Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av agehall, 4 Juli 2013.

  1. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur mycket EuroBonus-poäng man tjänar för en resa är en ganska vanlig fråga och det är extremt enkelt att ta reda på givet:

    1. Du inte bokat codeshare (dvs inte tex SAS-flygning som utförs av LH)
    2. Du vet bokningsklasser för varje sektor

    Hur långt flyger jag egentligen?
    Det första man gör är sedan att gå till Great Circle Mapper och mata in sin rutt. Ska man flyga Stockholm-Köpenhamn-Chicago så matar man då in ARN-CPH-ORD. Tillbaka får man då en karta med rutten samt längden på varje sektor.

    Den sträcka man ska använda för poängberäkningen är varje delsträcka, avrundat uppåt till närmaste hundratal. Dvs 4001 miles blir 4100 i beräkningen nedan.

    Vad ska jag multiplicera med?
    Nu tar man och går till Tjäna poäng - SAS och väljer det bolag man ska flyga med på respektive sträcka. För att lista ut intjäningen tittar på efter den kolumn som motsvarar full flex ekonomi (eller bara ekonomi om full flex inte listas). Denna kolumn är normalt sett 100%. Om det där står min 300 och i en low economy står min 150, så ger low economy 50% av flugna miles.

    Business är normalt sett 200% men även där kan det variera. Air Canada har tex två bokningsklasser för business som bara ger 100%.

    Nu är det bara att multiplicera varje sträcka med sin respektive multiplikator man fått fram och summera. Sedan saken är klar. Om din flugna sträcka är mindre än tabellen anger (tex du har flugit 75 miles men det står min 300) så ska du räkna med min-värdet från tabellen.

    Om du faktiskt flyger med SAS så får du alltid minst 100% av flugna miles. I plus och business får du 200%.

    Varför får jag inte boka codeshare?
    Man kan vända lite på frågan ovan: "Om du inte vet varför du MÅSTE boka codeshare så ska du UNDVIKA DEM!" Problemet med codeshares och Star Alliance är att det är operating metal som räknas, dvs bolaget du flyger med och de behöver inte ha samma bokningsklasser som marketing carrier.
    Om du tex köper en biljett av SAS med en Lufthansa-operated flight i bokningsklass Å (för att ta en som inte finns), så kommer denna att översättas via till någonting hos Lufthansa. Om det alltid varit 1:1 hade det inte varit några problem, men så är det långt ifrån alltid. Din bokningsklass Å hos SAS som skulle ha gett 500% kanske översätts till Lufthansa Ö som ger 0%.
    Nu kan man tycka att vi skulle kunna göra en lista över detta, men eftersom tabellen inte är helt känd (iaf inte vad jag vet!) så kan den ändras när som helst utan att vi vet om det. Då är det helt ointressant vad någon fick för SAS Å på Lufthansa i förra veckan.
    Därav mitt ständiga råd - undvik codeshares om du inte vet en bra anledning till att boka det!

    Enda undantaget som kan vara OK, är att boka anslutningar till FRA etc som Lufthansa operated by SAS då vi vet att SAS flighter alltid ger minst 100%. Dessa är alltså safe.

    Frågor på detta?

    Summering av länkar som är användbara:
    Great Circle Mapper
    Tjäna poäng - SAS
     
    Last edited: 22 September 2013
  2. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,
    ni som är experterna för intjänande av EuroBonus poäng. Jag behöver er hjälp. :rolleyes:

    Case:
    FRA - JNB med Lufthansa, Booking Class B

    Så blir det dubbla poäng på grund av B är ju SAS Plus men Eco Flex hos Lufthansa? Jag kommer registrera poängen till EuroBonus konto eller bättre att ta till TK?

    //Tommy
     
  3. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte hur TK behandlar Lufthansa B, men B på M&M ger 1,5x miles medan EuroBonus ger 1,0x för samma kreditering.Så... 16174 miles (t/r) hos MM, kanske 10-11000 med EuroBonus.
     
    Last edited: 5 Juli 2013
  4. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Alternativet är ju annars att boka om B till Business P eller Z :cool:
     
  5. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr finns det inga lediga platser ens att köpa på LHs hemsidan när jag ska resa på tisdag 9 juli.
     
  6. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Den flighten ser ut att vara väldigt utsåld. F2 A2 C9 och resten 0. Med tanke på att Lufthansa ger op-ups efter bokningsklass, samt att det är sommar så tycks chanserna för en uppgradering se goda ut. Återrapportera gärna :)
     
    1 person likes this.
  7. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om det inte sker till ett rätt beskedligt pris känns det lite ovärt. P ger mindre poäng än B, Z lika många som B.
     
  8. Patrick

    Patrick Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Inte för att det kanske hjälper frågeställningen, men usch för Lufthansa i eko i A380'n. Pendlade Stockholm Sydafrika under 2 år och provade de flesta bolag och enligt min åsikt är det LX som gäller i eko. Dessutom gör Lufthansa stor diff i "respekt" mot SEN och "vanliga" *G.

    Dessutom finner jag det synd att EuroBonus inte ger fler poäng för ekoflex hos andra bolag, som frekvent användare av Thai U finner jag detta extra tråkigt.

    Men som ovan postat så är chansen för en uppgradering milslångt större på Lufthansa än LX där det i princip alltid var fullt framför skynket.

    Men, för att komma med något smart i mitt inlägg så säger jag TK. ;)
     
  9. Patrick

    Patrick Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vid en resa blev mannen på andra sidan gången tilltalad med Herr xxx av personalen. Jag skäms sällan och är nyfiken av mig så jag frågade om de kände varandra, då svarade flygvärdinnan att de försöker lära sig namn på SEN och HON. Då frågade jag hur många SEN det var i eko och jag har för mig att hon svarade 19, då frågade jag hur många andra *G och hon sade "typ en bunt". ;)

    Andra saker var t.ex. vid incheckning i JNB, som SEN behöver man aldrig visa sitt kort. Som *G ofta. Iofs kanske det har med min bekväma reseklädsel att göra. ;)

    Småsaker mao, men ändå märkbara.
     
  10. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Det där verkar svaja lite. Jag har också fått den behandlingen hos Lufthansa, så nog får även andra *A G personligt bemötande ibland
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×