Senaste nytt

Hur har BusinessClass.se påverkat ditt liv?

palmen

Moderator
Hehe, kul tråd som jag missat helt och hållet. Jo, man har ju lärt sig mycket här, det är ju helt klart. I år ska jag dock vara lite annorlunda. Jag har bestämt mig för att inte jaga status på flygbolagen utan faktiskt prova lite olika bolag och rutter. Jag kommer inte orka hålla kvar mina fem "gukdkort" iaf. :) EBD, TKE+, EBG, FBG samt ett statusmatchat Air Berlin Guld, efter tips här. :)

Jag reser ju mestadels long-haul i Business iaf, så guldkorten är inte livsviktiga har jag insett. (japp, jag svär i kyrkan ;) )
Har du både Eurbonus Gold och Diamond?
 
För exakt 1 år sedan, 8 februari följde jag och frun med @Tommy och @Susanne
en inofficiell BC dagsresa till LHR och T5 GF.

Det var en ny upplevelse att träffa alla trevliga BC medlemmar.

Dagen efter det blev jag medlem och efter det har det blivit ett antal timmar på BC.

Resandet har ju pågått i många år men innan jag kom i kontakt med BC var det mycket ovetenskapliga bokningar, jag fick några TP utan att egentligen veta varför.

Tidigare åkte jag AAA-BBB, nu blir det ofta AAA-XXX-BBB!

Nästa vecka åker jag och @Tommy till Amsterdam följande väg: ARN-HEL-AMS.

Några av sajter som hjälpt mig under detta år är:

businessclass.se
expertflyer.com
gcmap.com
matrix.itasoftware.com
flightmapper.net

Jag vill passa på att tacka alla BC-arer som jag träffat under detta år både på nätet och i
verkliga livet, tipsen från er har hjälpt mig mycket.
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Mitt jobbresande (numera oftast i Economy) har minskat betydligt varför
det har blivit fler Milage- och TP-runs istället. Nästa TP-run (till HNL i höst)
är redan bokad. Senaste TP-run var förra veckans resa med QR-nyårs-
special ARN-DOH-HKG med en lite tur med CX HKG-BKK-HKG.

Ett fungerande wifi är ett absolut krav numera då det är svårt att leva utan
BC.se.. Det har hänt mer än en gång att man somnar med Paddan i handen
när dagen avslutas med en koll av Nya Inlägg.
 

Patrick

Medlem
Jag känner att min "first FIRST" börjar närma sig allt mer och då kommer mina problem bli ännu allvarligare.

Gör det inte. ;)

Då är allt kört. Finns ingen återvändo efter det och dina vänner kommer att börja avlägsna sig från dig.

FCS har gjort att jag tvekar och tänker att SAS nya C kanske är något obekväm då jag planerar in min höstresa till Tokyo - SAS tofflor i all ära, men man vill ju gärna ha caviar på planet.
 

FF#1

Medlem
Gör det inte. ;)

Då är allt kört. Finns ingen återvändo efter det och dina vänner kommer att börja avlägsna sig från dig.

FCS har gjort att jag tvekar och tänker att SAS nya C kanske är något obekväm då jag planerar in min höstresa till Tokyo - SAS tofflor i all ära, men man vill ju gärna ha caviar på planet.

Du får ta med en tub kalles från loungens frukost... :)
Nä skämt och sido FCS är inte att leka med.
 

Henrik_B

Medlem
Dags för mig att kommentera lite i den här tråden efter att ha hängt här i ett par år. Jag har under större delen av mitt liv rest mycket. Dock har jag innan BC-tiden mera sett resandet som något man måste ta sig igenom innan man kommer fram till målet. Med åren har resandet dock förändrats till att istället bli en del av målet. Resandet har också blivit mer målinriktat, fokuserat och optimerat. Här följer några punkter som i stora drag visar hur mitt liv såg ut före respektive efter BC-tiden:


Före BC


Flygprogram:
EuroBonus Silver
BAEC Blue
AF FlyingBlue
Malmö Aviation

Poänganvändning:
EuroBonus inflight shopping
Uppgraderingar vid gate
Köp av bonusresor med poäng plus cash funktionen på SAS hemsida
Bonusresor i Sverige och Europa, ekonomiklass
Bonusnätter på hotell

Kreditkort:
DinersClub
SAS AMEX (fick 2-4-1 några gånger som jag slängde)
SAS MasterCard
BAEC VISA

Hotell:
Hotels.com
Booking.com

Vanligaste flygbolagen: SAS, Norweigan
Taxi: Uber, AirportCab
Hyrbilar: Sixt, Hertz Gold
Bank: Handelsbanken
Resvästa: Samsonite
Hörlurar: Urban Ear
Favoritlounge: LHR Gallery
Resesidor: TripAdvisor, FlyerTalk

Övrigt: När ett inköp av Globalknivar på EuroBonus Shop för 60.000 poäng skedde låg nog medvetslöshetsresandet på topp!

Efter BC

Flygprogram:
EuroBonus Dimond
AirBerlin Gold
BAEC Blue
A3*S
LifeMiles
China Air Dynastar Flyer Gold
United MilagePlus
USDM

Poänganvändning:
Främst som ett substitut för dyra long haul biljetter i höga kabinklasser.

Kreditkort:
DinersClub
SAS Amex Elite
BAEC Visa

Hotell:
LeClub Platinum
ClubCarlson Gold
InterContinental Ambassador
SPG
RocketMiles
Booking.com genom Aegean
HH

Vanligaste flygbolagen: SAS, TK
Taxi: Uber genom SPG
Hyrbilar: Sixt Gold, Hertz Gold
Bank: Betalo
Resvästa: Rimowa
Hörlurar: Bose
Favoritlounge: Istanbul CIP (tror jag den heter)
Resesidor: BC, LoyaltyLobby, TripAdvisor, FlyerTalk

Övrigt: Bland annat har jag upplevt LifeMiles kundtjänst, besökt Monks, ”statusmatchat”, har en gul anka i badrummet, vaknar varje morgon med en översvämmad mail om diverse ”dealer”, laddat ned och installerat ExpressVPN för att lura utländska sidor att tro att jag befinner mig i något annat land, besökt FCT, "trippeldippat" etc.. Men roligast av allt är att jag har fått träffa väldigt många nya inspirerande och framförallt trevliga vänner!

Tack alla!
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Övrigt: När ett inköp av Globalknivar på EuroBonus Shop för 60.000 poäng skedde låg nog medvetslöshetsresandet på topp!
Jag brände 90.000 EB-poäng på en väska för ett antal år sen. :) Men jag hade massvis med poäng som höll på att förfalla och ingen tid att flyga upp dem, så det var inte helt medvetslöst. ;)
 

Henrik_B

Medlem
Jag brände 90.000 EB-poäng på en väska för ett antal år sen. :) Men jag hade massvis med poäng som höll på att förfalla och ingen tid att flyga upp dem, så det var inte helt medvetslöst. ;)

Under medvetslöshetsresandets glansdagar köpte jag även mascara till frun på SAS Inflight shop för ca. 40.000 poäng. Tror även det slank med några extra 1000 på en burk Cola också. Poängen låg lång ifrån förfallodatumet, den du!
 
Toppen