Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

fmansson

Medlem
Flög för några veckor sen BRU-CPH-TRF i Plus och på en biljett köpt med cash & points.SK flög BRU-CPH och Wideroe flög CPH-TRF.
Jag har fått 1875 poäng för sträckan BRU-CPH men ingenting för flighten med Wideroe.
Får man inga poäng hos dem när man flyger cash&points?
 

Impendill

Medlem
Jag skulle tro att de flyg som utförs av Lufthansa och United får du per bokat "fare" med andra ord "P". Om jag minns rätt så visar SAS alltid servicekabin som "C" på Lufthansa för alla bokningsklasser när SAS gör incheckning åt Lufthansa.

image.jpg

Hej igen

Kan ni tolka intjäningsklasserna på
Boardingkortet? Här ser det ut som att de vänt på det hela. C borde stå på Lufthansa och P på United.

Hur ser detta ut i era ögon?
Kan det ha blivit så att jag tjänar poäng enligt C på longhaul flyget ?
 

Senator

Moderator
Visa bifogad bild 39069
Hej igen

Kan ni tolka intjäningsklasserna på
Boardingkortet? Här ser det ut som att de vänt på det hela. C borde stå på Lufthansa och P på United.

Hur ser detta ut i era ögon?
Kan det ha blivit så att jag tjänar poäng enligt C på longhaul flyget ?

Du måste skilja på "bokningsklass" och "serviceklass".. Du har bokat en resa i affärsklass som är din "serviceklass". Det är lite olika från bolag till bolag, men på SAS (som har checkat in dig) står det ofta "C/A" där "C" står för "Serviceklass" och "A" står för "Bokningsklass" när det är ett SAS flyg. När SAS agerar incheckning åt andra, hänger inte alltid all information med.

Jag tror (med fokus på tror) att SAS system nu reflekterar en mix av data från SAS, Lufthansa och United incheckningssystem. Men, det viktiga är "bokningsklass" som i ditt fall är "P" som du kommer få poäng för.
 

AABack2ARN

Medlem
Tycker det är ganska svagt av flygbolagen att inte kunna visa entydig och standardiserad information på boardingkort (och bokningssiter för den delen). Bokningsklassen är så klart extra viktg för poängnördar men jag är övertygad om att ihopblandingen även skapar förvirring bland agenter som skall hjälpa till vid störningar och liknande.

Och på sista flighten i exemplet ovan stämmer väl vare sig serviceklass eller bokningsklass. Serviceklassen är väl F och bokningsklassen med största sannolikhet P...
 

Senator

Moderator
Tycker det är ganska svagt av flygbolagen att inte kunna visa entydig och standardiserad information på boardingkort (och bokningssiter för den delen). Bokningsklassen är så klart extra viktg för poängnördar men jag är övertygad om att ihopblandingen även skapar förvirring bland agenter som skall hjälpa till vid störningar och liknande.

Och på sista flighten i exemplet ovan stämmer väl vare sig serviceklass eller bokningsklass. Serviceklassen är väl F och bokningsklassen med största sannolikhet P...

Ja och nej tycker jag ;) det skulle gå mot en monopolistisk marknad både på prissättning med också systemsidan. Sedan är frågan hur stor andel av resenärer skulle passa in i din kategori av "poängnördar" :)

Det enkla hade varit att bara skriva ut "serviceklass" och inte "bokningsklass" som ligger kvar på biljetten.. Gällande Uniteddelen, så "tolkar" nog SAS system "P" som "C". Jag tittar bara på bokningsklass när jag räknar poäng, inte serviceklass..

Gällande IrrOPS är min erfarenhet att det spelar ingen roll vad du har bokat. Du ackommoderas till det första och bästa tillgängliga. Aldrig haft problem med att få det jag vill ha och behöver.
 

Stenis32

Medlem
Nedanstående bokning borde ge 25400 poäng men jag är osäker på om jag har räknat rätt?

Ut ARN-ZRH-ORD-SEA och hem SEA-ORD-ZRH-ARN.

ARN-ZRH: Bokningsklass J, Bokat via LX och operating carrier är LX.
ZRH-ORD: Bokningsklass A, Bokat via LX och operating carrier är LX.
ORD-SEA: Bokningsklass A, Bokat via LX men operating carrier är UA.
 

obs

Medlem
Nedanstående bokning borde ge 25400 poäng men jag är osäker på om jag har räknat rätt?

Ut ARN-ZRH-ORD-SEA och hem SEA-ORD-ZRH-ARN.

ARN-ZRH: Bokningsklass J, Bokat via LX och operating carrier är LX.
ZRH-ORD: Bokningsklass A, Bokat via LX och operating carrier är LX.
ORD-SEA: Bokningsklass A, Bokat via LX men operating carrier är UA.

LX flyvningerne skulle give 200% point, totalt 22.000 point t/r. Siden er så spørgsmålet om bookingklasse A også bliver omsat til A hos United. Gør den det får du kun 100% point på Chicago-Seattle, i alt 3600 point. Alternativt kan den blive omsat til en af de klasser som giver 150%.

Men 25.600 point burde du efter min mening være sikret på denne tur.
 

ChabbeT

Medlem
Hittade en billig routing till LHR ARN-ATH-LHR med A3 i Economy hur mkt poäng får jag till eurobonus för detta vet inget om bokningsklasser
 

AABack2ARN

Medlem
Hittade en billig routing till LHR ARN-ATH-LHR med A3 i Economy hur mkt poäng får jag till eurobonus för detta vet inget om bokningsklasser

Det gör tyvärr frågan nästan omöjlig att svara på men man kan ant att du får 500 poäng för LHR-ARN om den utförs av SAS och lika mycket för sträckan ARN-ATH som jag antar utförs av SAS. Sträckan ATH-LHR borde utföras av Aeagan och är 1510 miles som med lite tur avrundas till 1600 miles och du borde få 25% av det vilket skulle vara 400 poäng. Dvs 1400 poäng plus eventuell statusbonus på sträckorna som utförs av SAS.
 

ChabbeT

Medlem
Det gör tyvärr frågan nästan omöjlig att svara på men man kan ant att du får 500 poäng för LHR-ARN om den utförs av SAS och lika mycket för sträckan ARN-ATH som jag antar utförs av SAS. Sträckan ATH-LHR borde utföras av Aeagan och är 1510 miles som med lite tur avrundas till 1600 miles och du borde få 25% av det vilket skulle vara 400 poäng. Dvs 1400 poäng plus eventuell statusbonus på sträckorna som utförs av SAS.
ARN-ATH utförs också av A3
 
Toppen