Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

agehall

Medlem
a) Jag litar inte riktigt på SAS nya hemsida, dvs är allt uppdaterat korrekt?
Man ska nog utgå från att tabellerna är korrekta om det inte står uppenbara konstigheter (tex 30% för F - vore rätt uppenbart att det saknas en nolla...). Dock kan de ändras närsomhelst, så när du väl flyger så kanske du bara får 100% (högst otroligt, men det skulle kunna hända)

b) Enligt min förra fråga på forumet så svarade 'Palmen' att Swiss och Lufthansa tillhör båda 'Lufthansagruppen' och jag tycker det är konstigt att dessa 'tvillingbolag' har olika intjäning.
Nej, det är inte så konstigt - de är olika bolag som oberoende av varandra är med i Star Alliance.

Nästa fråga är hur intjäningen kommer att förändras när Lufthansa går över till sitt nya system, kommer LX också att göra det?
Det har vi ingen aning om utan det får framtiden utvisa.
 

Rodnt

Medlem
Fick 1800 poäng med Swiss ZRH-ARN förra veckan. Det är 925 miles enligt gcmap och jag hade 200%. Någon som kan förklara hur det kunde bli 1800 och inte 2000?
 

aldrighemma

Medlem
Fick 1800 poäng med Swiss ZRH-ARN förra veckan. Det är 925 miles enligt gcmap och jag hade 200%. Någon som kan förklara hur det kunde bli 1800 och inte 2000?
Borde väl iofs bli 1900 dom det har fungerat hittills, 2x925=1850 avrundat uppåt till närmsta 100-tal.
Det troligaste är kanske att SAS "förbättrat" sitt system till att göra matematiskt korrekta avrundningar istället för att alltid avrunda uppåt :(
 

AABack2ARN

Medlem
Man avrundar först och multiplicerar sedan. Jag har fått 1800p med Swiss på sträckan ARN-ZRH åtminstone de senaste 3 åren. Har dock för mig att jag fick 2000p vid något tidigare tillfälle men kan inte leta reda på det just nu. Hade vi inte en tråd om att vissa städer verkar flytta på sig?
 

palmen

Moderator
Fick 1800 poäng med Swiss ZRH-ARN förra veckan. Det är 925 miles enligt gcmap och jag hade 200%. Någon som kan förklara hur det kunde bli 1800 och inte 2000?
Det är inte alltid gcmap är 100% samma som vad som står i "flygbolagens system" så det kan skilja lite i den faktiska antalet miles som de tycker att man rest. Kan slå åt båda hållen så att man ibland tjänar på det och ibland förlorar på det. Du får nog vända dig till SAS om du vill få ett mer korrekt svar av dom hur de anser att sträckan är under 900 miles.
 

Rodnt

Medlem
Det är inte alltid gcmap är 100% samma som vad som står i "flygbolagens system" så det kan skilja lite i den faktiska antalet miles som de tycker att man rest. Kan slå åt båda hållen så att man ibland tjänar på det och ibland förlorar på det. Du får nog vända dig till SAS om du vill få ett mer korrekt svar av dom hur de anser att sträckan är under 900 miles.

Ok, intressant. Tänker inte bråka om 200 poäng, var mest nyfiken på en förklaring - denna känns mest rimlig även om den knappast gör det lättare för oss resenärer att planera..
 

Dr. Miles

Expert
Det är inte alltid gcmap är 100% samma som vad som står i "flygbolagens system" så det kan skilja lite i den faktiska antalet miles som de tycker att man rest. Kan slå åt båda hållen så att man ibland tjänar på det och ibland förlorar på det. Du får nog vända dig till SAS om du vill få ett mer korrekt svar av dom hur de anser att sträckan är under 900 miles.
Ok, intressant. Tänker inte bråka om 200 poäng, var mest nyfiken på en förklaring - denna känns mest rimlig även om den knappast gör det lättare för oss resenärer att planera..
T ex Stockholm-London

Om man räknar mellan Stockholm (stad) - London (stad), avståndet är 894 miles.
Men om man räknar mellan Stockholm Arlanda - London Heathrow, avståndet är 911 miles.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Great Circle Mapper

Jag vet inte om det finns liknande på Stockholm - Zürich, eftersom jag inte vet om det finns någon separat stadskod för Zürich.
 

Dr. Miles

Expert
År 2011 fick jag 2000 poäng med Swiss på sträckan Arlanda-Zurich och 2013 hade våra städer närmat sig varandra såpass mycket att jag då fick 1800 poäng för en businessklass biljett. Vem vet hur många år det dröjer innan det bara blir 1600 poäng? :)
I flygvärlden (speciellt inom bonusprogrammet) verkar det som att kontinentalplattorna rör sig fortare än vad vi tror. ;)

SAS avslöjar nya destinationer: Toronto, Hong Kong, Mexico City, Brunei och ... | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Irian Jaya kanske? Dit Norwegian kan inte konkurrera med. ;)

och vem har ritat den här kartan? Följande område sitter ihop. :confused:
  • Indien och Sri Lanka
  • Australien och Tasmanien
  • Japan och Sakhalin
  • Malay halvön och Sumatra
  • Florida och Kuba
Förmodligen är det så jordens geografi ser ut när SAS startat dessa linjer ;) Kontinentalplattorna rör sig väl någon centimeter om året så alltså hintar SAS om att det kan dröja ett tag:rolleyes:
 

Nahoj

Medlem
Hej,

Är det någon som vet hur många Eurbonus poäng följande rutt skulle ge?

CPH-VIE-DME T/R (Köpenhamn-Wien-Moskva med Austrian) business class i bokningsklass Z både för ut-/inresa.

Jag har undersökt intjäningstabell hos Eurobonus, men jag känner mig lite osäker eftersom det under europeiska rutter står från 300 p. angående Business Class, och sedan 150% för bokningsklass Z. Man borde väl få mer än 450 p. per segment, ifall man flyger business med Austrian, eller får man inte mer än så?

EuroBonus-partner – Austrian Airlines | SAS

Stort tack på förhand!
 
Toppen