Senaste nytt

Hur kommer man igång med bäst kreditkort och ev. strategi Betalo/Billhop för Eurobonus?

jumbooze

Medlem
Nej kreditgränsen är det inget fel på men hur mycket jag kan använda kortet via Billhop/Betalo är problemet.
Så där får det bli Amex istället.
Över 75000 eb poäng på mindre än 2 månader har det blivit ändå.
Bara på mastercard alltså.
Ahh, jag kör bara Amex via Billhop så jag har inte koll på den biten
 

Berglund

Medlem
Hej och välkommen @Erik007

Din fråga kring vilket Amexkort vill jag besvara på ett lite annorlunda sätt än de övriga här ovan, vi börjar att räkna baklänges för din del.

Du nämner en stor inbetalning till Skatteverket, låt oss för sakens skull räkna med tre belopp som denna inbetalning skulle kunna vara, antagande om
Antagande A: 200 000 kr,
Antagande B: 400 000 kr samt
Antagande C: 600 000 kr

Betalo.com erbjuder sommarrabatt för att betala räkningar med Amex, 2,0% av beloppet som läggs ovanpå. Att betala en räkning på 10 000 kr kostar då 200 kr och totalsumman som debiteras kreditkortet blir 10 200 kr.

Vidare ger Amex Premium 1st värdecheck/rabattkupong, så kallad 2-4-1, när du spenderat 150 000 kr under samma kalenderår. Det här kortet get endast en sådan värdecheck per kalenderår. Det här kortet ger 15 extrapoäng per 100 kr spenderat.
Amex Platinum ger den första 2-4-1 värdechecken efter de första 150 000 kr spenderade kronorna och ytterligare en när du spenderat ytterligare 150 000 kr, dvs totalt 300 000 kr spenderat under samma kalenderår. Det här kortet ger 20 extrapoäng per 100 kr spenderat.

Antag nu att vi vill betala hela skatteskulden med något av dessa kreditkort:
Antagande A, belopp 200 000 kr, summa avgifter: 4000 kr
Amex Premium ger 30 000 extrapoäng vilket ger en intjäning av 30 000 / 4000 = 7,5 poäng per krona i avgift, eller 0,1333 kr per poäng.
Amex Elite ger 40 000 extrapoäng vilket ger en intjäning av 40 000 / 4000 = 10 poäng per krona i avgift, eller 0,10 kr per poäng.

Antagande B, belopp 400 000 kr, summa avgifter 8000 kr
Premium, 60 000 extrapoäng, samma intjäning 7,5 poäng per krona eller 0,1333 kr per poäng.
Elite, 80 000 extrapoäng, samma intjäning 10 poäng per krona eller 0,10 kr per poäng.

Antagande C, belopp 600 000 kr, summa avgifter 12 000 kr
Premium, 90 000 extrapoäng, samma intjäning och kostnad som ovan.
Elite, 120 000 extrapoäng, samma intjäning och kostnad som ovan.

Nu kommer man i realiteten inte att betala hela skatteskulden över 300 000 kr med kreditkortet, varför i hela fridens namn skulle man betala över 300 000 kr - det ger ju inget värde annat än rena extrapoäng.

Därför räknar vi på ett sista exempel, nämligen optimerat för 2-4-1 checken för respektive kort, dvs 150 000 kr för Premium och 300 000 kr för Elite.
Premium, belopp 150 000 kr, summa avgifter 3000 kr, kortet kostar 500 kr första året och du får 22 500 extrapoäng och en 2-4-1 check.
Totalt 3500 kr i kostnader/avgifter, ger antal poäng per krona på 6,43 poäng per krona i totalkostnad, eller 0,1555 kr per poäng.

Elite, belopp 300 000 kr, summa avgifter 6000 kr, kortet kostar 4000 kr första året och du får 45 000 extrapoäng och två 2-4-1 checkar.
Totalt 10 000 kr i kostnader/avgifter, ger antal poäng per krona på 4,5 poäng per krona i totalkostnad, eller 0,2222 kr per poäng.

