Senaste nytt

Hur länge är min Eurobonus-status giltig?

Once56

Medlem
Ge bort ett guldkort snarast, innan 31 April. Sedan kan du ge ett till från 1Juli. Till din tänkte mottagare är det säkrast att ge efter hans grace gått ut, d v s efter 1Nov om du vill få maximal effekt.
Men ge ett snarast nu, ger du till din vän så får han ju fram till sista Juli, plus nästa period plus grace = till 31 Okt 2019. Sedan kan du ge ditt andra guldkort 1Juli till någon annan.

Tveksamt om det fungerar som du skriver, enligt SAS så får du inte ge bort nästa guldkort förrän du har passerat +3 månader på nästa hela period, i detta fall 1 juli -19. Har varit i kontakt med dem flera ggr då jag varit i samma sits. Blev D i april -17, kval period 1/8-31/7. Gav bort ett Guld i maj -17 och trodde att jag skulle kunna ge bort ett nytt efter 1 aug -17. Men det gick inte och går fortfarande inte för jag har ”gett bort alla kort för denna period”. SAS svarar att jag inte får ngt nytt kort att ge bort förrän 1/11-18. Har kvalat in min nya D-period med god marginal till 31/7 även denna gång, men det spelar ingen roll enligt det regelverk de hänvisar till.
 
Ge bort ett guldkort snarast, innan 31 April. Sedan kan du ge ett till från 1Juli. Till din tänkte mottagare är det säkrast att ge efter hans grace gått ut, d v s efter 1Nov om du vill få maximal effekt.
Men ge ett snarast nu, ger du till din vän så får han ju fram till sista Juli, plus nästa period plus grace = till 31 Okt 2019. Sedan kan du ge ditt andra guldkort 1Juli till någon annan.

Men detta har väl ändrats. Enligt SAS nya regler så kan man bara ge bort ett kort för varje gång man kvalificerar sig.
 

Canadien

Medlem
Men detta har väl ändrats. Enligt SAS nya regler så kan man bara ge bort ett kort för varje gång man kvalificerar sig.
Nej det är ett missförstånd. Man kan ge ett varje år, men inte de första två månaderna av sin period. Jag gav ett förra året, och har ett nytt nu att ge bort tre månader in på min nya period, trots att jag ännu inte omkvalat till Diamond.

@gustafsg har ett kort att ge bort _nu_ detta kort brinner inne på Tisdag, sedan kan han ge bort nästa kort ca 2 månader in i sin period.
 

Once56

Medlem
Nej det är ett missförstånd. Man kan ge ett varje år, men inte de första två månaderna av sin period. Jag gav ett förra året, och har ett nytt nu att ge bort tre månader in på min nya period, trots att jag ännu inte omkvalat till Diamond.

@gustafsg har ett kort att ge bort _nu_ detta kort brinner inne på Tisdag, sedan kan han ge bort nästa kort ca 2 månader in i sin period.

Stämmer inte för mig. Det är kanske olika?
 
Nej det är ett missförstånd. Man kan ge ett varje år, men inte de första två månaderna av sin period. Jag gav ett förra året, och har ett nytt nu att ge bort tre månader in på min nya period, trots att jag ännu inte omkvalat till Diamond.

@gustafsg har ett kort att ge bort _nu_ detta kort brinner inne på Tisdag, sedan kan han ge bort nästa kort ca 2 månader in i sin period.

Är du säker på detta? I den dialogruta som kommer upp när man ska ge bort ett kort så står det att man kan ge bort ett kort under sitt korts giltighetsperiod. Det innebär att man i det här fallet kan ge bort ett kort från och med när man blir Diamond fram till dess att nästa period + grace perioden (3 mån) tar slut. Om man under denna period återkvalificerar sig så får man ett nytt kort när graceperioden närmar sig sitt slut med ett nytt giltighetsdatum fram till hela innevarande period + 3 månaders graceperiod. Under denna period kan man sedan ge bort ett nytt kort.

Dessutom så har jag sett rapporter i flera trådar att man numera bara kan ge bort en gång per kvalificering.
 

gustafsg

Medlem
Du tänker helt rätt, ger du han det efter att hans nästa period börjar får han Guld innevarande samt nästa. Var dock vaksam på att om du ger det precis i början på hans period så finns det en möjlighet att han bara får Guld innevarande period, bäst att vänta någon månad.

Anser ni andra också att mitt "tänk" är korrekt? Bara så jag kan få det bekräftat från flera källor.
 

Once56

Medlem
Anser ni andra också att mitt "tänk" är korrekt? Bara så jag kan få det bekräftat från flera källor.

Det här svaren fick jag från supporten:

”Tack för ditt email.


Som Diamant medlem så har du som förmån möjligheten att under giltighetstiden av din Diamant status ge bort ett guldkort eller två silverkort.

Då du sedan slutet av maj 2017 blev uppgraderad till Diamant status och denna är giltig fram till och med den 31 oktober 2018 så har du från uppgraderingen till Diamant status i maj 2017 fram tills den 31 oktober 2018möjligheten att ge bort ett guldkort eller två silverkort.



Om du under din pågående kvalificeringsperiod augusti 2017 - juli 2018 på nytt kommer upp i alternativt över 90 000 baspoäng eller 90 kvalificerade flygningar så att din Diamant status blir förlängd så kommer du från den 1 november 2018 att kunna ge bort ett nytt guldkort eller två silverkort.



Ha en trevlig dag.



Med vänlig hälsning

Traveler Consultant


> Tack för ditt mail!

> Vi har gjort en liten korrigering när det kommer till Give away card.

> Förnyelsen av give away card sker numera efter ditt utgångsdatum på
kortet(2018-10-31) och inte vid period byte som tidigare. Anledningentill ändringen beror på att du får längre betänketid och det är mer logiskt. Du kan med andra ord ge bort ett nytt Guld kort tidigast 01 novemer 2018 i grund att du behåller din Diamant status.”


Mer logiskt?!
 

Canadien

Medlem
Jag kan bara bekräfta vad jag själv kan göra. Jag har ett guld att ge bort, men jag har inte omkvalificerat till Diamond ännu. Detta kort öppnades för bortgivning 1 Mars iår 2 månader in på min period). Jag gav även bort ett kort i Juli förra året.
 
Jag kan bara bekräfta vad jag själv kan göra. Jag har ett guld att ge bort, men jag har inte omkvalificerat till Diamond ännu. Detta kort öppnades för bortgivning 1 Mars iår 2 månader in på min period). Jag gav även bort ett kort i Juli förra året.

Det centrala här är huruvida du återkvalificerade till EBD under förra perioden eller ej, och det gissar jag att du gjorde. Därför kan du ge bort ett kort nu. Att du kunde ge bort ett kort i juli under föregående period beror då på att du troligtvis kvalificerade dig till EBD perioden innan. Där någonstans gjorde SAS förändringen så om du har varit EBD längre än två perioder, så har du även kunnat ge bort ett kort under den då innevarande perioden och i den kommande, vilket innebar att man kunde ge bort ett kort under graceperioden fastän man inte återkvalat. Då det är ändrat så kan inte @gustafsg räkna med att också kunna göra detta utan får utgå från att kunna ge bort ett kort per kvalificering.
 

Canadien

Medlem
OK, @gustafsg du får gärna kolla igen på Tisdag/Onsdag om du fortfarande kan ge bort ett kort då eller om det har försvunnit eftersom du då är inne i din grace.
 
Toppen