Senaste nytt

Hur hade du valt att resa från Sverige till Nya Zeeland på awardbiljett?

Impendill

Medlem
Tror du att det finns en chans att NZ släpper biljetter mellan typ Australien - Nya Zeeland när det närmar sig?
Kan man inte ringa in och lägga till ett ben på bokningen då om man bokar resten nu?
 

palmen

Moderator
Flög själv ARN-FRA-BKK-SYD- (Stop over) - RAR (Destination) - AKL-BKK-FRA-ARN (hemresan tog 42h!)
Problemet är att hitta tillgänglighet på alla bolag samtidigt eftersom NZ har har tillgänglighet 90 dagar före avgång medan TG/LH har långt före
Jag tittade lite awardbiljetter SYD-RAR och AKL-RAR igår och det fanns tillgänglighet i mars nästa år. Det stämmer med andra ord inte helt att det bara finns tillgänglighet 90 dagar föra avgång. Det fanns även en hel del tillgänglighet med Air New Zealand mellan Auckland och Shanghai/Hongkong i mars nästa år.
 

Viking75

Medlem
Jag tittade för någon månad sedan och då fanns det gott om tillgänglighet med NZ SYD-RAR (söndagar) dock i ekonomiklass men de var bokningsbara ca 300 dagar i förväg och gick således att få i hop med Thai. Ska jag vara ärlig så tycker jag det är prisvärt att boka sig i business/first från Europa och ändå ta sista sträckan i ekonomiklass ut till RAR. (tittade på 4 platser)
Pröva FRA-BKK-SYD-RAR
 

jimmy_h

Medlem
Jag tittade för någon månad sedan och då fanns det gott om tillgänglighet med NZ SYD-RAR (söndagar) R
Tidtabellen kanske har ändrats, men jag kunde inte åka BKK-SYD-RAR under samma dag (då landade man 21:00 i SYD och RAR gick 22:00, min cnx time var då 1h15min).
Men jag kan starkt rekomendera att kombinera en vecka i SYD med 1 vecka på RAR
 

Impendill

Medlem
Jag hittar ingenting till någon av Söderhavsöarna eller till NZ under perioden 15 dec - 10 jan.

Brukar det släppas award av air New Zeeland närmre inpå eller är det bara att glömma ?
 

palmen

Moderator
Jag hittar ingenting till någon av Söderhavsöarna eller till NZ under perioden 15 dec - 10 jan.

Brukar det släppas award av air New Zeeland närmre inpå eller är det bara att glömma ?
Är det inte blackoutdate över jul/nyår? Det är som sagt absolut peak season i Australien/Nya Zeeland så att hitta billiga biljetter eller awardbiljetter blir väldigt svårt, tror som sagt inte det släpps awardbiljetter under den tidpunkten.
 

Impendill

Medlem
Det finns ingen risk att biljettpriserna sjunker från nuvarande pris över samma period då?

Hittar MEL-NAN för runt 6000 kr t/r.
 

palmen

Moderator
Det finns ingen risk att biljettpriserna sjunker från nuvarande pris över samma period då?

Hittar MEL-NAN för runt 6000 kr t/r.
Det finns väl alltid en chans att det blir billigare, har dock ingen koll på hur priserna brukar utvecklas i området.
Att de rear ut biljetter under peak season är dock inte så troligt, utan att veta skulle jag gissa på att de har hög beläggning under den tiden på året. Det är ungefär samma sträcka som Stockholm-Kanarieöarna så personligen tycker jag inte att 6000 är jättedyrt för sträckan under jul/nyår.
 

Impendill

Medlem
Tack vare tips från er i tråden så har jag lyckats boka den här resplanen:

13/12 GOT-CPH Sas plus SK 1439 06:30 - 07:20 (bytestid 1:05 i CPH)
13/12 CPH-CDG Sas plus SK 556 08:25 - 10:25 (bytestid 3:05 i CDG)
13/12 CDG-BKK Thai F TG 931 13:30 - 06:30 (bytestid 2:40 i BKK)
14/12 BKK-MEL Thai C TG 461 09:10 - 22:20
Här måste vi köpa biljett så att vi är i tid till nästa avgång från Auckland till Fiji.
16/12 AKL-NAN Air New Zeeland Eco 09:45 - 11:50
25/12 NAN-AKL Air New Zeeland Eco 13:10 - 17:15
Köpa biljett tillbaka till Melbourne
7/1 MEL-PEK Air China C CA 166 21:40 - 06:30 (bytestid 7:00 i PEK)
8/1 PEK-CDG Air China F CA 933 13:30 - 17:45 (bytestid 17:25 i CDG)
9/1 CDG-CPH Sas plus SK 566 11:10 - 13:00
9/1 CPH- GOT Sas plus SK 446 20:50 - 21:40

Vad tycker ni spontant om resplanen?
Jag har två longhaul i F vilket jag är grymt nöjd med. Sen ska det bli kul att se vad Air China och Thai levererar i C också.

Vad jag är lite nervös för spontant är att vi missar anslutningen i BKK eftersom att nästkommande flyg MEL-AKL, samt AKL-NAN är bokade/måste bokas på separata biljetter.
Tycker ni att det är tillräckligt med marginal?
Vad bör jag se till att tänka på så att jag inte riskerar att gå miste om någonting?

Jätte tacksam för input!
 
Toppen