2-4-1 checken är giltig innevarande år samt nästföljande kalenderår.
Du ser av ovanstående beräkningar att du kommer behöva tjäna in fler Eurobonuspoäng alternativt ta kostnaden för fler räkningsbetalningar för att få ihop tillräckligt med poäng för att flyga till någon av SAS long haul destinationer, USA/Asien i SAS Business kostar 100 000 extrapoäng och en 2-4-1 värdecheck, så får ni bägge flyga tur och retur. Frågan du bör ställa dig är, hur många poäng, baspoäng som du flyger ihop och extrapoäng som du tjänar ihop på diverse kringaktiviteter som exempelvis inköp och räkningsbetalningar får du ihop? Får du ihop poäng till mer än en 2-4-1 bonusresa om året? Sedan finns det ju inget som säger att man MÅSTE maxa varje värdecheck, får man två stycken om året med Elitekortet, kanske man kan vara okej med en long haul om året och en andra resa inom kanske Europa såsom Gran Canaria, Malta, Mallorca eller annat trevligt ställe.

Att bara skaffa kortet för att betala räkningar är galet!
Men du har naturligtvis normala levnadsomkostnader också, betalar du dessa med kortet i vanlig butik så behöver du förstås inte själv direkt betala avgiften och dessa kostnader hjälper då till att förbättra kalkylen ovan. Självklart kan också kalkylen ovan förbättras en smula om du blir inbjuden till Billhop, men det ger 5000 kr i gratis räkningsbetalningar och värvar du själv någon så får du 10 000 kr i gratis räkningsbetalningar. Förvisso bra, men de påverkar bara ovanstående kalkyler marginellt såtillvida att du inte lyckas massvärva.


Har du flygmönstret med totalt 4-8 flygningar med SAS per år, varav två long haul, börjar du komma i närheten av att med de 20 000 baspoängen från Amex Elite ta dig upp till SAS Guld. Då är det kortet klart värt pengen! Kommer du inte upp i SAS Guld så blir du förvisso SAS Silver direkt och får lounge och fasttrack under jul och sommarveckorna.

Eftersom Amex inte accepteras överallt, bör du naturligtvis ha ett backupkort. SAS Mastercard är ett hyggligt val som beskrivits ovan. Väljer du Premium kortet för 1495 kr per år och använder det varje månad så får du ytterligare 1000 baspoäng per månad. Amex Elite 20 000 plus 12 000 här ger 32 000 baspoäng plus ditt nämnda flygmönster, då borde du verkligen vara i närheten av SAS Guld. Billiga SAS Go long haul biljetter brukar ge 3000 baspoäng per segment, dvs 6000 baspoäng per tur och retur. Gör du två sådana resor om året, har du sålunda 12 000 baspoäng till. Då är du uppe i 44 000 baspoäng och behöver 45 000 baspoäng för att bli SAS Guld.. Då behöver du närmast anstränga dig för att misslyckas med att nå Guld!

Märk väl att de baspoäng du får från såväl Amex som från Mastercard bara räknas mot stausnivå. Du kan alltså inte använda dessa poäng på något annat sätt, inga presenter i shoppen, inga uppgraderingar och absolut inga bonusresor! Vanliga baspoäng som du flyger ihop genom att sätta din söta rumpa i den av SAS anvisade stolen, ja dessa baspoäng får du däremot lov att använda. Därför måste man hålla tungan rätt i mun, alla baspoäng är nämligen inte likvärdiga!

Baserat på allt detta, landar min rekommendation, som flera andras i att du borde ansöka om ett SAS Amex Elite och ett SAS Mastercard Premium. Dels får du bonus när du värvas, 18 000 extrapoäng för Elitekortet och 10 000 extrapoäng för Mastercard Premium (ingen värvning här än, ansök direkt) så länge som du ansöker om Mastercard Premium under augusti månad, sedan slutar det välkomsterbjudandet att gälla. Bara på så sätt skramlar du ihop 28 000 extrapoäng. Sedan betalar du 300 000 av din skatteskuld med Amexkortet och får ut dina två stycken 2-4-1 värdecheckar och 45 000 extrapoäng till. Då har du 73 000 extrapoäng med en gång. Det är en god start, börja så!
 
