Senaste nytt

Hur köper man biljetter som billigast?

Boomboom

Medlem
Kommer att börja åka mer tåg med SJ och skulle vilja ha tips på hur man får tag i så billiga biljetter som möjligt. Har införskaffat ett Prio Mastercard.

Är det att boka så tidigt som möjligt som gäller eller finns det andra tips och trix?

Tack på förhand
 

agehall

Medlem
Borlänge-Säter kostade kostar väl typ 25kr eller så. Tror det var bland de billigaste biljetterna vi hittade för några år sedan...

Men jag antar att du inte bara är ute efter billiga biljetter (vilket du frågar efter) utan billiga biljetter på en viss sträcka? SJs prissättning bygger på priser A-B. Däremot kan sträckan du reser vara A-b-q-f-d-B och eftersom SJ inte har koll på var du kliver på och går av så kan alla biljetter som inkluderar A-B vara vettiga att titta på. Priserna brukar väl stiga allteftersom det blir mer fullbokat, så typiskt sett är biljetter billigare ju tidigare du bokar, men det kan givetvis finnas undantag och andra komplikationer.
 

jsn

Medlem
SJ släpper sina rabatterade biljetter 4 gånger per år, inför nästa säsong. Det gäller att hänga på låset för att få de allra billigaste biljetterna på de populäraste avgångarna.
SJ har även infört varierad kostnad på bonusbiljetter, så även där gäller det att vara tidigt ute.
SJ MC är bra då det ger dig extra poäng att köpa bonusbiljetter för.
 

Boomboom

Medlem
Borlänge-Säter kostade kostar väl typ 25kr eller så. Tror det var bland de billigaste biljetterna vi hittade för några år sedan...

Men jag antar att du inte bara är ute efter billiga biljetter (vilket du frågar efter) utan billiga biljetter på en viss sträcka? SJs prissättning bygger på priser A-B. Däremot kan sträckan du reser vara A-b-q-f-d-B och eftersom SJ inte har koll på var du kliver på och går av så kan alla biljetter som inkluderar A-B vara vettiga att titta på. Priserna brukar väl stiga allteftersom det blir mer fullbokat, så typiskt sett är biljetter billigare ju tidigare du bokar, men det kan givetvis finnas undantag och andra komplikationer.
Stämmer, tack för tipset.

SJ släpper sina rabatterade biljetter 4 gånger per år, inför nästa säsong. Det gäller att hänga på låset för att få de allra billigaste biljetterna på de populäraste avgångarna.
SJ har även infört varierad kostnad på bonusbiljetter, så även där gäller det att vara tidigt ute.
SJ MC är bra då det ger dig extra poäng att köpa bonusbiljetter för.
Finns det några fastställda datum på när släppen är för dessa 4 tillfällen?
Går det att säga något generellt ang hur tidigt ute man bör vara på bonusbiljetter?
 

NotRyan

Medlem
Borlänge-Säter kostade kostar väl typ 25kr eller så. Tror det var bland de billigaste biljetterna vi hittade för några år sedan...

Men jag antar att du inte bara är ute efter billiga biljetter (vilket du frågar efter) utan billiga biljetter på en viss sträcka? SJs prissättning bygger på priser A-B. Däremot kan sträckan du reser vara A-b-q-f-d-B och eftersom SJ inte har koll på var du kliver på och går av så kan alla biljetter som inkluderar A-B vara vettiga att titta på. Priserna brukar väl stiga allteftersom det blir mer fullbokat, så typiskt sett är biljetter billigare ju tidigare du bokar, men det kan givetvis finnas undantag och andra komplikationer.

Stämmer, tack för tipset.


Finns det några fastställda datum på när släppen är för dessa 4 tillfällen?
Går det att säga något generellt ang hur tidigt ute man bör vara på bonusbiljetter?

I många fall kan en biljett A - C där tåget stannar (eller byte av tåg) i B på vägen till C vara det billigaste alternativet mellan A och B, just p.g.a att efterfrågan på platser mellan A och C är lägre än mellan A och B :D
 

gdaily

Medlem
Kommer att börja åka mer tåg med SJ och skulle vilja ha tips på hur man får tag i så billiga biljetter som möjligt. Har införskaffat ett Prio Mastercard.

Är det att boka så tidigt som möjligt som gäller eller finns det andra tips och trix?

Tack på förhand
Då och då kommer SJ Prio också med ganska hyggliga erbjudanden.

Är någon av dina orter Sthlm eller Malmö (?)/Göteborg(?) så kan det vara väl värt för dig att jaga ihop ett svart SJ Prio-kort, så att du får tillgång till loungerna.

Annars är SJ-priobiljetter om/avbokningsbara, och förstaklass ger tillgång till lLongerna, vilket kan intressera den "fiffige resenären".

/Ola
 

johan_fbg

Medlem
När du väl har fått lite poäng kan det vara värt att vänta på kampanjer där man kan boka resor till 50% av poängvärdet. Brukar dyka upp 1-2 gånger per år.

Svart SJ prio ger också lite rabatt i 1:a klass har jag för mig.
 

Atom

Medlem
När du väl har fått lite poäng kan det vara värt att vänta på kampanjer där man kan boka resor till 50% av poängvärdet. Brukar dyka upp 1-2 gånger per år.

Svart SJ prio ger också lite rabatt i 1:a klass har jag för mig.

Detta är ett mycket bra tips, speciellt om man lyckas få en försening på en timma så man får tillbaka massa poäng ;) jag fick nog 4 enkelresor stockholm-malmö på detta vis :)
 
Toppen