Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Senator

Moderator
Har P-klass på hela SAS bokningen (Plus saver)

Såhär säger ExpertFlyer gällande SAS P-klass med United som carrier:
Booking Class Table
Search: Departing STO on 07/08/18 for SFO
Fare basis code PLSXTRA
Flying SK
Routing via North Atlantic

Booking Class
>$LB28
028 STOSFO 07AUG18 SK SEK 7145 PLSXTRA STAY- V/-- BK-P
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
PLSXTRA BASIC SEASON PREMIUM ECONOMY RESTRICTED P
PLSXTRA FARES
PLSXTRA BETWEEN EUROPE AND AREA 1 FOR ROUND TRIP FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS
IF VIA SK P- FARES
VIA AS T REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA SK P- FARES
VIA AS Q REQUIRED

spacer.gif

Alternate Airline (UNITED AIRLINES (UA))
>$LB28/UA
028 STOSFO 07AUG18 SK SEK 7145 PLSXTRA STAY- V/-- BK-P
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
PLSXTRA BASIC SEASON PREMIUM ECONOMY RESTRICTED P
PLSXTRA FARES
PLSXTRA BETWEEN EUROPE AND AREA 1 FOR ROUND TRIP FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: UA
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS
BETWEEN USA-CUBA
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
2840-2939
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
2950-3149
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
6400-9999
IF VIA AC P- FARES VIA ATLANTIC
VIA UA P REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 1
IF VIA AC P- FARES VIA PACIFIC
VIA UA P REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 1
IF VIA AC P- FARES VIA PACIFIC
VIA UA P REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 3
IF VIA SK P- FARES
VIA UA V REQUIRED
IF VIA BR BETWEEN CHINESE TAIPEI-CHI FLTS
0055/0056
IF VIA BR BETWEEN CHINESE TAIPEI-HOU FLTS
0051/0052

Jag tolkar det som att antingen blir det P eller V på United. Så 100% eller 75% av distansen mellan SFO-ORD
EuroBonus-partner – United Airlines | SAS

Great Circle Mapper

Du borde kunna leta upp denna på United.com även med ditt SAS/Amadeus bokningsnummer och kolla vad som står där. Jag får upp mina Lufthansa bokningar med Unitedsegment den vägen. Det skulle vara intressant att se om du hamnar i First-kabinen.

EDIT:
Det står såhär i Fare Rules
SAS PLUS IS AVAILABLE ON SAS OPERATED FLIGHTS.
THIS SERVICE IS NOT AVAILABLE ON SAS CODESHARE
FLIGHTS OPERATED BY OTHER CARRIERS AND ON
CONNECTING FLIGHTS OPERATED BY OTHER CARRIERS
-----
THESE FARES APPLY FOR ECONOMY CLASS OF SERVICE
FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE UNITED STATES

TO/FROM/ VIA THE SK NORTH AMERICAN GATEWAY WHEN
OPERATED BY UA/AS/VX//AA


Så mitt bästa tips är 75% och V-klass ;) men kanske du vinner mer i Code Share Bingon :p
 

agehall

Medlem
Såhär säger ExpertFlyer gällande SAS P-klass med United som carrier:
Booking Class Table
Search: Departing STO on 07/08/18 for SFO
Fare basis code PLSXTRA
Flying SK
Routing via North Atlantic

Booking Class
>$LB28
028 STOSFO 07AUG18 SK SEK 7145 PLSXTRA STAY- V/-- BK-P
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
PLSXTRA BASIC SEASON PREMIUM ECONOMY RESTRICTED P
PLSXTRA FARES
PLSXTRA BETWEEN EUROPE AND AREA 1 FOR ROUND TRIP FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS
IF VIA SK P- FARES
VIA AS T REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA SK P- FARES
VIA AS Q REQUIRED

spacer.gif

Alternate Airline (UNITED AIRLINES (UA))
>$LB28/UA
028 STOSFO 07AUG18 SK SEK 7145 PLSXTRA STAY- V/-- BK-P
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
PLSXTRA BASIC SEASON PREMIUM ECONOMY RESTRICTED P
PLSXTRA FARES
PLSXTRA BETWEEN EUROPE AND AREA 1 FOR ROUND TRIP FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: UA
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS
BETWEEN USA-CUBA
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
2840-2939
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
2950-3149
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
6400-9999
IF VIA AC P- FARES VIA ATLANTIC
VIA UA P REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 1
IF VIA AC P- FARES VIA PACIFIC
VIA UA P REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 1
IF VIA AC P- FARES VIA PACIFIC
VIA UA P REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 3
IF VIA SK P- FARES
VIA UA V REQUIRED
IF VIA BR BETWEEN CHINESE TAIPEI-CHI FLTS
0055/0056
IF VIA BR BETWEEN CHINESE TAIPEI-HOU FLTS
0051/0052

Jag tolkar det som att antingen blir det P eller V på United. Så 100% eller 75% av distansen mellan SFO-ORD
EuroBonus-partner – United Airlines | SAS

Great Circle Mapper

Du borde kunna leta upp denna på United.com även med ditt SAS/Amadeus bokningsnummer och kolla vad som står där. Jag får upp mina Lufthansa bokningar med Unitedsegment den vägen. Det skulle vara intressant att se om du hamnar i First-kabinen.