Hej @Erik007 !

1. (och 3)
Jag skulle rekommendera ett AmEx Premium samt ett MC Premium.
Istället för att skaffa ett extrakort till din sambo/fru skulle jag bjuda in henne till ett AmEx premium. Detta för att maximera "inbjudningsintjäningen".
Alltså... Du börjar med att skaffa ett eget AmEx.
När du har fått din startbonus väntar du någon månad innan du bjuder in henne. Ni lägger all spend hos henne tills hon får sin bonus (15 000:) och sen fortsätter ni med ditt kort.
På det här sättet har ni fått ihop 12 000 + 24 000 poäng i bara inbjudning.
From nu använder ni bara ditt kort, bortsett från något sporadiskt köp med hennes kort för att AmEx ska se att det används.

Hur är det nu... kan man vänta med reavinstskatten till deklarationen nästa år eller måste den betalas in omgående?
Om man kan vänta med den, skulle jag hålla på den till efter 1 januari nästa år (eller i närheten om det passar bra med ditt bonus-år hos SAS), så slipper ni jaga vouchers (är det bara C/F-resor som är aktuellt att använda poängen till kommer ni garanterat klara er med två vouchers på ett år).
Då kan din sambo bjuda in dig till ett AmEx Elite och vips har ni ytterligare 18 000 poäng var.
Du säger då upp ditt AmEx Premium och ni lägger all er spend hos dig.

När ni sen är ute och reser får ni ju in poäng på era respektive konton. Kanske din sambo även skaffar ett MC och får startbonusen där också.
När så din sambo börjar närma sig 100 000 poäng så lägger ni om spenden på henne så att hon får ihop till en voucher. Du har ju då redan fått två vouchers på din skatteinbetalning. På så sätt får ni även nytta av poängen hon har fått in på sitt resande. Risken är annars att dom brinner inne eller att hon bara kan använda dom utan voucher.

Vad har du för kort idag?
Om du har kortavgift på dessa kan du ju säga upp dom och sen räkna bort den kostnaden från vad det kostar att ha ett AmEx.
Jag menar... Säg att du har 360:- i årsavgift idag. Då blir det mer rättvisande att tänka att ett AmEx premium kostar 640:-
Fast du kanske har andra fördelar med det andra kortet? Bara en tanke...

2.
Utöver skatteinbetalningen skulle jag personligen inte betala räkningar med kortet mer än för fribeloppet jag har fått på Billhop. Fråga alla du känner om du får bjuda in dom. Det kostar dom ju inget. Fråga föräldrar, syskon, kompisar, arbetskamrater osv. Säg att du får ihop till 5 inbjudna med din sambo. Då har ni 55 000:- + 5 000:- att betala räkningar för, utan avgift. Så länge ni bor på samma adress kan ni använda ditt AmEx till båda kontona. MC funkar som betalning även om man har annan adress.
Dvs. för att jaga poäng kan du använda de inbjudnas fribelopp också, förutsatt att dom är med på det.

Lycka till!
 

Beherit

Medlem
Går det verkligen att lägga in betalningar till skattekontot i Betalo eller Billhop? Har svårt att tänka mig det med tanke på hur lätt det gör för gemene man att missbruka tjänsten.

Allt man behöver göra för att få sina 2-4-1 vouchers är i så fall att betala in 300 000 kr på skattekontot med sitt Amex SAS Elite, och sen be Skatteverket betala ut överskottet till ens bankkonto. Total kostnad: ca 10 000 kr för årsavgiften och Betalo/Billhops provision.
 

Erik007

Ny medlem
Hej @Erik007 !

