Senaste nytt

Hur kommer jag bäst till YAP?

Homer

Medlem
Har du varit till Truk? Kejserliga Japanska flottans HQ.
Om inte satsa på det och skit i fiskarna, såna kan du se på akvarium.
Truk lagoon, där finns det riktiga sevärdheter, slaget om Truk 1944 det är annat än
småfjantande i Afghanistan.
 

Traveller

Medlem
Homer, tack för den! Hade inte hört talas om museet kallat Truk.. Men nu har jag spanat.. Häftigt! Undrar hur jag kan ha missat denna guldgruva. Har dykt på Thistelgorm vilket ju är trevligt ur krigssynpunkt och på Korsika på krigsflygplan som jag också kan rekommendera. Men nu har du givit mig ett nytt mål.. Tackar för detta...
 

Jacob

Medlem
Men vet inte hur man bokar det :)
Problemet är att av Star Alliance bolagen är det bara amerikanska United Airlines/Continental som flyger till Guam (från bl.a. Tokyo, Hong Kong och Manila) men de kör inte codeshare med några andra bolag vilket gör det avsevärt svårare att köpa genomgående biljetter.

Mikronesien är väl helt enkelt ingen stor destination för européer.
 

Dr. Miles

Expert
Problemet är att av Star Alliance bolagen är det bara amerikanska United Airlines/Continental som flyger till Guam (från bl.a. Tokyo, Hong Kong och Manila) men de kör inte codeshare med några andra bolag vilket gör det avsevärt svårare att köpa genomgående biljetter.

Mikronesien är väl helt enkelt ingen stor destination för européer.

Icke amerikanska flygbolag. kan inte trafikera mellan Mikronesien och USA vilket inkl. codeshare.
Om jag kommer ihåg rätt, det var pga något med amerikansk militärstrategi att göra.

Annat trivial info är, att icke amerikansk flygbolag kunde inte sälja/trafikera Mikronesien-USA biljett.
T ex Japan Airlines(JL) flyger både till Guam och till USA, men de får inte sälja Guam-Tokyo-Los Angeles.

I alla fall var det så tidigare. Det kan ha ändrats när ANA(NH) har gått med på Joint Venture på trafiken över Stilla Havet med United(UA) och Continental(CO).
 

David

Medlem
Några rader tips har inkommit hittils. :)

Vi bodde och dök med Manta Ray bay (länk nedan).
Det är en amerikan som heter Bill Acker som äger stället.
Resväg från Sverige att ta sej till Manilla, från Manilla flyger man till Guam och sen till Yap, enda flygbolaget här är continental.
Kontakta Bill Acker på Manta ray bay så kan han tipsa om någon resebyrå som kan hjälpa till med flygbokningarna från Manilla.

Från YAP kan man flyga till Palau och dyka också, helt fantastiskt även där. Vi åkte på en liveaboard på big blue explorer, men jag är rätt säker på att man får kanon-dykning även från land. Ett ställe som vi hade kontakt med på Palau var Fish and Fins, men jag tror det finns många som är bra. Från Palau kan han sedan flyga direkt till Manilla igen.

Manta Ray Bay Resort & Yap Divers in Yap, Micronesia :: Home
 
Toppen