Senaste nytt

Hur hanteras bagage vid resa med flera byten?

F-28

Medlem
Som reglerna ser ut just nu kan man boka många roliga rutter på sin awardresa. Funderar på att boka en resa som blir:
Stockholm - Frankfurt
Frankfurt - San Francisco (Övernattning på hotell)
San Francisco - Los Angeles
Los Angeles - Seoul (Övernattning på hotell)
Seoul - Tokyo (Destination)
Hur gör man med incheckat bagage? Får man hämta ut bagaget i San Francisco samt Seoul?
Rest i många år men detta övergick mitt förstånd;)
 

Canadien

Medlem
Du får hämta ut i SF eftersom du måste gå genom tullen i US med det själv. I SF kan du sedan checka in det hela vägen till Tokyo om du vill, troligen går det bra att checka det bara till Seoul också. Antar att alla stopp är mindre än 24h
 

palmen

Moderator
Det är inte helt säkert att det går att checka in väskan till Tokyo från Los Angeles. Har varit med om att de nekat detta då det varit en connection över natten på ett ställe och att man då varit tvungen att plocka ut väskan.

Generellt kan man väl säga att du kan hämta ut bagaget på alla flygplatser så länge det finns en rimlig tid för att du ska behvöa ta ut det. Har du 1-2h connection kommer de med största sannolikhet inte låta dig hämta ut väskan utan skicka den vidare.
 

jumbooze

Medlem
Vad vill du ska hända här?
Vill du slippa väskan så mycket som möjligt eller vill du ha den så mycket som möjligt vid dina övernattningar?

Om du vill få ut väskan så får du läsa på om "short checking" , dvs om du vill ha väskan i Seoul så ska du be om att få den "short checked" om du läser på lite om det så ser du att olika bolag hanterar detta olika.
 

F-28

Medlem
Attans va snabba ni är:)
Alla stopp är kortare är 24 timmar.
Det jag önskar är att checka in väskan hela vägen och slippa väskan så mycket som möjligt. Att jag måste hämta ut den i San Francisco och gå genom tullen förstår jag, men resten vill jag slippa. Det blir många platsnamn på en och samma bagagetagg :D.
 
Flög en Star Alliance award förra sommaren och kunde checka väskorna direkt hela vägen. Eftersom det var många stopp blev det en extra baggagetag. Gjorde även samma resa ut där jag hade övernattning i Bangkok och då var de inga problem heller att checka hela vägen
20160606_110605.jpg
 

Canadien

Medlem
Ja, men du bytte inte i US, så att du kunde checka hela vägen är inte applicerbart här. Dessutom kan dina bolag ha generösare regler för incheckning när det är långt mellan stoppen än vad trådstartaren har.
 

Erik M

Medlem
Flyger ARN-LHR-BKK-AKL-RAR med SAS/Thai/Thai/AirNZ. Övernattning (20 h) i Auckland.
Jag skulle gärna checka väskorna från Stockholm till Auckland. Kommer jag få välja det?
Flyger sedan samma väg tillbaka men med övernattning (18 h) i Bangkok och vill väl ha samma sak där, att ta ut väskorna för övernattningen.

Flygen AKL-RAR och tillbaka fick eget bokningsnummer. Spelar det någon roll? Allt bokades i en och samma awardbokning.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Det finns flera faktorer som styr detta.

Den första faktorn är om allt är bokat som en enda bokning. Om så inte är fallet har man ingen rätt att få väskan incheckad hela vägen, även om vissa bolag ibland gör det ändå. Observera att detta inte behöver betyda att man bara har en enda bokningeferens eller ett enda biljettnummer. En bokning kan innehålla flera bokningsreferenser beroende på om de bolag som bokats använder samma GDS eller inte.

Sedan finns tullregler. I flera länder måste resenären ta sitt bagage genom tullen även vid transit. USA är det vanligast förekommande exemplet på detta.

Den tredje faktorn som styr, är om flygplatser som passeras håller bagage över natten. Flera (även vissa stora) flygplatser gör inte detta och då tvingas man ta ut sitt bagage om man stannar över natten.
 
Toppen