Senaste nytt

Hur många avios?

Dr. Miles

Expert
Om jag bokar Finnairs Helsingfors-Nagoya flygningar med British Airways flightnummer (BA6093/BA6094), får jag avios och tier bonus avios som om jag flyger med British Airways operated flight? Eller räknas det som Finnair flight?

Prisskillnaden mellan att boka som Finnair flight och att boka som British Airways flight är marginell, men jag tjänar mycket mer avios om flygningarna räknas som British Airways flight.
 

Canadien

Medlem
Vet inte om denna referens hjälper, men jag flög nyligen I-klass (business saver) AA0039 LHR-MIA bokad på Finnair biljettstock och som AY4029.
Den gav 140 TP och 4414 Avios, plus 2207 Avios i Cabin bonus, alltså totalt 6621 Avios.
Hade det varit en ren AA-flight skulle jag fått 6637 Avios enligt kalkylatorn på BA:s hemsida.

Jag hade också anslutningsben ARN-LHR i denna bokning (på finnair biljettnummer, men _inte_ codeshare) på denna fick jag
40 TP, 890 Avios, plus 445 Avios cabin, plus 223 Avios Bronze bonus.

Finnair skulle på ARN-LHR ge 1113 Avios för ARN-LHR i I-klass. Så med detta resultat _borde_ du få Avios enligt BA-tabell ifall flyget är med BA-nummer (ej codeshare) även om den är biljetterad som 105 (Finnair)
 

agehall

Medlem
Om jag bokar Finnairs Helsingfors-Nagoya flygningar med British Airways flightnummer (BA6093/BA6094), får jag avios och tier bonus avios som om jag flyger med British Airways operated flight? Eller räknas det som Finnair flight?
Det bör du få. Det är selling carrier som räknas hos OneWorld.
 

Dr. Miles

Expert
Tack, i så fall försöker jag att boka via British Airways.
Problemet är dock routing via Helsingfors (med BA flightnummer) kommer inte upp som alternativ även om jag väljer Multi-city bokning
 

Canadien

Medlem
Det bör du få. Det är selling carrier som räknas hos OneWorld.
Fast i mitt fall var det ju bara poäng enligt selling carrier på codesharesegmentet, på ARN-LHR som ej var codeshare fick jag poäng som om det vore en vanligt bokad BA-biljett, trots att den sålts av Finnair?
 

Homer

Medlem
Fast i mitt fall var det ju bara poäng enligt selling carrier på codesharesegmentet, på ARN-LHR som ej var codeshare fick jag poäng som om det vore en vanligt bokad BA-biljett, trots att den sålts av Finnair?

Det är flightnummer/prefix i bokningen som avgör.
BA prefix så tjänar du Avios/TPs som en BA flight.
AY prefix tjänar du som en Finnairflight.
 
Last edited:
Toppen