ger ca 4k poäng.
 

AndersSt

Medlem
Möjligtvis Y som i kabinklass, dvs. ekonomi.
Däremot är det som är intressant här, är bokningsklass. Är det Y var biljetten mycket dyr, så troligt är det något annat.
Brussels har en massa billiga bokningsklasser som ger 0p.
Så om det är något av följande bokningsklasser kan du addera följande belopp till beräkningen:
Y, B, M, H, U 600p
Q, V 300p
W, S, G 150p


I så fall är det 11'000 + 13'450 + 20'000 = 44 450 poäng.
+ ev. poäng för flighten ovan.
Så om Brussels-fighten ger poäng och om någon av codeshareflighterna ger mer poäng än beräknat så är det kanske lugnt - men jag hade någon tittat på en kort resa till eller OptionTown på något ben för att vara lugn.

En liten uppföljning:
Det blev dålig utdelning på codeshare och ingen SAS-flygning till Bryssel av förklarliga skäl.
Hamnade till slut på 42600 poäng, som jag skrev i annan tråd här så löste jag det genom att köpa resterande 2400 baspoäng för 24000 extrapoäng.
Så nu är jag Guld. :)
 

Dr. Miles

Expert
OSL-FRA-DXB (bokningsklass V)
DXB-FRA-GOT(bokningsklass Q)

Vad borde det ge till EuroBonus?

Är EBG
Jag antar att det är Lufthansa (LH) flightnummer på alla flighter.
EuroBonus partners - Lufthansa - SAS

Flygavståndet mellan Frankfurt-Dubai är 3.012 miles = 3.100 poäng vid 100% intjäning

Oslo/Göteborg-Frankfurt: 500 poäng per sträcka
Frankfurt-Dubai: (3.100 x 50%) = 1.550 poäng per sträcka

(500 + 1.550) x 2 = 4.100 SAS EuroBonus poäng för T/R.
 

pt98ssy

Medlem
Hej!

Har bokat en resa med Singapore Airlines ToR till Nya Zeeland med följande specifikation:

CPH-SIN-CHC (H-H)
AKL-SIN-CPH (W-W)

Jag får det till 23 000 Eurobonus poäng eller har jag räknat snett på något?
 
  • Gilla
Reactions: Ebg

fmansson

Medlem
Om man genom SK-appen bokar resa ARN-CPH-VIE iPlus så flyger man SK metall första benet. Andra benet med OS som SK9403.

Vad är rimligt att anta här vad gäller kabin och poängintjäning på ben två?
 

olo

Medlem
Om man genom SK-appen bokar resa ARN-CPH-VIE iPlus så flyger man SK metall första benet. Andra benet med OS som SK9403.

Vad är rimligt att anta här vad gäller kabin och poängintjäning på ben två?
Omöjligt att säga, då du inte vet vilken bokningsklass du bokas i. Vid *A-code share är det bäst att förvänta sig 0 p, och bli glad för allt över det. Frågan diskuterades i en annan tråd där personer med SAS Plus-biljett såväl hamnat i ekonomi som i business hos Austrian.

Via United.com kan du boka och ha koll på bokningsklasserna.
Vilka datum rör det sig om och vilket pris får du fram?
 

mha321

Medlem
Vad är rimligt att anta här vad gäller kabin och poängintjäning på ben två?
Rimligt att anta är ekonomikabin. Skulle du få något bättre än det, så är det ren tur och du bör se det som en mycket positiv överraskning :) (dessutom är austrian business inom europa väldigt trevlig, tycker jag)

För poäng skulle jag gissa "vanlig economy". Inte "economy low", men definitivt inte business. Med andra ord 100%. Austrian har rätt så många boknigsklasser som hamnar där. Om det var precis de poängen som behövdes sista dagen före brytpunkt för att hålla uppe status skulle jag inte chansa utan förutsätta 25%. Men i normala fall skulle jag tro på 100%.

Via United.com kan du boka och ha koll på bokningsklasserna.
Gäller dock bara om du faktiskt kan få den med Austrian-kod (OSxyz) på den flighten. Får du fortfarande codeshare på UA (eller SK, men det vore konstigt på UAs sidor), så vet du fortfarande inte vad det blir. Men det brukar åtminstone ibland gå att få "riktig" kod via united.com.
 

fmansson

Medlem
Omöjligt att säga, då du inte vet vilken bokningsklass du bokas i. Vid *A-code share är det bäst att förvänta sig 0 p, och bli glad för allt över det. Frågan diskuterades i en annan tråd där personer med SAS Plus-biljett såväl hamnat i ekonomi som i business hos Austrian.

Via United.com kan du boka och ha koll på bokningsklasserna.
Vilka datum rör det sig om och vilket pris får du fram?
Priset jag fick fram och bokade var cirka 2100 kr enkel och det är egentligen struntsamma med poängen eftersom jag verkligen måste resa just då. Får se vad som händer.....
 
Toppen