Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Tack ska ni ha!

Jag lyckades faktiskt via en annan sida bli varse om att det var bokningsklass P som gällde, så senare gick jag över till Seat24, där jag även kunde betala med Amex. Med hjälp av bokningsreferensen (flygbolagets), har jag precis kikat in på Austrian, och det står även bokningsklass P där. Så jag kommer få 100% av miles, vilket efter avrundning borde bli 800 poäng per segment (Stockholm-Wien T/R). Inte så mycket, men alltid något, och sedan sparade jag även drygt 1 k genom att boka via Seat24 istället för via Austrian.

Före Wien blir det dock en tur till Köpenhamn för att heja fram Tre Kronor med Jacob De La Rose (från Canadiens) m.fl. i VM-hockeyn. Lite off-topic, men jag tror nog att ni förstår sammanhanget. :)
Bara för att det är bokat i code share P-klass så behöver det inte betyda att det mappas över till P-klass vid poängintjäning. Eller har du hittat en webbsida som visar hur code share-flighter mappas över till andra bolag?
 

Nahoj

Medlem
Hej,

Jag har en fråga angående poängintjäning om man flyger business class med Croatia Airlines.

Stämmer det verkligen att man tjänar minst 1 200 Eurobonuspoäng per segment i BC, ifall man flyger med Croatia Airlines? Eller är det jag som tolkar tabellen felaktigt?

EuroBonus-partner – Croatia Airlines | SAS

Tack på förhand!
 

Bradford

Ny medlem
Hej! Jag är just nu i Tokyo fram till början av September, hade egentligen tänkt boka om mitt hemflyg med SAS pga ändring av planer men av brist på ungdomsflyg fick jag avboka returflyget och boka ett enkelflyg med Air China. Jag flyger alltså HND-PEK-ARN, I klass V. Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag på det? Min kvalificeringsperiod tar slut den 30 September och jag är just nu 5 250 poäng från Guld. Har jag möjlighet att nå det? Har tänkt ta en kort resa till London och tillbaka under September, bokar i plus ifall det skulle göra skillnaden
 
Last edited:

ekf

Medlem
Hej! Jag är just nu i Tokyo fram till början av September, hade egentligen tänkt boka om mitt hemflyg med SAS pga ändring av planer men av brist på ungdomsflyg fick jag avboka returflyget och boka ett enkelflyg med Air China. Jag flyger alltså HND-PEK-ARN, I klass V. Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag på det? Min kvalificeringsperiod tar slut den 30 September och jag är just nu 5 250 poäng från Guld. Har jag möjlighet att nå det? Har tänkt ta en kort resa till London och tillbaka under September, bokar i plus ifall det skulle göra skillnaden
Här ser du hur mycket du får till Eurobonus när du flyger med Air China: EuroBonus-partner – Air China | SAS (dvs V ger 50%)
Här ser du hur långt det är: Great Circle Mapper (1302+4170 miles)
 

imartin

Medlem
Såg precis att SAS har gjort ändringar till en av mina favorit "sweet spots" för economy - hittills fick man alltid 100 % distans som EB poäng när man flög med Avianca, även med de billigaste biljetterna. Från och med 1 augusti ger Aviancas lägre bokningsklasserna bara 50 %. Trist. Om man flyger oftare med andra *A bolag och sällan Premium Eco/Biz så blir det allt svårare att komma upp till Guldstatus. En utveckling som jag kan förstå ur affärssynvinkel men som ändå är tråkig.
 

Buffon

Medlem
Hej, läste agehalls budord, fastnade för en punkt och tänkte ställa frågan här.
"Boka aldrig codeshare"

Hade en resa förra året till Thailand, försöker alltid boka *A.
Betalar dryga 8000kr för tur retur under peak season, ekonomiklass, oklart vilken bokningsklass det var, försökt leta men ej hittat.
I alla fall, bokar via Momondo, utresan var Stockholm-Frankfurt-Bangkok, allt flygs av LH.
Hemresan var Bangkok-Wien-Stockhol, allt flygs av Austrian.

Flygnumret ARN-FRA var LH0805 och FRA-BKK LH0772. EB-Poängen blev 125 för ARN-FRA och 1400 för FRA-BKK.
Flygnumret BKK-VIE var OS0026 och VIE-ARN OS0311. EB-Poängen blev 1325 för VIE-BKK och 200 för VIE-ARN.

Totalt alltså 3050 poäng på en resa för över 8000 kr till sydostasien, vet att priset är oväsentligt, det är bokningsklassen som avgör.
Men, en resa med Thai för samma kostnad och förmodligen även där den billigaste möjliga bokningsklassen gav mig 11 000 poäng ungefär.

Jag förstår, med 4-siffrigt flygnummer, att jag har råkat ut för codeshare. Men, när jag sökte via Momondo så stod det att Lufthansa flyger ut och Austrian flyger hem och exakt så var det ju. Jag förstår att man kan boka SAS och så sitter man sen på ett Lufthansa flyg för att det är codeshare men här var det ju det bolag som flög som jag hade bokat med? Och är det inte codeshare så är det ju sjukt dålig intjäning att få 3000p för att flyga till sydostasien under peak season för 8000kr?
 

