Senaste nytt

Hur långt innan kan man checka in på flygplatsen?

Transit är med redan incheckat bagage är en annan sak. Det är ny check in som blir problem.

Yapp...men det var det jag menade med SKA inte vara något problem.
Det finns alltså redan en LD3:a (eller liknande) i cargo area som är markerat med ditt flyg, så borde rent tekniskt inte vara något strul att slänga dit ett par väskor till.
 

mankan69

Medlem
Tror inte man kommer genom säkerhetskontrollen fel dygn på flygplatsen heller? Innebär det för övrigt att man kommer igenom strax efter midnatt aktull dag kan man ju med fundera på..
Lärde mig något nytt idag på Kastrup... Tydligen har de en gräns för hur tidigt de släpper in passagerare igenom säkerhetskontrollen och den är tidigast 6 timmar innan flygets avgång. Jag försökte passera 6 timmar och 15 minuter innan utsatt avgångstid och fick snällt vända i fast tracken och återkomma 15 minuter senare. SAS personalen bad om ursäkt och saknade förståelse för denna tokiga regel.
 

ulagun

Medlem
Lärde mig något nytt idag på Kastrup... Tydligen har de en gräns för hur tidigt de släpper in passagerare igenom säkerhetskontrollen och den är tidigast 6 timmar innan flygets avgång. Jag försökte passera 6 timmar och 15 minuter innan utsatt avgångstid och fick snällt vända i fast tracken och återkomma 15 minuter senare. SAS personalen bad om ursäkt och saknade förståelse för denna tokiga regel.

Jag har full förståelse för detta, Vad har man där att göra mer än 6 timmar innan?
Så förtvivlat tråkigt, och inte ens min hustru skulle kunna fördriva tiden med shopping över 6 timmar (se annan tråd)
Sitta i en lounge och ta upp plats samt troligtvis bli något lätt berusad efter 7-8 timmar?
Allvarligt; Upplevde i Dubai för några år sedan att det satt och halvllåg drösvis med gästarbetare i avgångshallen. Ok säkeret synd om dem, men inte speciellt trevligt för oss övriga.
Om jag tillåts klassificera resande så är det säkert många typ charterresenärer som kommer långväga ifrån som skulle ockupera sitplatser, toaletter m.m i väntan på tidiga avgångar istället som vi BC;are ta in på något trevligt Airport hotell.
 

agehall

Medlem
Lärde mig något nytt idag på Kastrup... Tydligen har de en gräns för hur tidigt de släpper in passagerare igenom säkerhetskontrollen och den är tidigast 6 timmar innan flygets avgång. Jag försökte passera 6 timmar och 15 minuter innan utsatt avgångstid och fick snällt vända i fast tracken och återkomma 15 minuter senare. SAS personalen bad om ursäkt och saknade förståelse för denna tokiga regel.

Sånt där hatar jag. De ska väl skita i när du ska flyga. Det här uppmanar ju bara folk att köpa en återbetalningsbar biljett till ett tidigare flyg för att komma igenom security.
 

Stefan62

Medlem
Jag utvidgar frågan lite!

I t ex Budapest och Prag med flera flygplatser är det oftast så att incheckningen för SAS/LH/KLM m fl börjar ca 2 timmar innan avgång - även fast man gjort allt jobb själv med incehckning osv. Bagage-drop finns inte - således är det ingen idé att vara för tidigt ute.

Detsamma gäller på Arland för många flygbolag.

Konkret fråga - är det ok att komma ca 5 timmar innan en inrikesflight från MIA med AA? Dvs får jag checka in och även komma in "airside"?
 

agehall

Medlem
Konkret fråga - är det ok att komma ca 5 timmar innan en inrikesflight från MIA med AA? Dvs får jag checka in och även komma in "airside"?

Vilken tid på dygnet? AA är väl inte jättesmå på MIA, så de kommer nog att ha flighter som går hela dagen. Så länge någon incheckningsdisk har öppet borde det inte vara några som helst problem.
 

Stefan62

Medlem
Vilken tid på dygnet? AA är väl inte jättesmå på MIA, så de kommer nog att ha flighter som går hela dagen. Så länge någon incheckningsdisk har öppet borde det inte vara några som helst problem.

Tack för svar - det är mitt på (lör-)dagen så då borde det nog inte vara något problem!
 

mankan69

Medlem
Jag har full förståelse för detta, Vad har man där att göra mer än 6 timmar innan?
Så förtvivlat tråkigt, och inte ens min hustru skulle kunna fördriva tiden med shopping över 6 timmar (se annan tråd)
Sitta i en lounge och ta upp plats samt troligtvis bli något lätt berusad efter 7-8 timmar?
Allvarligt; Upplevde i Dubai för några år sedan att det satt och halvllåg drösvis med gästarbetare i avgångshallen. Ok säkeret synd om dem, men inte speciellt trevligt för oss övriga.
Om jag tillåts klassificera resande så är det säkert många typ charterresenärer som kommer långväga ifrån som skulle ockupera sitplatser, toaletter m.m i väntan på tidiga avgångar istället som vi BC;are ta in på något trevligt Airport hotell.
vad tycker du annars att jag skulle ha gjort när mötet slutade vid 16:00 och flyget gick kl 22.55 och flyget innan var fullt? Suttit i avgångshallen i 3-4 timmar och titta på folk? Nej då tycker jag att det är bättre att gå in och ta det lungt i SL och jobba lite. En inte helt ovanlig situation om man reser på något mindre destinationer.
 

rob74

Medlem
På SYD kunde man först checka in till RAR 3-3,5 timmar innan avgång. Jag var där ca 4 timmar före och de bad mig att snällt sitta och vänta tills flighten blev öppen för checkin.
Då jag skulle checka in till BKK så fick jag också vänta tills det var ca 3 timmar kvar.

EDIT: Förtydligande! SYD-RAR = NZ och SYD-BKK = TG
 
Last edited:
Toppen