Senaste nytt

Hur hanteras bagaget vid flygplatsbyte i New York från JFK till EWR?

Swisser

Medlem
Ville Fly Småland, det var en mycket viktig pusselbit du gav mig med ditt svar. Det är ju en jättestor skillnad på att bara behöva droppa bagaget efter tullkontrollen, istället för att behöva gå och ställa sig i incheckningen igen.

Vad innebär det konkret i "Minimum Connection Time" för flygplansbyte på EWR resp JFK, då man ju måste kalkylera in tiden att hämta sitt bagage, gå igenom tullen (har man otur kan man ju fastna i någon kontroll som tar längre tid i anspråk), och droppa det på transportbandet för nästa flight?
 

agehall

Medlem
Swisser, du verkar inte ha läst riktigt. Ville Fly Småland påpekade en avvikelse som tar längre tid på ATL. På i princip alla flygplatser i USA kan du direkt checka in bagageget efter tullen om du flyger vidare från samma flygplats. Du flyger dock inte från samma flygplats, så du är själv ansvarig för att få bagaget från JFK till EWR.

MCT är bara den minsta tiden som krävs för att du ska få boka allt på en biljett. Den ska vara uträknad så att man ska hinna göra bytet utan att missa planet.

MCT JFK-EWR är 3h30m men det tycker jag är på tok för lite. I optimala fall funkar det säkert men jag skulle nog säga minst 5h. MCT på EWR och JFK (var för sig) har inget med saken att göra.

Hur mycket tid kommer du att ha i NYC? Finns det verkligen inga alternativ där du kan flyga vidare från JFK istället?
 

Swisser

Medlem
Tack för svaret agehall!

Jag har inte bokat ännu, utan har olika alternativ att välja på och då ville jag först gärna veta vad som gäller vid flygplatsbyte i New York (mellan JKF och EWR), så att jag inte gör bort mig. Det är bra att veta att man bör räkna med minst 5h timmar, även om MCT är kortare vid flygplatsbyte.

Det finns också alternativ med vidareflyg från samma flygplats (landar och flyger vidare från EWR resp landar och flyger vidare från JFK). Här måste det ju även finnas vissa MCT som gäller, eftersom man måste igenom samma procedur, men man slipper transporten mellan flygplatserna. Vad rekommenderar du i dessa två fall, min 2 till 4h för att slippa stress och minimera risken att missa vidareflighten?
 

agehall

Medlem
Du behöver inte bry dig om MCT ifall du bokar allt på en och samma biljett - då är det redan ett grundkrav för att det ska gå att boka.

Vad gäller byten i USA är det alltid svårt. Jag skulle nog ta till 3-4h iaf. Räkna med att du måste gå landside och byta terminal på JFK och sedan igenom säkerhetskontrollen igen. Mao så tar det en stund att göra bytet.

Själv brukar jag flyga in till USA, ta en övernattning och sedan flyga vidare tidigt nästa morgon istället. Då har man gott om tid och kan även sova ut efter långflygningen.
 

Swisser

Medlem
Tack agehall!
Bra idé med övernattning, men förutsätter naturligtvis att man har tid för det. Vid tajt reseprogram hinner man nog inte med det. Hur mycket brukar då få lägga ut för ett ok hotell i NY för denna övernattning?
 

Senator

Moderator
Om vi går tillbaka till "enkelheten" inom samma flygplats som t.ex. EWR vs JFK så är det viktigt att komma ihåg att alla flygbolag med internationella ankomster landar på Terminal B på EWR, dock använder United även Terminal C. Det gör det enklare med centraliserade process för flytt av bagage mellan bolagen.

På JFK används nästan alla 6 aktiva terminaler till internationella ankomster. Nästan alla amerikanska flygplatser centraliserar ankomsten så just JFK International till inrikes är lite bökiga.

Personligen skulle det finnas väldigt bra skäl för att få mig att byta flygplats i NYC samma dag. Jag har gjort LGA till EWR utan problem. Skulle jag aktivt välja skulle det vara JFK-LGA eller LGA-JFK. Då stannar man i Queens :)
 

Senator

Moderator
Tack agehall!
Bra idé med övernattning, men förutsätter naturligtvis att man har tid för det. Vid tajt reseprogram hinner man nog inte med det. Hur mycket brukar då få lägga ut för ett ok hotell i NY för denna övernattning?

Oj, hur långt är ett snöre? Allt mellan $100 och $300 skulle jag säga.

Ett schysst hotell på Newark skulle kosta runt $90 - $140 plus skatter i min erfarenhet
 
Toppen