Hur långt bör man gå för att rädda dåligt skötta flygbolag?

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Alx, 31 Juli 2012.

  1. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Som bekant finns det gott om olönsamma flygbolag runt om i världen. Av förklarliga skäl kommer ofta SAS och dess ägares (bl.a. svenska staten) upprepade tillskott av kapital från svenska skattemedel upp till diskussion.

    Men svenska statens räddningsinsatser i SAS bleknar i jämförelse med vad den maltesiska staten har gjort i ett desperat försök att rädda det lilla flygbolaget Air Malta. Malta skjuter till 182M € utav skattebetalarnas pengar.

    182M € i ett land som endast har 410.000 invånare (nyfödd som döende inkluderad) skulle i Sverige med dess befolkningsmängd motsvara 4.217M €.

    Hitills har SAS "bara" fått 275M € utav de svenska skattebetalarna.

    Allt detta slöseri med skattemedel sker samtidigt som Malta också ligger farligt nära samma ekonomiska kris som Grekland, Spanien, Portugal m.fl. just nu genomgår.

    European Commission Approves
     
  2. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju nästan bara Air Malta som flyger till Malta, så indirekt är det en satsning på turistnäringen. Man har väl bedömt att det inte skulle komma några besökare alls om Air Malta slutade flyga, men verkigheten kanske är annorlunda, vem vet det kanske skulle komma massa andra flygbolag på de olika rutterna?

    Att staten pumpar in pengar i SAS kan ju till viss del förklaras med infrastruktur, Sverige och Norge är avlångt och det är svårt att ta sig från ena delen till andra av våra länder. Men Malta... det mesta finns ju inom gångavstånd!
     
  3. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast Malta om något land är beroende av flyget i sin infrastruktur.

    Malteserna tycks också tro att turisterna är likställda med Air Malta. Frågan är bara hur mycket turister Malta får från Tripoli, Benghasi, Tunis, Istanbul m.fl. destinationer?! Det stora flertalet turister kommer redan idag med charterflyg samt Ryanair. Sen har Alitalia, Lufthansa inte heller obetydande andel turister med sig på sina flygningar.

    När/om Air Malta försvinner kommer alltid något annat, mer framgångsrikt flygbolag att ta över. Jag hoppas bara att det blir Lufthansa som utökar och något/några till större flygbolag som startar matarlinjer hit så att vi får bättre connections ut i världen. Mardrömmen vore att Ryanair hann först och mer eller mindre blir vårt enda alternativ.
     
  4. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad säger EU om detta?
     
    1 person likes this.
  5. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    EU godkände konstigt nog detta, trots att Air Malta inte ens hade inkommit med sin plan i tid...

    Det blev ett smärre bråk mellan regeringen och oppositionspartiet här varför Air Malta hade misslyckats att lämna in en plan i tid. Samtidigt är malteserna mäkta stolta över allt deras land har, så att lägga ner Air Malta finns inte på deras världskarta.

    Idag meddelades att Air Malta har lagt ner 1.9M € på att måla om sina flygplan och ändra sitt varumärke. Numera liknar flygplanen Kenya Airways eller något liknande. Känns som en helt rätt prioritering, NOT! :)
     
  6. Men är det inte smart av Malta att se till att fixa upp infrastrukturen innan man hamnar i ekonomisk knipa och tvingas be om hjälp av EU för skuldavskrivning. Skulle själv vilja göra detsamma med elektronikpark och fordonspark för att inte tala om fastighetsinnehav. Allt fixat och sen halverade eller strukna skulder... Nu vet inte jag hur Malta ligger till i låneskuld men det finns ju grannländer..
     
    1 person likes this.
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Du menar S och V politik, dundra på och låta andra skattebetalare betala kalaset? ;)

    Malta har EU:s högsta andel svart ekonomi (uppskattningsvis 26% av BNP). Korruptionen är även den rejält utbredd så nog skor sig malteserna så gott de kan... I förra veckan framkom det att de likt Grekland hade döljt hur stor statsskulden egentligen är. Den motsvarar tydligen nu 75% av BNP. Vilket ju är illa, men betydligt bättre än flera grannländer. Men till skillnad från grannländerna så förnekar malteserna helt och fullt att de skulle ha några större problem så det lär gå snabbt utför. När hotell, restauranger, butiker m.m. går i konkurs om vartannat till och med nu under högsäsong så vittnar det ju om vad hösten kommer att sluta med.

    Fastighetsmarknaden är stendöd. Men eftersom ingen vill kännas vid detta så syns inte det i prissättningen av bostäder, ännu!

    Så nog kommer Malta att bli ännu ett land som Tyskland m.fl. får försörja. De kan dock trösta sig med att Malta är en liten obetydlig fjutt som knappast lär göra vare sig till eller från i räddningspaketen. :D
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×