Hur hanterar Lufthansa försenat bagage?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av drW, 20 April 2014.

  1. drW

    drW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Sitter nu i solen på ett hotell i Tennesse och har det rätt gott förutom att en av tre väskor inte kom med på planet från München till Charlotte. Detta var i torsdags och väskan lokaliserades snabbt men har som sagt ännu inte kommit tillbaka. Kompliceras något av att vi startade resan i North Carolina fortsatte till Tennesse och i morgon åker vidare till Georgia. :)
    Undrar nu lite hur Lufthansa hanterar försenat bagage. Deras hemsida var inte särskilt detaljerad. Den mycket hjälpsamma kvinnan i Charlotte sa att vi skulle ta det med Lufthansa på Arlanda. Brukar man göra så? Vilken ersättningsnivå kan vi tala om här? En vuxens samt båda barnens kläder är på vift. Vill ju veta om man ska begära ersättning av kortförsäkringen istället om inte Lufthansa är så särdeles generösa. Har SHB platinum och deras försäkring verkar ju rätt generös. Vill ju kunna maximera shoppingen!;)
    Nya resor nya erfarenheter! Tidigare alltid förlorat bagaget på väg hem.
     
  2. wenne87

    wenne87 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Gör inte många inlägg häblir helt chockad av att höra att du sitter å relaxar i solen då du har ett SHB platinum precis som jag, men, ut å shoppa med dig! Den är riktigt generös å har aldrig haft nå problem med den!
     
    1 person likes this.
  3. drW

    drW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Var lugn! Shoppingen har redan börjat. Vill bara veta hur jag ska optimera den. Sannolikt är det som du antyder att kortförsäkringen är generösare. Är det någon som fått ut både av flygbolaget och kortförsäkringen?
     
  4. Du får mindre ersättning från kortförsäkrng ifall du får ersättning från annat håll (från flygbolaget/andra fösäkringar).
    Det enklaste i ditt fall är att skicka ersättningskrav genom din kortförsäkring.
     
    3 personer gillar detta.
  5. drW

    drW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Liten uppdatering. Jag vet inte vem som är skyldig men det känns som om Lufthansa bär ansvaret. Har fortfarande inte fått väskan. Världens trevligaste kvinna i Chatlotte har verkligen försökt få den till oss men hennes kollegor i Atlanta där väskan är nu verkar inte så alerta. Men nu verkar det som om den kanske kommer i kväll dvs 7 dygn sent. Det märkliga är att de hela tiden vetat var väskan är men de har inte fått iväg den till vårt hotell. Nu byter vi ort i morgon igen så vi får hoppas att det inte försenas igen.
     
    Last edited: 24 April 2014
  6. drW

    drW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nu har väskan kommit. Fruktansvärt irriterande är dock att någon klippt sönder låsen på väskan trots att det är TSA lås. Dessutom inte något meddelande i väskan om vem som varit in i den. Faktiskt lite obehagligt. Väskan blir dessutom lite svåranvänd på flygningar då den fungerar dåligt utan lås, dragkedjan glider lätt upp.
    Vem är ansvarig för detta? Jag har ju följt direktiven och enbart använt TSA lås. Dessutom brukar väl de lämna en lapp i eller hur?
     
  7. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har fått av både flygbolag och försäkring. Försäkringen betalades ut enligt villkor mot kvitto. Flygbolaget betalade ut på samma sätt, men på en lite lägre nivå.

    Glöm inte intyg från flygbolaget - PIR-rapport.
     
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    drW: Ring flygbolaget igen och påpeka det som har hänt och att du vill ha ersättning för den förstörda väskan som nu inte är speciellt användbar att flyga med. Jag vet inte om det går hem, men det är där jag skulle börja.
     
    1 person likes this.
  9. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns öppningsbara buntband som jag funderat på att använda på mina väskor vid incheckning.
     
  10. drW

    drW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Visar sig efter ny kontakt med den trevliga damen i Charlotte att det är tullen som varit in i vår väska. De har inte tillgång till TSA nycklar och bryter således upp väskor som blivit på efterkälken om de har lust. Och de lämnar heller inga meddelanden. Meningen med TSA låsen blir alltså begränsad om bagaget slarvas bort. Någon ersättning är inte att räkna med.
    Nåväl ny väska fick ändå inköpas för att rymma inköpen. :D
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×