Senaste nytt

Hur långt innan kan man checka in på flygplatsen?

Mikeofml

Ny medlem
LIte nyfiken om någon vet / har gjort som nedan,

Säg att man skall flyga till Asien tidigt Måndag morgon, jag kommer till Landvetter på Söndag kväll och tänker sova över på Hotellet vid flygplatsen. Vet någon om man kan checka in bagaget redan på kvällen för att slippa detta på morgonen? Är det i så fall också möjligt att komma in i utrikesterminalen för lite shopping och lounge access?
 

mry

Medlem
Jag har checkat in min väska på Arlanda redan på kvällen när jag flög till Malaga på morgonen efter. Jag tror att det går att checka in väskan 22 timmar innan om de har öppet vill säga.
 

mry

Medlem
Tror inte man kommer genom säkerhetskontrollen fel dygn på flygplatsen heller? Innebär det för övrigt att man kommer igenom strax efter midnatt aktull dag kan man ju med fundera på..
 

agehall

Medlem
Rent praktiskt brukar flygplatser bryta dygnet lite senare än midnatt. Annars blir det svårt att komma till en flight som går 0015 ifall man inte får gå igenom security dygnet innan...

Man lägger då en brytpunkt någonstans mellan 03-05 då det oftast inte går några flighter. Om det går flighter hela dygnet, så görs nog en bedömnng från fall till fall.
 

Jacob

Medlem
Vilket flygbolag ska du åka med?

Arlanda terminal 5 (nya delen) har en så kallad "early baggage storage" anläggning där bagage som checkats in tidigt med automatik skickas till förvaringshyllor långt ner i källaren för att sedan hämtas upp igen när riktiga bagagesorteringen öppnar för flighten, men tvivlar på att Landvetter har detta.

Loungetillträde får man normalt bara samma dag, samt förstås dagen innan om flyget går precis efter midnatt. Kan finnas flygbolag som gör undantag på detta, som Singapore Airlines på Changi, men det är som sagt undantag.
 

ulagun

Medlem
Har några gånger när vi rest med LH 06.05 avg från CPH checkat in kvällen innan, sovit över på Hilton och gått direkt morgonen därpå.
Går utmärkt eftersom LH har SAS som handling agent.
Försökte detsamma med TK, gick inte alls incheckningen öppnar två timmar innan.
F.ö verkar två-timmarsregeln för check-in gälla för många bolag på deras utestationer.
 

jumbooze

Medlem
Jag har försökt mig på detta i USA men där har man visst en policy för hur länge man kan "förvara" väskan, har för mig det var max 6 timmar.
 

MarcusC

Medlem
I Tyskland har man ju ofta "late night check in". Tycker det borde gå på landvetter om du flyger SAS/Star? Men inte helt säker de "förvarar" bagage över natten....?! Kanske säkrast kontakta SAS, förutsatt du flyger star. Du kommer dock knappast kunna gå airside på fel datum.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
I tyskland har man ju ofta late night check in. Tycker det borde gå på landvetter om du flyger SAS/Star? Men inte helt säker de "förvarar" bagage över natten....?!

Jag vet inte på andra flygplatser men på Beijing flygplats (Air China) kan man inte checka in dagen innan, eller inte heller checka in för flighten som avgår om fyra timmar eller längre.
 
Toppen