Berglund

Medlem
Det finns inte bara codeshare, utan det finns också bokningsklasser som
- trots att det inte är codeshare -
ger minimalt eller i extremfallen inte ens några poäng alls till Eurobonus! Så är det.
 

squeezen

Medlem
Hej, läste agehalls budord, fastnade för en punkt och tänkte ställa frågan här.
"Boka aldrig codeshare"

Hade en resa förra året till Thailand, försöker alltid boka *A.
Betalar dryga 8000kr för tur retur under peak season, ekonomiklass, oklart vilken bokningsklass det var, försökt leta men ej hittat.
I alla fall, bokar via Momondo, utresan var Stockholm-Frankfurt-Bangkok, allt flygs av LH.
Hemresan var Bangkok-Wien-Stockhol, allt flygs av Austrian.

Flygnumret ARN-FRA var LH0805 och FRA-BKK LH0772. EB-Poängen blev 125 för ARN-FRA och 1400 för FRA-BKK.
Flygnumret BKK-VIE var OS0026 och VIE-ARN OS0311. EB-Poängen blev 1325 för VIE-BKK och 200 för VIE-ARN.

Totalt alltså 3050 poäng på en resa för över 8000 kr till sydostasien, vet att priset är oväsentligt, det är bokningsklassen som avgör.
Men, en resa med Thai för samma kostnad och förmodligen även där den billigaste möjliga bokningsklassen gav mig 11 000 poäng ungefär.

Jag förstår, med 4-siffrigt flygnummer, att jag har råkat ut för codeshare. Men, när jag sökte via Momondo så stod det att Lufthansa flyger ut och Austrian flyger hem och exakt så var det ju. Jag förstår att man kan boka SAS och så sitter man sen på ett Lufthansa flyg för att det är codeshare men här var det ju det bolag som flög som jag hade bokat med? Och är det inte codeshare så är det ju sjukt dålig intjäning att få 3000p för att flyga till sydostasien under peak season för 8000kr?
Som @Berglund säger, bokn klass avgör.

Det är du själv inne på också, och just Lufthansa koncernen har ofta 25% klassning på billigaste biljetterna. Så även om 8000 kan tyckas mycket, var det ju det billigaste du hittade under peak season. Därmed säkert låg bokn klass.

Kolla på great circle mapper distansen du flugit och multiplicera med 0,25 så stämmer det säkerligen. 125 är iaf standard på billiga biljetter intra EU och innan jag hade koll på bokn klass flög jag en 25-procentare till New Dehli från Frankfurt och fick hela 975 poäng. Allt korrekt.

Thai har för övrigt liknande system och har sänkt intjäning senare år. Vill minnas de tom har en 10-procentare till EB.

Tråkigt men sant, så oavsett codeshare eller bokn via resebyrå eller direkt via bolag kan detta hända, med all rätta. Kan ibland vara så man tom får ringa o be om viss bokn klass då bara billigaste fare per kabinklass finns synlig/valbar
 

palmen

Moderator
Hej, läste agehalls budord, fastnade för en punkt och tänkte ställa frågan här.
"Boka aldrig codeshare"

Hade en resa förra året till Thailand, försöker alltid boka *A.
Betalar dryga 8000kr för tur retur under peak season, ekonomiklass, oklart vilken bokningsklass det var, försökt leta men ej hittat.
I alla fall, bokar via Momondo, utresan var Stockholm-Frankfurt-Bangkok, allt flygs av LH.
Hemresan var Bangkok-Wien-Stockhol, allt flygs av Austrian.

Flygnumret ARN-FRA var LH0805 och FRA-BKK LH0772. EB-Poängen blev 125 för ARN-FRA och 1400 för FRA-BKK.
Flygnumret BKK-VIE var OS0026 och VIE-ARN OS0311. EB-Poängen blev 1325 för VIE-BKK och 200 för VIE-ARN.

Totalt alltså 3050 poäng på en resa för över 8000 kr till sydostasien, vet att priset är oväsentligt, det är bokningsklassen som avgör.
Men, en resa med Thai för samma kostnad och förmodligen även där den billigaste möjliga bokningsklassen gav mig 11 000 poäng ungefär.

Jag förstår, med 4-siffrigt flygnummer, att jag har råkat ut för codeshare. Men, när jag sökte via Momondo så stod det att Lufthansa flyger ut och Austrian flyger hem och exakt så var det ju. Jag förstår att man kan boka SAS och så sitter man sen på ett Lufthansa flyg för att det är codeshare men här var det ju det bolag som flög som jag hade bokat med? Och är det inte codeshare så är det ju sjukt dålig intjäning att få 3000p för att flyga till sydostasien under peak season för 8000kr?
Detta är inte codeshare, finns inget som säger att 4-siffriga flygnummer är codeshare, det är direkt felaktigt. Både sas och Lufthansa har 4-siffriga flightnummer.
Codeshare är när du flyger ett flygplan från Lufthansa med flightnummer är SK3456 eller liknande.

Som andra redan påtalat så finns det massa bokningsklasser som bara ger 25% om man flyger med Lufthansagruppen. Med Thai kan det vara så illa som 0 eller 10% om jag kommer ihåg rätt. Ibland kan det vara så att lägger du till någon hundring på biljettpriset får du en bokningsklass som ger 100% istället för 25%.
 
Toppen