Senaste nytt

Hur kan Mistake Fares finnas?

agehall

Medlem
Normala människor som flyger en gång om året, och aldrig flugit Business sitter inte exakt uppe kl 3 på natten och letar Business Class deals på Flyertalk.

Näe, de blir uppringda av sina polare som spenderar all fritid på BC och FT. :)

Skämt åsido - vad jag har hört, så är det långt ifrån trivialt att skapa en fare i GDS. Det är många kolumner som ska fyllas i och om jag har förstått det rätt så finns det även möjlighet att göra justeringar eller sätta en kolumn till ett värde. Oavsett om det är så eller inte, så lär det ju vara en bunt kryptiska kommandon för att göra detta och det skulle inte förvåna mig om man sätter skatterna med ABCQT och själva base fare med ABCqT eller något sådant, dvs det är som gjort för att göra fel. Sedan ska man även komma ihåg att vi pratar om terminalbaserade system som har interface som de flesta personer inte ens kan fantisera ihop.
 

johansch

Medlem
Kanske är det en kombination av

a) marknadsföring i kombination med pris-segmenteringsteori (tror knappast de tappar så värst mycket pengar från folk som är beredda att betala fullpriser). På det här sättet kan de sälja sätena på ett sätt som ger mer intäkter än både tomma sätten och award-flights.

b) riktiga misstag (folk är idioter i genomsnitt)
 

011430121

Medlem
Folket är utarbetade efter en hård arbetsvecka, Oslo REA på en torsdag och senast LH på en fredag. Vill minnas att det var några fler BA Mistake Fares i höstas på torsdagar, dessa avbokades sedan av BA eftersom det inte gällde avgångar till USA.
Jag har en undran, vad händer om AF/KLM kommer med samma "erbjudanden" blir det lika sug efter dessa biljetter? Jag vet nog bara en här på BC som skulle tok boka! Diskret som jag är så nämner jag inte @rvarttinen med namn, men han förstår nog att det är honom jag menar.
 

flum

Medlem
Folket är utarbetade efter en hård arbetsvecka, Oslo REA på en torsdag och senast LH på en fredag. Vill minnas att det var några fler BA Mistake Fares i höstas på torsdagar, dessa avbokades sedan av BA eftersom det inte gällde avgångar till USA.
Jag har en undran, vad händer om AF/KLM kommer med samma "erbjudanden" blir det lika sug efter dessa biljetter? Jag vet nog bara en här på BC som skulle tok boka! Diskret som jag är så nämner jag inte @rvarttinen med namn, men han förstår nog att det är honom jag menar.
Var väl en situation i C-klass till Taiwan för inte så länge sedan.
 
Toppen