EDIT:
Det står såhär i Fare Rules
SAS PLUS IS AVAILABLE ON SAS OPERATED FLIGHTS.
THIS SERVICE IS NOT AVAILABLE ON SAS CODESHARE
FLIGHTS OPERATED BY OTHER CARRIERS AND ON
CONNECTING FLIGHTS OPERATED BY OTHER CARRIERS
-----
THESE FARES APPLY FOR ECONOMY CLASS OF SERVICE
FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE UNITED STATES

TO/FROM/ VIA THE SK NORTH AMERICAN GATEWAY WHEN
OPERATED BY UA/AS/VX//AA


Så mitt bästa tips är 75% och V-klass ;) men kanske du vinner mer i Code Share Bingon :p

Fast det där är säger ingenting om codeshare. Det säger bara vad du ska ha för bokningsklasser om du bokar en ren UA-flight på en SK-fare.
 

Buffy

Medlem
Kollar jag på United står det V-klass och om jag får 75%*1846 miles är guldet säkrat även om inte uppgradering på någon av vägarna går igenom.
 

Senator

Moderator
Fast det där är säger ingenting om codeshare. Det säger bara vad du ska ha för bokningsklasser om du bokar en ren UA-flight på en SK-fare.

Precis, och det är den "bästa" approximering vi har. Jag har dock tittat en del på SAS Z-klass till USA. Där kan vi välja mellan United, American och Alaska för vidare connections.

Där SAS erbjuder code share med United som operating carrier använder SAS Z-klass. Däremot om den bokas som United marketing och operating carrier är det P-klass inventory. Så, jag menar att det är inte orimligt att anta att i fallet SAS Z-klass Code Share = United P-klass operating. Inte hugget i sten, men en hyfsat höftning. Och med tack till @Buffy som kollade så stärks mitt antagande.
 

agehall

Medlem
Där SAS erbjuder code share med United som operating carrier använder SAS Z-klass. Däremot om den bokas som United marketing och operating carrier är det P-klass inventory. Så, jag menar att det är inte orimligt att anta att i fallet SAS Z-klass Code Share = United P-klass operating. Inte hugget i sten, men en hyfsat höftning. Och med tack till @Buffy som kollade så stärks mitt antagande.
Det är det där resonemaget som är livsfarligt. Du övertolkar informationen något fruktansvärt! Det du ser i den där listan säger lika mycket om hur stor chansen är att du vinner på lotto denna vecka som vilken bokningsklass codeshare översätts till.
 

Buffy

Medlem
Precis, och det är den "bästa" approximering vi har. Jag har dock tittat en del på SAS Z-klass till USA. Där kan vi välja mellan United, American och Alaska för vidare connections.

Där SAS erbjuder code share med United som operating carrier använder SAS Z-klass. Däremot om den bokas som United marketing och operating carrier är det P-klass inventory. Så, jag menar att det är inte orimligt att anta att i fallet SAS Z-klass Code Share = United P-klass operating. Inte hugget i sten, men en hyfsat höftning. Och med tack till @Buffy som kollade så stärks mitt antagande.
Tack själva för snabba svar. Bara hålla tummarna att uppgradering på SAS-benen går igenom och jag får 75% annars får jag köpa till några baspoäng om det skulle saknas.
 

Senator

Moderator
Det är det där resonemaget som är livsfarligt. Du övertolkar informationen något fruktansvärt! Det du ser i den där listan säger lika mycket om hur stor chansen är att du vinner på lotto denna vecka som vilken bokningsklass codeshare översätts till.

Så du menar att det som vår kära medlem @Buffy nu validerade har ett värde lika med noll? Det borde med en viss rimlighet finnas en logik som säger att Code Share bokningsklasser mappas i samma hierarkisk ordning hos partners?

Ta Star Alliance North Atlantic Joint Venture som alla har följande bokningsklasser i business i följande ordning (högst till lägst):
J
C
D
Z
P


Med ditt resonemang skulle det vara omöjligt att säga om jag bokar United P (marketing carrier) som utförs av Lufthansa om detta blir P-klass på Lufthansa. Jag kan meddela att jag har bokat och rest på ett antal sådana resor senaste två åren. Vad tror du utfallet var? ;) 100% mapping P=P, Z=Z, A=A. Jag har faktiskt INGA exempel där detta inte har varit så. Samma gäller American och British Airways. 100% match mellan bokningsklasser.

Så jag är ledsen min vän, jag ser inte en värld som är svart eller vit. Den är fylld av minimum "50 shades of grey" och det går inte att 100% kategorisk avfärda att underliggande system har mappningar som det går att lista ut.

"So let's agree to disagree". Jag har i alla fall tillräckligt med fakta/bevis från mina resor som jag anser är tillförlitliga, och som motsäger att "mitt resonemang är livsfarligt". :p
 

Dr. Miles

Expert
Med ditt resonemang skulle det vara omöjligt att säga om jag bokar United P (marketing carrier) som utförs av Lufthansa om detta blir P-klass på Lufthansa. Jag kan meddela att jag har bokat och rest på ett antal sådana resor senaste två åren. Vad tror du utfallet var? ;) 100% mapping P=P, Z=Z, A=A. Jag har faktiskt INGA exempel där detta inte har varit så. Samma gäller American och British Airways. 100% match mellan bokningsklasser.
Fast det är självklart enkelt när en Joint Venture (JV) flygbolag harmoniserar bokningsklasser t ex på trafiken över Atlanten.
I @Buffys fall är United operated flight med SK flightnummer, därför, i mitt tycke, kan man inte med säkerhet säga att bokningsklass # på SAS blir bokningsklass ¤ på United".
 

Senator

Moderator
Fast det är självklart enkelt när en Joint Venture (JV) flygbolag harmoniserar bokningsklasser t ex på trafiken över Atlanten.
I @Buffys fall är United operated flight med SK flightnummer, därför, i mitt tycke, kan man inte med säkerhet säga att bokningsklass # på SAS blir bokningsklass ¤ på United".

Det kan jag hålla med om. Dock är min poäng att jag inte håller med att det är "omöjligt" på ALLA flygbolag och ALLA code shares.
 
Toppen