1. (och 3)
Jag skulle rekommendera ett AmEx Premium samt ett MC Premium.
Istället för att skaffa ett extrakort till din sambo/fru skulle jag bjuda in henne till ett AmEx premium. Detta för att maximera "inbjudningsintjäningen".
Alltså... Du börjar med att skaffa ett eget AmEx.
När du har fått din startbonus väntar du någon månad innan du bjuder in henne. Ni lägger all spend hos henne tills hon får sin bonus (15 000:) och sen fortsätter ni med ditt kort.
På det här sättet har ni fått ihop 12 000 + 24 000 poäng i bara inbjudning.
From nu använder ni bara ditt kort, bortsett från något sporadiskt köp med hennes kort för att AmEx ska se att det används.

Hur är det nu... kan man vänta med reavinstskatten till deklarationen nästa år eller måste den betalas in omgående?
Om man kan vänta med den, skulle jag hålla på den till efter 1 januari nästa år (eller i närheten om det passar bra med ditt bonus-år hos SAS), så slipper ni jaga vouchers (är det bara C/F-resor som är aktuellt att använda poängen till kommer ni garanterat klara er med två vouchers på ett år).
Då kan din sambo bjuda in dig till ett AmEx Elite och vips har ni ytterligare 18 000 poäng var.
Du säger då upp ditt AmEx Premium och ni lägger all er spend hos dig.

När ni sen är ute och reser får ni ju in poäng på era respektive konton. Kanske din sambo även skaffar ett MC och får startbonusen där också.
När så din sambo börjar närma sig 100 000 poäng så lägger ni om spenden på henne så att hon får ihop till en voucher. Du har ju då redan fått två vouchers på din skatteinbetalning. På så sätt får ni även nytta av poängen hon har fått in på sitt resande. Risken är annars att dom brinner inne eller att hon bara kan använda dom utan voucher.

Vad har du för kort idag?
Om du har kortavgift på dessa kan du ju säga upp dom och sen räkna bort den kostnaden från vad det kostar att ha ett AmEx.
Jag menar... Säg att du har 360:- i årsavgift idag. Då blir det mer rättvisande att tänka att ett AmEx premium kostar 640:-
Fast du kanske har andra fördelar med det andra kortet? Bara en tanke...

2.
Utöver skatteinbetalningen skulle jag personligen inte betala räkningar med kortet mer än för fribeloppet jag har fått på Billhop. Fråga alla du känner om du får bjuda in dom. Det kostar dom ju inget. Fråga föräldrar, syskon, kompisar, arbetskamrater osv. Säg att du får ihop till 5 inbjudna med din sambo. Då har ni 55 000:- + 5 000:- att betala räkningar för, utan avgift. Så länge ni bor på samma adress kan ni använda ditt AmEx till båda kontona. MC funkar som betalning även om man har annan adress.
Dvs. för att jaga poäng kan du använda de inbjudnas fribelopp också, förutsatt att dom är med på det.

Lycka till!


Intressant för att lyckas få ut något av startbonusen på två personer! Finns det någon risk med att det inte skulle gå att värva sambo från Amex premium till Elite t.ex?

Ang. att poäng kan "brinna inne". Är det kalenderår som gäller för Eurobonus insamlat med Amex/MC? Är det då dumt att signa upp med bara drygt 4,5 mån kvar av året?

Om jag förstått ditt resonemang rätt så slutar det efter din beskrivning med att man återgår till lägga all spend på ett kort och sambon avslutar då sina egna kort?
 
Last edited:
Intressant för att lyckas få ut något av startbonusen på två personer! Finns det någon risk med att det inte skulle gå att värva sambo från Amex premium till Elite t.ex?

Ang. att poäng kan "brinna inne". Är det kalenderår som gäller för Eurobonus insamlat med Amex/MC? Är det då dumt att signa upp med bara drygt 4,5 mån kvar av året?

Om jag förstått ditt resonemang rätt så slutar det efter din beskrivning med att man återgår till lägga all spend på ett kort och sambon avslutar då sina egna kort?

Det finns alltid en risk, men jag vet att det har funkat iaf.
Tror man får sköta det snyggt för att det ska funka. Dvs. visa att ni använder båda korten.
Men sen tänker jag som du skriver - att ni koncentrerar intjäningen från AmEx till ett kort.
 
Toppen